Det är gratis att producera rollspel

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Och jag tycker inte det allmänna resonemanget är överförbart på något som väldigt många väljer att göra gratis. Folks "intresse för att tjäna pengar" är också vad som leder till scams och kriminalitet, trots allt. Inte särskilt legitima verksamheter.
Menar du att det är dåligt att den som har gjort ett rollspel vill ta betalt för det? Jag ser det som ett utfört arbete bland andra kreativa jobb. Det blir märkligt att förvänta sig att andra ska jobba gratis bara för att en del gör det.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Om det här är hur du på allvar tolkar vad jag skriver så får du ha en bra dag, och jag försvinner tillbaka in i skuggorna och slutar försöka diskutera saker här.
Ärligt talat så försöker jag bara förstå vad du menar. Därför ställde jag en rak fråga. Internet har ju gjort att många förväntar sig att få saker gratis (både rollspel och annat). För mig som skapare är det inte särskilt tilltalande.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
576
Location
Gävle och Åland
Jag kanske missförstår den här tråden, men ser inte riktigt motsättningen som den verkar handla om. Jag arbetar numera som frilans och får betalt för det (inte så att jag kan leva på det, men visst är det välkommet med pengar). Ändå skulle jag aldrig ge mig på något som jag inte brinner för, dels för att min tid är mig alltför dyrbar, dels för att jag då gör ett dåligt jobb, vilket i sin tur bara gör mig deprimerad. Det är sant att jag måste ta hänsyn till vad mina uppdragsgivare ger för ramar och vad de tycker, men sådana restriktioner är oftast välkomna eftersom det ger stadga – jag kan ofta känna mig förlamad inför fria händer och ett helt vitt papper och arbetar bäst med viss blåslampa i baken eftersom jag är ganska slö. Mitt motto är: passionen först, sedan pengarna (om det alls blir några). Jag är själv helt ointresserad av filmer, romaner, spel m.m. där prioriteringarna gått i motsatt riktning.

Min bakgrund påverkar förmodligen mitt synsätt: Jag arbetade under tio år på MySQL AB, företaget bakom databashanteraren med samma namn. MySQL var (och är) Open Source, vilket innebar att vem som helst gratis kan läsa, använda och bygga vidare på källkoden. Grundarna var passionerade, bra människor och mycket skickliga programmerare. När företaget såldes för en miljard dollar blev de snorrika, och jag unnade dem varenda slant, för de hade börjat i en källare och gjort något bra som de älskade, folk älskade och som hjälpte världen, särskilt människor med lite pengar. (Jag intervjuade i mitt arbete BBCs IT-chef som stammade från Sri Lanka. Han sade att Indiens tekniska framväxt aldrig hade varit möjlig utan Open Source-produkter som Linux, PhP och MySQL). Grundarna fortsatte för övrigt arbeta lika passionerat även sedan de blivit rika.

Något jag uppskattade väldigt mycket under tiden på MySQL var kontakten med entusiaster världen runt, och det har jag återigen fått uppleva genom att Fria Ligans spel Svärdets sång översatts till en hel hoper språk. Det är verkligen underbart att diskutera spel och annat med folk i andra kulturer. Den saken är svår att uppnå om inte produkterna* publicerats kommersiellt.

Före MySQL hade jag bland annat varit VD för en reklambyrå vid Stureplan i Stockholm och där sett baksidan av myntet, dvs att vara kreativ instrumentellt för pengar, där det inte spelar någon roll vad du själv tycker eller om det blir ”bra” så länge det du gör funkar som tänkt, dvs säljer. Jag lämnade snabbt den branschen eftersom det inte var något jag gillade och jag dessutom inte strävar efter mer pengar än att jag klarar mig och kan göra det jag gillar (jag var dessutom oduglig i rollen som VD ;-) )

* Jag förstår motviljan mot ord som produkt och content, men det är bara semantik och modeller, ofta fackjargong som behövs för en meningsfull diskussion runt det man gör. Jag tycker att det går att hålla distans till sådant utan att bli röd om kinderna så länge man inte överdriver betydelsen.

