Det är gratis att producera rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Håller med. Skulle även kvala in en del rätt traditionella spel här, exempelvis Riotminds spel om Trudvang.
Även om jag håller med om att det visuella i högsta grad är Trudvangs styrka, så kan jag nog gå så långt att jag tycker att ett spel som illustrerats av vår tids mest kända (och sannolikt dyrast?) nördillustratör (Bonner) kan räknas in bland "gratis"-grejer :) Tapia var nog inte heller gratis...
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,542
Även om jag håller med om att det visuella i högsta grad är Trudvangs styrka, så kan jag nog gå så långt att jag tycker att ett spel som illustrerats av vår tids mest kända (och sannolikt dyrast?) nördillustratör (Bonner) kan räknas in bland "gratis"-grejer :) Tapia var nog inte heller gratis...
Nej jag vet, det var därför jag skrev att detta också gällde mer traditionella spel, det vill säga spel som inte är gratis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Jag tycker att uppdelningen mellan att skriva rollspel och att illustrera (eller för den delen layouta) känns artificiell. Mörk Borg och @Vitulv s kommande grej är väl två exempel på där det visuella är en minst lika stor del av spelets eventuella "braighet"? Om vi nu ska ifrågasätta hur ett spel ska/kan se ut så går det ju att tänka sig mängder av alternativ till sidor av skriven text.
Som jag delade upp det där så är inte texten heller en del av rollspelet. Ett bra rollspel kan mycket väl ha dålig eller ingen text. Jag har definitivt gjort rollspel som saknar text, och jag har spelat ett spel som inte hade någon text alls, men väl illustrationer, i form av en tarotkortlek.

Rollspel kan ha såväl text som illustrationer, layout, videor, musik, appar eller dresserade djur, men de behöver inte ha något av allt det där. Ett rollspel kan vara en idé i någons huvud. Första gången jag spelade Glöd och trauma blev det en okej omgång, men andra gången blev det riktigt jäkla bra, och spelet fanns bara i våra huvuden, för det hade ännu inte skrivits ned någonstans.

Min poäng är att de där grejerna behövs för att göra en produkt, men de behövs inte för att göra ett rollspel. Sedan kan man säga att när man har gjort text och illusar och layout så är de en del av spelet, och där tänker jag inte gå in i diskussioner och gränsdragningar om vad som är spelet. Poängen är att inget av det där behövs för att syssla med rollspel eller för att designa eller producera ett rollspel. Säger man ”skriva ett rollspel” så inkluderar ju det lite implicit en text, men inget annat. Och spel som har allt det där ger inte nödvändigtvis bättre upplevelser vid bordet. Ett spel som är en idé i ditt huvud kan ärligt tävla med ett spel som har ett dussin skribenter och redaktörer och layoutare och illustratörer, och spelupplevelsen kan vara bättre med det ena eller det andra spelet. Vissa typer av spel behöver mer arbete, som spel som till stor del förlitar sig på en visuell identitet, eller spel som behöver mycket krunch som måste speltestas, men det är vissa delar av hobbyn, och väldigt stora delar klarar sig utan det.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Det enda jag har att tillägga i debatten att jag ser en skillnad på att göra något på en hobby-nivå åt sig själv och att göra det med tanke att försöka sälja det vidare. Jag gör musik när lusten faller på, men bara åt mig själv aldrig med syfte att den skall läggas upp någonstans. Samma sak med de äventyr jag skriver. De skrivs för min grupp inte för att säljas. Då skulle jag säga att det är gratis. Skulle jag ha gjort musik med tanke att lägga upp det på Spotify så hade jag nog räknat med en kostnad för den tiden jag lagt ner. Syftet är då också att få in pengar på det. Där ligger skillnaden i varje fall för mig.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,368
Tid har med åren blivit mer och mer värdefullt för mig.
Det är lite så jag ser på att vilja ha betalt för mitt arbete; det är inte så mycket pengarna som att någon köper min tid. Det har gjort mig mer selektiv med vad jag gör och vill göra. Framförallt har det också fått mig att tänka mer och mer om jag gör något för min egen skull eller för någon annans skull (och i vissa fall är det ju lite både och, såklart) – och just att i vissa fall är pengarna trevligt, men förhållandevis oviktigt med att få göra något som är kul eller kreativt. På samma gång märker jag också att ibland när jag fått frågan att göra saker gratis åt någon är det där det tryter; det är inte något som jag personligen har samma pepp för och då "får det vara", ungefär.

