Quadrante
Grisbonde
Är rollspelet idén eller boken?
Spännande ingång, sticker utanför tråden helt klart, men om du eller någon känner till en kanal där det finns hobby-projekt som är främst textbaserade så är även jag intresserad. Jag kan sakna korta kompakta texter utan visuellt "brus" som ger goda idéer och uppslag. Rollspel får gärna innehålla bilder, säger inget om det, men jag saknar ibland produkter till rollspel som är helt avskalade på det visuella.
Det går definitivt att nå ut med i huvudsak textbaserade produkter, men jag tror att man får sälja dem billigt eller låta dem vara fritt tillgängliga. Originalversionen av Knave, som jag nämnde tidigare i den här tråden, tror jag inte innehöll några andra illustrationer än framsidan. Ett sätt att åtminstone delvis komma runt kostnaden för illustrationer är att jobba mer med den grafiska formgivningen. Den bidrar till det visuella intrycket.Jag kan tycka att det är ett problem att även många hobbyproducenter känner att de måste lägga stora pengar på illustrationer för att nå ut. Det räcker inte med en god idé och en välskriven text. Men det kanske finns kanaler för i huvudsak textbaserade produkter som jag inte känner till.
Jag borde faktiskt tänkt på två av dessa sidor åtminstone. Lite pinsamt från min sida, men tack för påminnelse
Scenariobiblioteket | Äventyret väntar!
www.scenariobiblioteket.se
Golden Cobra Challenge
www.goldencobra.org
Varsågod! Mer än du kan läsa på flera år!
Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.Det går definitivt att nå ut med i huvudsak textbaserade produkter, men jag tror att man får sälja dem billigt eller låta dem vara fritt tillgängliga.
Det finns ju många som även vill ha journalistik gratis. Och det går ju hitta sådant om man vill ha det. Men som helhet tror jag att det behövs folk som får vettigt betalt - både för journalistik och spelskapande. Det tar tid att göra saker bra - och i det stora hela är tid pengar. Även om många tycker att det är nice att ladda ner kvalitet gratis eller alldeles för billigt.Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Det tyckte vi var så intressant att vi gick och hämtade en annan elefant !Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!Känns som den här tråden gått hela vägen runt. Rollspel kan göras gratis och spelas gratis och fås gratis; om man vill. Kanske innebär det att man får göra det själv. Vill man ha någon annans spel så får man hoppas att man kan nå det gratis, om man inte är beredd att betala. Kanske någon kompis betalar. Kanske provar man det på ett konvent.
Det bygger väl dock på att man har något av ett nätverk, eller åtminstone en kunskap om var man kan skaffa ett sådant? Det är något jag ofta upplever fattas – bara detta att vi här är folk som inte spelar med varandra men diskuterar olika spel är ju en anomali för de flesta rollspelare, och kanske också de flesta spelskapare.Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!
Ja, det @Svarte Faraonen skrev. Och dessutom något som väl är betydligt lättare i din föredragna spelstil? Men om vi ska diskutera frågan principiellt bör det väl vara sant för den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.Eller så kan man få det gratis av den som skrivit det. Jag gillar ju just den grejen, att spela spel med den som skrivit det är för mig mycket mer värt än att spela ett spel skrivet av en främling eller en samling främlingar. Man slipper oroa sig för att man inte spelar det som det är tänkt, man slipper behöva kommunicera allting genom text, och man har ett socialt skapade och ett kreativt utbyte med varandra. Och ju fler som skriver små gratisspel, desto lättare blir det att spela dem med varandra!
Det är en i allra högsta grad relevant åsikt! Särskilt det du fetstilar, men även resten av det du skriver i ditt inlägg. Jag har blivit riktigt upprörd av flera inlägg i den här tråden, men det kan möjligen bero på att jag har orealistiska förväntningar.Ok, om vi ska köra ett varv till vill jag fetstila vad som väckte något i mig:
Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
(Clarence Redd skrev, jag fetstilade)
Alltså jag älskar att folk skapar och bidrar till hobbyn. Eller gör sin egen. Det är fantastiskt!
Men är allt värt lika mycket? Det undrar jag. Måste det vara det? Och vad menar vi med att skapa kultur?
Jag tycker det vore sorgligt om vi nedvärderar professionella skapares alster med argumentet: ”alla kan göra det här!” Att åsikter om de professionellas produktioner kan se olika ut är något annat.
Jag blir t ex inte jätteimponerad av äventyren som släpps till D&D5 men tvivlar inte en sekund på att de är skickligt framställda och bra grejer för rätt publik. Och jag kan nog skriva ett litet scenario som funkar fint till mig och min spelgrupp, men knappast åstadkomma det som ska funka på en internationell marknad med tusentals fans.
Kanske en helt irrelevant åsikt, men om elefanten nu ska in i leken igen så varsågod!
Plus ett på den. En del idéer är hårt knutna till en form.Bild och formgivning kan också vara centrala komponenter för att kommunicera ut vad man vill. […] om att verkställa spelets idé.
Jag tror definitivt att det finns personer (gissningsvis tonåringar eller studenter pga tidskravet) som skrivit egna massiva listor med karaktärsbyggaralternativ till sitt egna lilla hemmaprojekt.Ja, det @Svarte Faraonen skrev. Och dessutom något som väl är betydligt lättare i din föredragna spelstil? Men om vi ska diskutera frågan principiellt bör det väl vara sant för den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
Tror jag är med på vad du menar och ja, det var väl min bild mentala också. Helt egna skapelser förekommer helt klart även i sådana grupper, men då stannar det där eftersom insatsen i tid är för krävande för sprida det genom egna exempel. Ska det spridas behöver det ske genom en skriven produkt utan ett personligt möte.[För den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
] kan det vara lika sant som för den som spelar friform en timme. Har själv spelat så, men det krävs att någon i gruppen kan lägga tiden. För de flesta är det nog inte fallet. … och då blir det inte längre sant, i alla fall mycket mindre troligt.
Ja, absolut. Det invänder jag inte emot utan försökte bara resonera om hur försättningarna för att sprida olika typer av spel (tex sådana med stora världar) varierar.Jag tror definitivt att det finns personer (gissningsvis tonåringar eller studenter pga fritidsmängden) som skrivit egna massiva listor med karaktärsbyggaralternativ till sitt egna lilla hemmaprojekt.
Omfattande världar drösar det av, under en period i mitt liv hade typ alla rollspelare jag kände (och även andra nördar!) ett par sådana snurrande i sina huvuden.