Så för att sammanfatta min syn: pengar måste inte döda själen även om pengar förvisso har samma potential som härskarringen i det avseendet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,072
Location
Ereb Altor
Jag kanske missförstår den här tråden, men ser inte riktigt motsättningen som den verkar handla om. Jag arbetar numera som frilans och får betalt för det (inte så att jag kan leva på det, men visst är det välkommet med pengar). Ändå skulle jag aldrig ge mig på något som jag inte brinner för, dels för att min tid är mig alltför dyrbar, dels för att jag då gör ett dåligt jobb, vilket i sin tur bara gör mig deprimerad. Det är sant att jag måste ta hänsyn till vad mina uppdragsgivare ger för ramar och vad de tycker, men sådana restriktioner är oftast välkomna eftersom det ger stadga – jag kan ofta känna mig förlamad inför fria händer och ett helt vitt papper och arbetar bäst med viss blåslampa i baken eftersom jag är ganska slö. Mitt motto är: passionen först, sedan pengarna (om det alls blir några). Jag är själv helt ointresserad av filmer, romaner, spel m.m. där prioriteringarna gått i motsatt riktning.

Min bakgrund påverkar förmodligen mitt synsätt: Jag arbetade under tio år på MySQL AB, företaget bakom databashanteraren med samma namn. MySQL var (och är) Open Source, vilket innebar att vem som helst gratis kan läsa, använda och bygga vidare på källkoden. Grundarna var passionerade, bra människor och mycket skickliga programmerare. När företaget såldes för en miljard dollar blev de snorrika, och jag unnade dem varenda slant, för de hade börjat i en källare och gjort något bra som de älskade, folk älskade och som hjälpte världen, särskilt människor med lite pengar. (Jag intervjuade i mitt arbete BBCs IT-chef som stammade från Sri Lanka. Han sade att Indiens tekniska framväxt aldrig hade varit möjlig utan Open Source-produkter som Linux, PhP och MySQL). Grundarna fortsatte för övrigt arbeta lika passionerat även sedan de blivit rika.

Något jag uppskattade väldigt mycket under tiden på MySQL var kontakten med entusiaster världen runt, och det har jag återigen fått uppleva genom att Fria Ligans spel Svärdets sång översatts till en hel hoper språk. Det är verkligen underbart att diskutera spel och annat med folk i andra kulturer. Den saken är svår att uppnå om inte produkterna* publicerats kommersiellt.

Före MySQL hade jag bland annat varit VD för en reklambyrå vid Stureplan i Stockholm och där sett baksidan av myntet, dvs att vara kreativ instrumentellt för pengar, där det inte spelar någon roll vad du själv tycker eller om det blir ”bra” så länge det du gör funkar som tänkt, dvs säljer. Jag lämnade snabbt den branschen eftersom det inte var något jag gillade och jag dessutom inte strävar efter mer pengar än att jag klarar mig och kan göra det jag gillar (jag var dessutom oduglig i rollen som VD ;-) )

* Jag förstår motviljan mot ord som produkt och content, men det är bara semantik och modeller, ofta fackjargong som behövs för en meningsfull diskussion runt det man gör. Jag tycker att det går att hålla distans till sådant utan att bli röd om kinderna så länge man inte överdriver betydelsen.

Så för att sammanfatta min syn: pengar måste inte döda själen även om pengar förvisso har samma potential som härskarringen i det avseendet.
Det var ganska exakt detta jag hade tänkt att skriva. Jag har med glöd, driv och entusiasm tjänat pengar på att vara kreativ i 20 år. Det har funkat alldeles utmärkt och har inte gjort mig det minsta cynisk (mer än vad som är att vänta av leva på planeten i snart 50 år :) Om något har det nog funkat på motsatt sätt då den kreativa branschen är full av naiva och glada människor som brinner för "meningslösa" egenskaper som estetik :) )

