För mig har rollspel alltid varit ett fritidsintresse, och att liksom gå "över gränsen" och exempelvis försöka skriva för pengar eller ge ut spel har aldrig känts så intressant. Mest för att jag då hade behövt tänka på ett annat sätt. Tänka produkt istället för nöje. Tänka "content".
Så för mig är det rentav viktigt att det jag gör själv skapas för att jag vill skapa det och inte involverar pengar.
Ja, jag är lite liknande. För mig är det inte såhär:
Jag publicerar detta så att andra ska kunna ta del av det -> Jag gör det för någon annan -> Jag vill ha betalt
Utan såhär:
Jag tar betalt -> Jag gör det för någon annan
Jag kan lägga upp mina spel på Lulu och skapa PDF:er och sitta på kvällen och vektorisera rubrikbokstäver från 1800-talstidningar för att min framsida ska se helt rätt ut, men så länge jag inte tjänar pengar på det så gör jag det för att det är kul. Jag har inget ansvar gentemot mina kunder, för jag har inga kunder. Jag har ingen deadline, inga samarbetspartner, inga krav, och jag behöver aldrig kompromissa med min egen vision för någon annans skull. Det är värt jättemycket för mig.
Sedan tycker jag att det är kul att få ut mina spel och se mina vänner spela dem, och se dem spelas i Indierummet. Men så länge jag inte tar betalt så är det bara en kul hobby.
Hade jag trott att jag hade kunnat tjäna någon relevant mängd pengar på mina spel så hade jag kanske gjort det. Hade jag satt högre värde på proffsiga böcker, stämningsfull estetik och att se mina böcker ute i handeln så hade jag säkert också agerat annorlunda. Och mina val och prioriteringar är inte bättre eller finare än någon annans. Agerar man inom en del av rollspelshobbyn som har en större publik så är det såklart också annorlunda.
Samtidigt är det också skönt att just eftersom jag inte behöver dra in några pengar, eftersom det är gratis att producera mina rollspel, så kan jag också skriva dem på svenska. De som behöver sälja och tjäna in sina tryckkostnader måste ofta skriva på engelska, vilket hade varit moraliskt jobbigt för mig.