Det är gratis att producera rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,492
Spännande ingång, sticker utanför tråden helt klart, men om du eller någon känner till en kanal där det finns hobby-projekt som är främst textbaserade så är även jag intresserad. Jag kan sakna korta kompakta texter utan visuellt "brus" som ger goda idéer och uppslag. Rollspel får gärna innehålla bilder, säger inget om det, men jag saknar ibland produkter till rollspel som är helt avskalade på det visuella.



Varsågod! Mer än du kan läsa på flera år!
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Jag kan tycka att det är ett problem att även många hobbyproducenter känner att de måste lägga stora pengar på illustrationer för att nå ut. Det räcker inte med en god idé och en välskriven text. Men det kanske finns kanaler för i huvudsak textbaserade produkter som jag inte känner till.
Det går definitivt att nå ut med i huvudsak textbaserade produkter, men jag tror att man får sälja dem billigt eller låta dem vara fritt tillgängliga. Originalversionen av Knave, som jag nämnde tidigare i den här tråden, tror jag inte innehöll några andra illustrationer än framsidan. Ett sätt att åtminstone delvis komma runt kostnaden för illustrationer är att jobba mer med den grafiska formgivningen. Den bidrar till det visuella intrycket.

Är man, som du skriver, hobbyproducent får man kanske ha mer blygsamma ambitioner när det gäller att nu ut? Så fort man börjar investera mycket i illustrationer, formgivning och tryck, så är det ju något mer än ett hobbyprojekt. Vad jag vände mig mot i min post ovan är pratet om passion. Det går inte att komma runt att det är någon eller några som gör ett tidskrävande jobb. Jag önskar att fler insåg det.

I en annan tråd på det här forumet (jag minns inte vilken) var det flera som tyckte att det var bra om skapare blev färdiga med sina produkter. Jag tror inte att det finns någon utgivare eller skapare som inte vill bli färdig. Däremot händer det emellanåt att livet kommer emellan.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,223
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det går definitivt att nå ut med i huvudsak textbaserade produkter, men jag tror att man får sälja dem billigt eller låta dem vara fritt tillgängliga.
Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Det finns ju många som även vill ha journalistik gratis. Och det går ju hitta sådant om man vill ha det. Men som helhet tror jag att det behövs folk som får vettigt betalt - både för journalistik och spelskapande. Det tar tid att göra saker bra - och i det stora hela är tid pengar. Även om många tycker att det är nice att ladda ner kvalitet gratis eller alldeles för billigt.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,284
Location
Stockholm
Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Det tyckte vi var så intressant att vi gick och hämtade en annan elefant !

Ett varv till!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!
Det bygger väl dock på att man har något av ett nätverk, eller åtminstone en kunskap om var man kan skaffa ett sådant? Det är något jag ofta upplever fattas – bara detta att vi här är folk som inte spelar med varandra men diskuterar olika spel är ju en anomali för de flesta rollspelare, och kanske också de flesta spelskapare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Ok, om vi ska köra ett varv till vill jag fetstila vad som väckte något i mig:

Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
(Clarence Redd skrev, jag fetstilade)

Alltså jag älskar att folk skapar och bidrar till hobbyn. Eller gör sin egen. Det är fantastiskt!

Men är allt värt lika mycket? Det undrar jag. Måste det vara det? Och vad menar vi med att skapa kultur?

Jag tycker det vore sorgligt om vi nedvärderar professionella skapares alster med argumentet: ”alla kan göra det här!” Att åsikter om de professionellas produktioner kan se olika ut är något annat.

Jag blir t ex inte jätteimponerad av äventyren som släpps till D&D5 men tvivlar inte en sekund på att de är skickligt framställda och bra grejer för rätt publik. Och jag kan nog skriva ett litet scenario som funkar fint till mig och min spelgrupp, men knappast åstadkomma det som ska funka på en internationell marknad med tusentals fans.

Kanske en helt irrelevant åsikt, men om elefanten nu ska in i leken igen så varsågod!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,645
Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!
Ja, det @Svarte Faraonen skrev. Och dessutom något som väl är betydligt lättare i din föredragna spelstil? Men om vi ska diskutera frågan principiellt bör det väl vara sant för den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,645
Angående text kontra andra inslag, och för att koppla tillbaka till min egen tidigare post.

Text är trots allt bara en del av ett spel. Kanske ofta den viktigaste men inte den enda. Bild och formgivning kan också vara centrala komponenter för att kommunicera ut vad man vill. Och det handlar inte om att lägga på en massa flashiga grejer för att nå ut eller tjäna pengar, utan om att verkställa spelets idé. Om det så bara är för ens kompisar.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Ok, om vi ska köra ett varv till vill jag fetstila vad som väckte något i mig:

Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
(Clarence Redd skrev, jag fetstilade)

Alltså jag älskar att folk skapar och bidrar till hobbyn. Eller gör sin egen. Det är fantastiskt!