Min tumregel är rätt enkel:
  • Får jag inga pengar jobbar jag när/hur jag vill.
  • Får jag pengar får du ställa krav på mig.
Försöker man ställa krav på mig utan att ge mig pengar säger jag blankt nej. Försöker man ställa orimliga krav på mig utifrån de pengar jag får säger jag blankt nej. Jag vet vad jag är värd. Jag vet vad min tid är värd (för mig).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Jag kanske missförstår den här tråden, men ser inte riktigt motsättningen som den verkar handla om. Jag arbetar numera som frilans och får betalt för det (inte så att jag kan leva på det, men visst är det välkommet med pengar). Ändå skulle jag aldrig ge mig på något som jag inte brinner för, dels för att min tid är mig alltför dyrbar, dels för att jag då gör ett dåligt jobb, vilket i sin tur bara gör mig deprimerad. Det är sant att jag måste ta hänsyn till vad mina uppdragsgivare ger för ramar och vad de tycker, men sådana restriktioner är oftast välkomna eftersom det ger stadga – jag kan ofta känna mig förlamad inför fria händer och ett helt vitt papper och arbetar bäst med viss blåslampa i baken eftersom jag är ganska slö. Mitt motto är: passionen först, sedan pengarna (om det alls blir några). Jag är själv helt ointresserad av filmer, romaner, spel m.m. där prioriteringarna gått i motsatt riktning.

Min bakgrund påverkar förmodligen mitt synsätt: Jag arbetade under tio år på MySQL AB, företaget bakom databashanteraren med samma namn. MySQL var (och är) Open Source, vilket innebar att vem som helst gratis kan läsa, använda och bygga vidare på källkoden. Grundarna var passionerade, bra människor och mycket skickliga programmerare. När företaget såldes för en miljard dollar blev de snorrika, och jag unnade dem varenda slant, för de hade börjat i en källare och gjort något bra som de älskade, folk älskade och som hjälpte världen, särskilt människor med lite pengar. (Jag intervjuade i mitt arbete BBCs IT-chef som stammade från Sri Lanka. Han sade att Indiens tekniska framväxt aldrig hade varit möjlig utan Open Source-produkter som Linux, PhP och MySQL). Grundarna fortsatte för övrigt arbeta lika passionerat även sedan de blivit rika.

Något jag uppskattade väldigt mycket under tiden på MySQL var kontakten med entusiaster världen runt, och det har jag återigen fått uppleva genom att Fria Ligans spel Svärdets sång översatts till en hel hoper språk. Det är verkligen underbart att diskutera spel och annat med folk i andra kulturer. Den saken är svår att uppnå om inte produkterna* publicerats kommersiellt.

Före MySQL hade jag bland annat varit VD för en reklambyrå vid Stureplan i Stockholm och där sett baksidan av myntet, dvs att vara kreativ instrumentellt för pengar, där det inte spelar någon roll vad du själv tycker eller om det blir ”bra” så länge det du gör funkar som tänkt, dvs säljer. Jag lämnade snabbt den branschen eftersom det inte var något jag gillade och jag dessutom inte strävar efter mer pengar än att jag klarar mig och kan göra det jag gillar (jag var dessutom oduglig i rollen som VD ;-) )

* Jag förstår motviljan mot ord som produkt och content, men det är bara semantik och modeller, ofta fackjargong som behövs för en meningsfull diskussion runt det man gör. Jag tycker att det går att hålla distans till sådant utan att bli röd om kinderna så länge man inte överdriver betydelsen.

Så för att sammanfatta min syn: pengar måste inte döda själen även om pengar förvisso har samma potential som härskarringen i det avseendet.
Jag är inte säker på vem du riktar det mot, men jag har i alla fall aldrig menat att pengar dödar passion eller att produkter skulle vara något dåligt. Jag har försökt att vara tydlig med att jag inte menar något negativt med ordet ”produkt”.

