för min del känner jag inte att det finns någon koppling mellan sakers kommersiella kvaliteter och deras spelbarhet.
Ja, jag har alltid känt att det är en av de härliga grejerna i Indierummet. Man kan ha
Se och göra i Aliatra på 450+ sidor, eller kanske en påkostad Kickstarter-version av ett spel med inhyrda illustratörer, med en proffsig redaktör och med skitläcker layout, och så kan man ha
Psychodrame, som är på 4 A4 med lite gratisbilder från Unsplash, och alla dessa spel är med på lika villkor, alla anses vara spel, alla spelas, och folk säger regelbundet om de där små amatörmässiga sladderspelen att det är deras favoritspel. Jag har sett folk som spelat rollspel i decennier, med stora, påkostade, proffsiga spel, komma in i Indierummet och spela ett litet gratisspel skapat av en person, komma från sessionen och säga ”Det där var den bästa rollspelssession jag varit med om i hela mitt liv”. Och en stor del är såklart gruppen, och all kunskap hos den som lett passet, och spelstilen, men det är också en del av poängen. Det är så mycket som påverkar en spelsessions kvalitet att, återigen, små gratisspel kan tävla mot och vinna över stora kommersiella spel, när det gäller spelupplevelse. Det är det som är så ballt.