Vilket också typ tar en till trådämnet: att producera rollspel gratis.

För det är en av de coola sakerna med rollspel: att så gott som alla började med att göra saker för att det var kul. Det är verkligen en bransch där de flesta kommit underifrån som glada hobbyister och hur bra det än kan gå ska det mycket till för att den där hobbyist-andan ska försvinna. Att det också finns fler verktyg för att kunna skapa och framförallt sprida sprida det lätt har varit så kul och positivt. Heck, trots att det för många blivit en business får vi komma ihåg att (speciellt för mindre) skapare så finns ju t ex Kickstarter mest där för att betala trycket, mer än något annat.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,368
Det enda jag har att tillägga i debatten att jag ser en skillnad på att göra något på en hobby-nivå åt sig själv och att göra det med tanke att försöka sälja det vidare. Jag gör musik när lusten faller på, men bara åt mig själv aldrig med syfte att den skall läggas upp någonstans. Samma sak med de äventyr jag skriver. De skrivs för min grupp inte för att säljas. Då skulle jag säga att det är gratis. Skulle jag ha gjort musik med tanke att lägga upp det på Spotify så hade jag nog räknat med en kostnad för den tiden jag lagt ner. Syftet är då också att få in pengar på det. Där ligger skillnaden i varje fall för mig.
Det här! Jag brukar ibland skoja om att jag är världens sämsta person på att ha hobbies, för jag börjar jobba med dem… men det ligger så mycket i det. Just musik är något jag bara gör på skoj och för det är kul, utan några tankar på att jag ska "bli musiker" – nog för att min musik finns på Spotify, men det har i mitt fall egentligen mest bara varit en fråga om enkelhet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Det enda jag har att tillägga i debatten att jag ser en skillnad på att göra något på en hobby-nivå åt sig själv och att göra det med tanke att försöka sälja det vidare. Jag gör musik när lusten faller på, men bara åt mig själv aldrig med syfte att den skall läggas upp någonstans. Samma sak med de äventyr jag skriver. De skrivs för min grupp inte för att säljas. Då skulle jag säga att det är gratis. Skulle jag ha gjort musik med tanke att lägga upp det på Spotify så hade jag nog räknat med en kostnad för den tiden jag lagt ner. Syftet är då också att få in pengar på det. Där ligger skillnaden i varje fall för mig.
Men det finns ett enormt område däremellan! Det är inte bara ”för dig själv” eller ”ska säljas”! Det är det som är min poäng. Du kan dela med dig av ett spel utan att det måste säljas för pengar. Du kan ladda upp det här på forumet, lägga det på en hemsida, ge dina anteckningar till en kompis, skriva ut lite exemplar och dela ut dem till folk på konvent. Du kan också ladda upp det till Lulu och låta folk köpa böcker utan att du får någon inkomst av det.

Jag gillar inte den här tröskeln som folk ibland känner av. ”Jag skulle gärna publicera det här äventyret, men då måste jag renskriva det, förklara hur det ska spelas, layouta det, skaffa illusar …” nej! Det behöver du inte! Du kan slänga upp dina förvirrade anteckningar och din fula handritade karta och förklara grundidén i ett par paragrafer på forumet. Det är asballt! Mer sån’t! Så kan någon annan kolla på det, inspireras, lägga till lite egna idéer, skarva med ett annat äventyr, skriva hur det gick och ladda upp sin version, och så vidare. Det är kul! Det finns ett enormt och fruktbart utrymme mellan ”för mig själv” och ”för att tjäna pengar”.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Jag skulle gärna publicera det här äventyret, men då måste jag renskriva det, förklara hur det ska spelas, layouta det, skaffa illusar …” nej! Det behöver du inte! Du kan slänga upp dina förvirrade anteckningar och din fula handritade karta och förklara grundidén i ett par paragrafer på forumet. Det är asballt!
Fint att du skriver så. Jag vet inte om mina diagnoser gör att jag skulle klara av det. :LOL:

Men ja jo det kanske är en skala men principen är nog där för mig. Om jag skulle lägga ut mina förvirrade anteckningar på nätet skulle jag nog räkna mer med tiden jag lagt ner som en "kostnad" till skillnad om jag gör det för mig själv.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,368
Du kan slänga upp dina förvirrade anteckningar och din fula handritade karta och förklara grundidén i ett par paragrafer på forumet. Det är asballt! Mer sån’t! Så kan någon annan kolla på det, inspireras, lägga till lite egna idéer, skarva med ett annat äventyr, skriva hur det gick och ladda upp sin version, och så vidare. Det är kul!
Ska väl föreslå "lagom" mycket, men ett zine/en rollspelsbok som bara bestod av den typen av ofiltrerat material hade faktiskt kunnat bli väldigt kul! Om inte annat för det också hade varit en insikt i vissas processer; en av sakerna jag brukar gilla att göra under workshops är att visa mina scratch-anteckningar och när vi höll kart-workshops på Tekniska Museet visade jag mina extremt grova kartskisser som jag gjorde, t ex.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Det är lite så jag ser på att vilja ha betalt för mitt arbete; det är inte så mycket pengarna som att någon köper min tid. Det har gjort mig mer selektiv med vad jag gör och vill göra. Framförallt har det också fått mig att tänka mer och mer om jag gör något för min egen skull eller för någon annans skull (och i vissa fall är det ju lite både och, såklart) – och just att i vissa fall är pengarna trevligt, men förhållandevis oviktigt med att få göra något som är kul eller kreativt.
Exakt, och i mitt fall tar det väldigt lång tid att rita, så om någon vill beställa en bild av mig så är det mycket tid - många värdefulla timmar jag tar betalt för. Och det kostar oftast mer än vad folk är beredda att betala. Istället för att tjafsa om sånt har jag tagit ett principbeslut i att jag inte tar beställningar. Jag älskar att rita, men inte när någon annan än jag själv bestämmer motivet.

Sen händer det ibland (om än väldigt sällan) att jag bryter mot principen, antingen om beställningen är linje med något jag verkligen själv vill göra eller om någon faktiskt är beredd att betala det jag tycker mina timmar är värda.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,782
Location
Eskilstuna
Jag skriver nog under på allt som @Genesis har sagt i den här tråden. Det beklagliga är väl att det är så svårt att faktiskt nå folk utan att ha flådig formgivning och inspirerande illustrationer, med det här som effekt:

Om något skulle jag vilja se att fler av resultaten blev spelade också.
Så vi får helt enkelt hjälpas åt att hålla ögonen öppna efter spännande rollspel utan putsad yta och se till att de blir spelade.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Tid är pengar är ju uttrycket.
Men jag tycker inte om det, för det reducerar mig till en maskin som skapar "Content".
Att skapa är en belöning i sig, iallfall för mig, och jag är helt med på att det är annorlunda för många andra.
Hade tänkt skriva något liknande, men du formulerade det bättre. "Content" är vår tids fulaste ord.

Väldigt intressant tråd tycker jag. För mig har rollspel alltid varit ett fritidsintresse, och att liksom gå "över gränsen" och exempelvis försöka skriva för pengar eller ge ut spel har aldrig känts så intressant. Mest för att jag då hade behövt tänka på ett annat sätt. Tänka produkt istället för nöje. Tänka "content".

Så för mig är det rentav viktigt att det jag gör själv skapas för att jag vill skapa det och inte involverar pengar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
För mig är det ett självändamål att göra saker som är gratis. Det är en del av kicken att se någon ta något av mina spel, något av mina program, någon av mina konstruktioner och göra något som får mig att säga "Wow! Det där skulle jag aldrig kommit på själv!". Det är lite som att se ens barn växa upp och göra saker man inte lärt dem.

Sedan har jag en drift, ett behov av att skapa. Jag ser något, och tänker "Det skulle jag kunna göra bättre..." eller "Hmm, intressant, man skulle kunna göra en sån här variant..." eller "Intressant mekanism, den passar i den här idén som jag inte riktigt fått ihop tidigare...", och då måste jag agera på det. Ofta skapar jag stuff som jag är rätt säker på att jag aldrig kommer att använda, bara för att jag vill testa en tanke. Min fru förstår inte riktigt skaparbehovet, hon är mer en "göra"-person än en "skapa"-person.

Det är såklart olika perspektiv. Å ena sidan kostar det ingenting i rena produktionskostnader, om man inte absolut vill, att rollspelsskapa.

Å andra sidan finns såklart en opportunity cost. Jag har lagt ner en hel del tid på att bli någorlunda duglig på InDesign. Det är en förmåga jag i princip bara har användning av när jag gör mina rollspel; jag tjänar inga pengar på det. Snarare har jag ju förlorat pengar på nästan alla spel jag skrivit, eftersom jag ju är en av de som betalar för grejer för att jag vill ha snygga produkter.