Jag unnar alla som kan och vill tjäna pengar på sin passion att göra det. Jag kan det inte, och har inte heller ett särskilt stort driv mot att göra det. Min poäng är och har hela tiden varit att Anna Amatör på sin kammare med ett Notepad-dokument kan skriva ett rollspel som många finner roligare att spela än något som ett spelföretag kan åstadkomma, oavsett hur mycket pengar och personal de slänger på projektet. Det tycker jag är jätteballt och värt att fira, och jag tycker att Anna borde göra detta utan att känna att hon inte är en seriös spelskapare om hon inte ”publicerat” sitt spel. Och vill hon publicera det så kan hon göra det genom att lägga upp sitt txt-dokument här på forumet, och då är det publicerat, och Anna är en publicerad rollspelsskapare. Och är det något flummigt samberättarspel så kan hon komma till oss i Indierummet och spela det med oss, och kanske kommer någon att säga ”Anna, det där var bland det häftigaste jag varit med om i rollspelsväg”.

Inget av detta betyder att det är fult att tjäna pengar, eller att kulturarbetare inte ska få betalt. Jag vet inte om någon i tråden har sagt något sådant. Jag har det i alla fall inte.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,397
Min tumregel är rätt enkel:
  • Får jag inga pengar jobbar jag när/hur jag vill.
  • Får jag pengar får du ställa krav på mig.
Försöker man ställa krav på mig utan att ge mig pengar säger jag blankt nej. Försöker man ställa orimliga krav på mig utifrån de pengar jag får säger jag blankt nej. Jag vet vad jag är värd. Jag vet vad min tid är värd (för mig).
Du är inte på något sätt unik i det här synsättet, men det är exakt hur jag ser på det. Det är också varför jag, ironiskt nog, kan tycka att det är lättare att få mer att göra i vissa gratisuppdrag – för om det också innebär större ansvar och handlingsutrymme är det lättare för mig att göra något om jag också är den som ställer kraven.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Jag förstår motviljan mot ord som produkt och content, men det är bara semantik och modeller, ofta fackjargong som behövs för en meningsfull diskussion runt det man gör.
“Content” härstammar från marknadsföring, så den aversionen ser jag som befogad. Dock mer specifikt hur ordet används kring sociala medier och den cynism som uppstår kring tid, pengar, och skapande på grund av det. Det leder också till en slit och släng-mentalitet kring kreativt skapande som i värsta fall blir direkt problematisk. Exempelvis i form av clickbait.

“Produkt” tror jag ingen varit mot överhuvudtaget. Det är bara skillnad på att skapa och att leverera.

Det finns fler nyanser än för och emot.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Apropå affärsmodeller, ett ämne som den här tråden delvis tangerar, så tycker jag att Knave är ett intressant exempel. Ben Milton, spelets skapare, sålde den första versionen av spelet för någon enstaka (ingen?) dollar på drivethrurpg. Sedan skalade han upp och sålde en längre och mer påkostad version via Kickstarter. Han fick ihop 11 000 backare och nästan 650 000 dollar (jag vet att det inte är ren vinst). Förmodligen bidrog hans utmärkta Youtube-kanal till framgången. Hur som helst: bra jobbat av någon som har skapat sitt varumärke helt på egen hand!

 
Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,571
Som en tangent till resonemanget tycker jag det är härligt att se hur mycket eget material ungdomarna skapar, och hur lite färdigskrivna produkter de använder. Det för tankarna tillbaka till den egna ungdomen, när det faktiskt inte fanns så mycket proffsproducerat material att tillgå.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
576
Location
Gävle och Åland
Jag är inte säker på vem du riktar det mot, men jag har i alla fall aldrig menat att pengar dödar passion eller att produkter skulle vara något dåligt. Jag har försökt att vara tydlig med att jag inte menar något negativt med ordet ”produkt”.