Men är allt värt lika mycket? Det undrar jag. Måste det vara det? Och vad menar vi med att skapa kultur?

Jag tycker det vore sorgligt om vi nedvärderar professionella skapares alster med argumentet: ”alla kan göra det här!” Att åsikter om de professionellas produktioner kan se olika ut är något annat.

Jag blir t ex inte jätteimponerad av äventyren som släpps till D&D5 men tvivlar inte en sekund på att de är skickligt framställda och bra grejer för rätt publik. Och jag kan nog skriva ett litet scenario som funkar fint till mig och min spelgrupp, men knappast åstadkomma det som ska funka på en internationell marknad med tusentals fans.

Kanske en helt irrelevant åsikt, men om elefanten nu ska in i leken igen så varsågod!
Det är en i allra högsta grad relevant åsikt! Särskilt det du fetstilar, men även resten av det du skriver i ditt inlägg. Jag har blivit riktigt upprörd av flera inlägg i den här tråden, men det kan möjligen bero på att jag har orealistiska förväntningar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,223
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
[För den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
] kan det vara lika sant som för den som spelar friform en timme. Har själv spelat så, men det krävs att någon i gruppen kan lägga tiden. För de flesta är det nog inte fallet. … och då blir det inte längre sant, i alla fall mycket mindre troligt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,284
Location
Stockholm
Ja, det @Svarte Faraonen skrev. Och dessutom något som väl är betydligt lättare i din föredragna spelstil? Men om vi ska diskutera frågan principiellt bör det väl vara sant för den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
Jag tror definitivt att det finns personer (gissningsvis tonåringar eller studenter pga tidskravet) som skrivit egna massiva listor med karaktärsbyggaralternativ till sitt egna lilla hemmaprojekt.

Omfattande världar drösar det av, under min egen studenttid hade typ alla rollspelare jag kände (och även andra nördar!) ett par sådana snurrande i sina huvuden. :D
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,645
[För den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
] kan det vara lika sant som för den som spelar friform en timme. Har själv spelat så, men det krävs att någon i gruppen kan lägga tiden. För de flesta är det nog inte fallet. … och då blir det inte längre sant, i alla fall mycket mindre troligt.
Tror jag är med på vad du menar och ja, det var väl min bild mentala också. Helt egna skapelser förekommer helt klart även i sådana grupper, men då stannar det där eftersom insatsen i tid är för krävande för sprida det genom egna exempel. Ska det spridas behöver det ske genom en skriven produkt utan ett personligt möte.

Jag tror definitivt att det finns personer (gissningsvis tonåringar eller studenter pga fritidsmängden) som skrivit egna massiva listor med karaktärsbyggaralternativ till sitt egna lilla hemmaprojekt.

Omfattande världar drösar det av, under en period i mitt liv hade typ alla rollspelare jag kände (och även andra nördar!) ett par sådana snurrande i sina huvuden. :D
Ja, absolut. Det invänder jag inte emot utan försökte bara resonera om hur försättningarna för att sprida olika typer av spel (tex sådana med stora världar) varierar.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,677
Location
Nirvana
Själv betalade jag nyligen en rejäl slant för Ultraviolet Grasslands and the Black City (2e). Luka Rejec har skapat (skrivit och illustrerat) ett helt fantastiskt rollspel, som också är ett konstverk och en form av lyrisk skönlitteratur. Jag har aldrig sett något liknande. Mycket inspirerande! Det hade varit rena barbariet om han inte hade tagit bra betalt för sitt jobb. Få, om ens någon, kan göra det bättre.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
320
Jag tycker att detta med tid som värde är lite lurigt. Anta att man sysslar med skrivandet på amatörbasis, att man inte tar ledigt från annat jobb för att skriva. Då är det en hobby och då tycker jag inte att man kan räkna tiden som annat än tid.
Det är ju inte bara orginalframställningen som förbrukar tid. Som konsument kan det också gå åt tid. Jag slade en längre kampanj nyligen. Grundstommen var bra men det krävdes en massa jobb för att den skulle funka för gruppen. En massa läsande, skrivande, letande efter hur andra löst problemen med äventyret. Till viss del var det ett annat äventyr vi spelade än det jag köpte. Kan jag räkna detta som en kostnad? Jag tycker inte det, det är förbrukad hobbytid. Tid som jag kanske kollat på tv, dammsugit eller läst en bok? Det var inte arbetstid.
 
Top