Precis, min poäng från början var ju att i rollspel hade du inte behövt bekymra dig om att få tillbaka pengarna du lade ut på produktionen, eftersom rollspel kan skapas utan att det kostar ett öre. Sedan
kan man såklart lägga en massa pengar på det, och vilja sälja det för att kunna få tillbaka insatsen. Det är ju så
@krank jobbar, till exempel, och jag har absolut inget emot det (eller storföretagsmodellen heller, för den delen). Men jag tycker att det är fint att man inte
behöver göra det. Vill du ge ut ett album så är det svårt att göra det utan att lägga ut pengar. Du kan såklart använda din datormikrofon och sjunga acapella, men kvaliteten blir inte så bra och du är väldigt begränsad i vad du kan göra för musik. När det gäller rollspel blir kvaliteten på spelupplevelsen runt bordet inte sämre för att man inte lägger ut pengar (däremot blir kvaliteten på
produkten som sagt sämre, men det är ju en annan sak, och är inte nödvändigtvis något man prioriterar).
Jag gav ut ett rollspel för några veckor sedan, och jag har väl lagt några hundralappar totalt i form av provtryck från Lulu. Jag kommer aldrig att tjäna igen de pengarna, men de är ju också bara kaffepengar, så jag har inget som helst behov av att få betalt för spelen för att kunna tjäna tillbaka vad jag lagt ut. Och då är det ett spel en vän till mig har sagt är ett av hennes två favoritspel. Det andra av hennes favoritspel är en sida och kostade noll kronor att göra. Jag har, i den väldigt begränsade marknaden på en person, konkurrerat ut Fria Ligan, Wizards och White Wolf. Genom att knåpa ensam på min kammare. Mina spel är, hos just den här målgruppen på en person,
bättre än deras spel. Inte "bra för att vara gratis" eller för att det är just jag som har gjort dem, utan bättre, som att de ger en bättre spelupplevelse vid bordet. Sedan finns det såklart en massa personer som tycker tvärtom, och det finns ju en anledning till att dessa företag kan dra in pengar på sina spel och inte jag, men det är till stor del smak och spelstil (min föredragna spelstil är inte särskilt poppis), samt såklart marknadsföring och produktdesign.