Jag unnar alla som kan och vill tjäna pengar på sin passion att göra det. Jag kan det inte, och har inte heller ett särskilt stort driv mot att göra det. Min poäng är och har hela tiden varit att Anna Amatör på sin kammare med ett Notepad-dokument kan skriva ett rollspel som många finner roligare att spela än något som ett spelföretag kan åstadkomma, oavsett hur mycket pengar och personal de slänger på projektet. Det tycker jag är jätteballt och värt att fira, och jag tycker att Anna borde göra detta utan att känna att hon inte är en seriös spelskapare om hon inte ”publicerat” sitt spel. Och vill hon publicera det så kan hon göra det genom att lägga upp sitt txt-dokument här på forumet, och då är det publicerat, och Anna är en publicerad rollspelsskapare. Och är det något flummigt samberättarspel så kan hon komma till oss i Indierummet och spela det med oss, och kanske kommer någon att säga ”Anna, det där var bland det häftigaste jag varit med om i rollspelsväg”.

Inget av detta betyder att det är fult att tjäna pengar, eller att kulturarbetare inte ska få betalt. Jag vet inte om någon i tråden har sagt något sådant. Jag har det i alla fall inte.
.
Jag riktar mig inte mot någon alls, och påstår heller inte att någon har sagt det ena eller andra, utan ville mest ge min syn att pengar och passion ofta kan kombineras utan att den som skapar behöver sälja sin själ eller kompromissa med sina idéer. Jag tyckte mest att jag kände lite proggvibbar från när ABBA slog igenom på 70-talet och föraktades för att de var framgångsrika och tjänade pengar, trots att de var och är mycket skickliga.

Sedan är det mig helt främmande att dela upp folk i ”riktiga” / ”bra” / ”seriösa” skapare beroende på om de tjänar pengar eller inte på vad de gör. Bra grejor är bra grejor och jag har den största respekt för alla entusiaster utan att känna behov av att värdera dem efter om de är kommersiella eller ej. Jag skulle definitivt ta Anna i ditt exempel på allvar och glädjas med henne och hennes framgång. Många av våra största konstverk har ju också gjorts i skymundan och inte sällan blivit erkända först efter konstnärens död.

För övrigt gjorde jag ett metalalbum tillsammans med Christian Älvestam för några år sedan och det gjorde vi helt på passion utan tanke på att tjäna pengar, så kärleksprojekt är mig ingalunda främmande. Efter några år har vi fått tillbaka pengarna vi lade ut på produktionen, och det är ju skönt! :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
För övrigt gjorde jag ett metalalbum tillsammans med Christian Älvestam för några år sedan och det gjorde vi helt på passion utan tanke på att tjäna pengar, så kärleksprojekt är mig ingalunda främmande. Efter några år har vi fått tillbaka pengarna vi lade ut på produktionen, och det är ju skönt! :)
Precis, min poäng från början var ju att i rollspel hade du inte behövt bekymra dig om att få tillbaka pengarna du lade ut på produktionen, eftersom rollspel kan skapas utan att det kostar ett öre. Sedan kan man såklart lägga en massa pengar på det, och vilja sälja det för att kunna få tillbaka insatsen. Det är ju så @krank jobbar, till exempel, och jag har absolut inget emot det (eller storföretagsmodellen heller, för den delen). Men jag tycker att det är fint att man inte behöver göra det. Vill du ge ut ett album så är det svårt att göra det utan att lägga ut pengar. Du kan såklart använda din datormikrofon och sjunga acapella, men kvaliteten blir inte så bra och du är väldigt begränsad i vad du kan göra för musik. När det gäller rollspel blir kvaliteten på spelupplevelsen runt bordet inte sämre för att man inte lägger ut pengar (däremot blir kvaliteten på produkten som sagt sämre, men det är ju en annan sak, och är inte nödvändigtvis något man prioriterar).