Men – den där tiden jag lagt ner på InDesign hade jag såklart kunnat lägga på något som jag kunnat tjäna pengar på. Nu vet jag inte riktigt vad, men åt oss t.ex. säga att jag kunnat lägga tiden på att bli jättebra på att handla med aktier. Då hade jag kunnat gå plus! Jag hade också kunnat förkovra mig inom de ämnen jag undervisar i, och gjort mig mer anställningbar. Jag hade kunnat lägga mer tid i akademin, och blivit anställd som lektor för att få upp min lön. Och så vidare. Min tid är med andra ord inte gratis, utan jag har lagt tid på rollspelsproduktion och den tiden har ett värde.

Sedan bortser såklart det här resonemanget helt från det faktum att jag lärt mig InDesign för att jag tycker att det är roligt, och det ger mig mer upplevt värde än de kronor i plånboken jag kunnat få. Men "roligt" är ju också ett värde, såklart.
Fast det resonemanget håller inte riktigt, i så fall har allting en kostnad. Man måste ställa sig frågan "Om jag inte gjort det här, skulle jag verkligen, handen på hjärtat, faktiskt gjort något annat som jag skulle tjänat pengar på?". För, ärligt talat, man skulle antagligen bara ägnat sig åt någon annan hobby, eller slötittat på någon TV-serie eller gått på krogen eller vad man nu gillar, och då kan man inte hävda att man förlorat något.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
För mig har rollspel alltid varit ett fritidsintresse, och att liksom gå "över gränsen" och exempelvis försöka skriva för pengar eller ge ut spel har aldrig känts så intressant. Mest för att jag då hade behövt tänka på ett annat sätt. Tänka produkt istället för nöje. Tänka "content".

Så för mig är det rentav viktigt att det jag gör själv skapas för att jag vill skapa det och inte involverar pengar.
Ja, jag är lite liknande. För mig är det inte såhär:

Jag publicerar detta så att andra ska kunna ta del av det -> Jag gör det för någon annan -> Jag vill ha betalt

Utan såhär:

Jag tar betalt -> Jag gör det för någon annan

Jag kan lägga upp mina spel på Lulu och skapa PDF:er och sitta på kvällen och vektorisera rubrikbokstäver från 1800-talstidningar för att min framsida ska se helt rätt ut, men så länge jag inte tjänar pengar på det så gör jag det för att det är kul. Jag har inget ansvar gentemot mina kunder, för jag har inga kunder. Jag har ingen deadline, inga samarbetspartner, inga krav, och jag behöver aldrig kompromissa med min egen vision för någon annans skull. Det är värt jättemycket för mig.

Sedan tycker jag att det är kul att få ut mina spel och se mina vänner spela dem, och se dem spelas i Indierummet. Men så länge jag inte tar betalt så är det bara en kul hobby.

Hade jag trott att jag hade kunnat tjäna någon relevant mängd pengar på mina spel så hade jag kanske gjort det. Hade jag satt högre värde på proffsiga böcker, stämningsfull estetik och att se mina böcker ute i handeln så hade jag säkert också agerat annorlunda. Och mina val och prioriteringar är inte bättre eller finare än någon annans. Agerar man inom en del av rollspelshobbyn som har en större publik så är det såklart också annorlunda.

Samtidigt är det också skönt att just eftersom jag inte behöver dra in några pengar, eftersom det är gratis att producera mina rollspel, så kan jag också skriva dem på svenska. De som behöver sälja och tjäna in sina tryckkostnader måste ofta skriva på engelska, vilket hade varit moraliskt jobbigt för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Men så länge jag inte tar betalt så är det bara en kul hobby.
Eller ja, det är inte så bara. Att vara rollspelsskapare är mycket mer centralt för min identitet än att vara ingenjör. Jag jobbar som ingenjör för att tjäna pengar. Jag skapar rollspel för att det är vem jag är. Jag är rollspelsskapare och polyglott, och så jobbar jag som ingenjör för att betala räkningarna.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,368
Eller ja, det är inte så bara. Att vara rollspelsskapare är mycket mer centralt för min identitet än att vara ingenjör. Jag jobbar som ingenjör för att tjäna pengar. Jag skapar rollspel för att det är vem jag är. Jag är rollspelsskapare och polyglott, och så jobbar jag som ingenjör för att betala räkningarna.
Preach! Speciellt som frilansare, där jag tjänat mer på att vara i sammanhang där jag kan tituleras som rollspelsskapare än vad jag faktiskt tjänat på att skapa spel.
 
Top