Jag gav ut ett rollspel för några veckor sedan, och jag har väl lagt några hundralappar totalt i form av provtryck från Lulu. Jag kommer aldrig att tjäna igen de pengarna, men de är ju också bara kaffepengar, så jag har inget som helst behov av att få betalt för spelen för att kunna tjäna tillbaka vad jag lagt ut. Och då är det ett spel en vän till mig har sagt är ett av hennes två favoritspel. Det andra av hennes favoritspel är en sida och kostade noll kronor att göra. Jag har, i den väldigt begränsade marknaden på en person, konkurrerat ut Fria Ligan, Wizards och White Wolf. Genom att knåpa ensam på min kammare. Mina spel är, hos just den här målgruppen på en person, bättre än deras spel. Inte "bra för att vara gratis" eller för att det är just jag som har gjort dem, utan bättre, som att de ger en bättre spelupplevelse vid bordet. Sedan finns det såklart en massa personer som tycker tvärtom, och det finns ju en anledning till att dessa företag kan dra in pengar på sina spel och inte jag, men det är till stor del smak och spelstil (min föredragna spelstil är inte särskilt poppis), samt såklart marknadsföring och produktdesign.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,161
Location
Rissne
Sedan kan man såklart lägga en massa pengar på det, och vilja sälja det för att kunna få tillbaka insatsen. Det är ju så @krank jobbar, till exempel, och jag har absolut inget emot det (eller storföretagsmodellen heller, för den delen).
Mnjaeaoae, kanske kan man se det så, men jag har faktiskt ingen egentlig ambition att få tillbaka insatsen. Det vore väl kul om det blev så, och det har varit kul när det kommit in pengar från ett projekt som jag kunnat finansiera illustrationer till nästa med. Men jag säljer ju inte spelen för att få tillbaka insatsen, jag säljer dem för att det finns en tryckkostnad. I den mån jag tar mer än tryckkostnaden handlar det om att jag personligen tycker det är kul när mina spel står i bokhyllorna hos "riktiga bokhandlar" och ska de göra det så är det inte schysst av mig att sälja spelen mycket billigare. Men min målsättning är snarare att 1) jag gillar att hålla fina produkter i handen och tänka att "jag gjorde det här" och 2) se samma produkt i handeln. Typ.

Bara för att förtydliga lite, alltså.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,161
Location
Rissne
Jag gillar indieattityden. Den behövs för att kulturen inte ska stagnera. Men känner ni aldrig ”Jag har skapat något bra. Jag är duktig på det här. Mina spel är omtyckta. Jag vill ägna mer tid åt att skriva och nå ut till fler med mina idéer”?
Jag skulle under absolut inga omständigheter ens delvis vilja vara beroende av mitt skrivande för mitt uppehälle. Aldrig någonsin, om jag kan slippa det.

Skulle jag vilja ägna mer tid åt att skriva rollspel? Kanske. Skulle jag vilja jobba med det? Fuck no.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
576
Location
Gävle och Åland
Precis, min poäng från början var ju att i rollspel hade du inte behövt bekymra dig om att få tillbaka pengarna du lade ut på produktionen, eftersom rollspel kan skapas utan att det kostar ett öre. Sedan kan man såklart lägga en massa pengar på det, och vilja sälja det för att kunna få tillbaka insatsen. Det är ju så @krank jobbar, till exempel, och jag har absolut inget emot det (eller storföretagsmodellen heller, för den delen). Men jag tycker att det är fint att man inte behöver göra det. Vill du ge ut ett album så är det svårt att göra det utan att lägga ut pengar. Du kan såklart använda din datormikrofon och sjunga acapella, men kvaliteten blir inte så bra och du är väldigt begränsad i vad du kan göra för musik. När det gäller rollspel blir kvaliteten på spelupplevelsen runt bordet inte sämre för att man inte lägger ut pengar (däremot blir kvaliteten på produkten som sagt sämre, men det är ju en annan sak, och är inte nödvändigtvis något man prioriterar).

Jag gav ut ett rollspel för några veckor sedan, och jag har väl lagt några hundralappar totalt i form av provtryck från Lulu. Jag kommer aldrig att tjäna igen de pengarna, men de är ju också bara kaffepengar, så jag har inget som helst behov av att få betalt för spelen för att kunna tjäna tillbaka vad jag lagt ut. Och då är det ett spel en vän till mig har sagt är ett av hennes två favoritspel. Det andra av hennes favoritspel är en sida och kostade noll kronor att göra. Jag har, i den väldigt begränsade marknaden på en person, konkurrerat ut Fria Ligan, Wizards och White Wolf. Genom att knåpa ensam på min kammare. Mina spel är, hos just den här målgruppen på en person, bättre än deras spel. Inte "bra för att vara gratis" eller för att det är just jag som har gjort dem, utan bättre, som att de ger en bättre spelupplevelse vid bordet. Sedan finns det såklart en massa personer som tycker tvärtom, och det finns ju en anledning till att dessa företag kan dra in pengar på sina spel och inte jag, men det är till stor del smak och spelstil (min föredragna spelstil är inte särskilt poppis), samt såklart marknadsföring och produktdesign.
.
Jag håller helt med dig i allt du säger ovan och kan bara gratulera till ditt lyckade projekt! Jag delar helt din skaparglädje och tänkte tillsammans med min äldsta dotter producera en barnbok som jag skrev för några år sedan men aldrig fick förlagd. Vi ska trycka upp den i några ex till mina barnbarn och andra som kan vara nyfikna, och tänkte då ta tillfället i akt att försöka illustrera den med hjälp av AI. Jag är annars måttligt förtjust i AI, men vill gärna se vad det är frågan om och tänkte då testa i ett sammanhang som inte tar levebröd från någon.

Sedan har jag fått en hel del genom att arbeta med Fria Ligan som jag inte kunnat uppnå på egen hand, till exempel det internationella kontaktnät jag nämnde ovan och som jag sätter stort värde på. Därtill tycker jag att det är väldigt roligt att få arbeta med illustratörer och kartritare som omsätter mina tafatta skisser i något spännande och vackert.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Det är ju såklart en jätteskillnad på "kostnad" och "värde", något som förvånansvärt nog inte är helt självklart för alla i världen. När Genesis lägger en timme på att skapa ett rollspel så har den timmen tyngden av allt skapande och all erfarenhet och allt kunnande Genesis har i bagaget. Lajv-parallellen är ganska kul, där jag som arrangör får mejl från folk som tycker att det är dyrt att betala en tusenlapp för en veckas underhållning, pga lajv generellt är ganska billiga. Om vi då ska jämföra det med de månaders heltidsarbete som ligger bakom detta, till stor del utfört av programmerare som tjänar uppåt 200 tkr/månad, hur blir det då?

Oavsett mitt arbete är fortfarande "gratis" då det inte har någon "kostnad" men som erfaren och jäkligt välutbildad projektledare i yrkeslivet så har det ett stort "värde" som jag inte är intresserad av att ta betalt för men som gör mig glad att det finns där :)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Om vi då ska jämföra det med de månaders heltidsarbete som ligger bakom detta, till stor del utfört av programmerare som tjänar uppåt 200 tkr/månad, hur blir det då?
Det blir ju intressant om skaparens inkomst ska räknas in som en faktor i någots ”värde”. Bör ett lajv, ett rollspel eller liknande värderas annorlunda om personen bakom det har hög eller låg privatinkomst, då detta innebär att dennes tid är värd mer eller mindre? För mig framstår det som en helt absurd faktor att räkna med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Det blir ju intressant om skaparens inkomst ska räknas in som en faktor i någots ”värde”. Bör ett lajv, ett rollspel eller liknande värderas annorlunda om personen bakom det har hög eller låg privatinkomst, då detta innebär att dennes tid är värd mer eller mindre? För mig framstår det som en helt absurd faktor att räkna med.
Det är väl absurditeten som är själva poängen också?

Om vi sätter prislappar på saker så blir de något annat. Inte nödvändigtvis bättre eller sämre--det är ju upp till var och en--men något annat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Det blir ju intressant om skaparens inkomst ska räknas in som en faktor i någots ”värde”. Bör ett lajv, ett rollspel eller liknande värderas annorlunda om personen bakom det har hög eller låg privatinkomst, då detta innebär att dennes tid är värd mer eller mindre? För mig framstår det som en helt absurd faktor att räkna med.
Om en programmerare värderas vara värd 200 tkr i månaden så förstår jag inte varför det skulle vara konstigt att värdera dennes arbete när den programmerar till just 200 tkr/månad?

Vad är det som är svårt för dig att greppa här?
 
Top