Det är gratis att producera rollspel

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Jag har inget ansvar gentemot mina kunder, för jag har inga kunder. Jag har ingen deadline, inga samarbetspartner, inga krav, och jag behöver aldrig kompromissa med min egen vision för någon annans skull. Det är värt jättemycket för mig.
Det här är viktigt. Får man betalt så kommer det krav. Det är inte längre mitt projekt. Det är inte något man kan göra när inspirationen faller på. Det är inte ett projekt man kan lägga på hyllan och plocka upp tio år senare. Det blir pengadrivet, inte inspirationsdrivet.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Det som gör det här till en åtminstone för några av oss laddad fråga är att det finns en ganska stor gråzon mellan att göra rollspel på hobbybasis och mer kommersiellt. Jag tror att det svårt att veta exakt var gränsen går. Om jag skriver något gratis samtidigt som någon annan tjänar 20 000 kr på mina texter, borde jag ha fått betalt då? Hur mycket? Jag har inget självklart generellt svar på den frågan när det handlar om belopp av den här mindre storleken.

Att få betalt för skriven text är för mig också en fråga om legitimitet. Att bli tagen på allvar och få ett erkännande. Den som utan att fråga förväntar sig att jag eller någon annan ska skriva gratis eller nästan gratis för en hyfsat stor kommersiell produkt tycker jag gör fel. Precis som Daniel Ek och Spotify. Om det handlar om en mindre hobbygrej där utgivaren tjänar inget eller bara några få tusenlappar är det en annan sak.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Att få betalt för skriven text är för mig också en fråga om legitimitet.
Det här vill jag ifrågasätta, personligen. Bland de coolaste grejer jag läst har varit gratis och bland de mossigaste saker jag läst har kostat mer pengar än jag vill erkänna. Har läst mossiga gratis saker och svincoola kostsamma saker också, givetvis, men för min del känner jag inte att det finns någon koppling mellan sakers kommersiella kvaliteter och deras spelbarhet.

Jag vill spela rollspel. För mig är avstampet som görs från fyrfärg, dyra illustrationer, och hundratals sidor brödtext snarare ett problem, för det gör att min insats inför spel förväntas vara mycket större än jag vill att den ska behöva vara. Jag tror också att vissa produktlinjers spretighet mellan grundregler och äventyr bottnar i att produktionsledningen inte bryr sig så mycket om kontinuitet utan snarare produktionstakt, och därför kan olika skribenter dra saker åt lite olika håll.

Givetvis bortser jag då från din personliga känsla av legitimitet. Den ifrågasätter jag inte alls.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
för min del känner jag inte att det finns någon koppling mellan sakers kommersiella kvaliteter och deras spelbarhet.
Ja, jag har alltid känt att det är en av de härliga grejerna i Indierummet. Man kan ha Se och göra i Aliatra på 450+ sidor, eller kanske en påkostad Kickstarter-version av ett spel med inhyrda illustratörer, med en proffsig redaktör och med skitläcker layout, och så kan man ha Psychodrame, som är på 4 A4 med lite gratisbilder från Unsplash, och alla dessa spel är med på lika villkor, alla anses vara spel, alla spelas, och folk säger regelbundet om de där små amatörmässiga sladderspelen att det är deras favoritspel. Jag har sett folk som spelat rollspel i decennier, med stora, påkostade, proffsiga spel, komma in i Indierummet och spela ett litet gratisspel skapat av en person, komma från sessionen och säga ”Det där var den bästa rollspelssession jag varit med om i hela mitt liv”. Och en stor del är såklart gruppen, och all kunskap hos den som lett passet, och spelstilen, men det är också en del av poängen. Det är så mycket som påverkar en spelsessions kvalitet att, återigen, små gratisspel kan tävla mot och vinna över stora kommersiella spel, när det gäller spelupplevelse. Det är det som är så ballt.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Det här vill jag ifrågasätta, personligen. Bland de coolaste grejer jag läst har varit gratis och bland de mossigaste saker jag läst har kostat mer pengar än jag vill erkänna. Har läst mossiga gratis saker och svincoola kostsamma saker också, givetvis, men för min del känner jag inte att det finns någon koppling mellan sakers kommersiella kvaliteter och deras spelbarhet.

Jag vill spela rollspel. För mig är avstampet som görs från fyrfärg, dyra illustrationer, och hundratals sidor brödtext snarare ett problem, för det gör att min insats inför spel förväntas vara mycket större än jag vill att den ska behöva vara. Jag tror också att vissa produktlinjers spretighet mellan grundregler och äventyr bottnar i att produktionsledningen inte bryr sig så mycket om kontinuitet utan snarare produktionstakt, och därför kan olika skribenter dra saker åt lite olika håll.

Givetvis bortser jag då från din personliga känsla av legitimitet. Den ifrågasätter jag inte alls.
Det handlar inte bara om min personliga känsla av legitimitet, utan också om en stor del av vår kultur. Sådant som folk tjänar pengar på får mer status. Det kan man ha massor av synpunkter på, men att det är så torde vara okontroversiellt. Jag tror att många människor vill bli rika därför att det ger dem mer status. Pengarna hjälper dem att uppnå det. Väsentligt i sammanhanget är också att pengar genererar mycket känslor. Både för dem som inte har pengar och för dem som har men gärna vill ha mer. Pengar och legitimitet hänger ihop i vår kultur - oavsett om vi vill det eller inte.

Det du också pratar om är kvalitet. Jag tycker inte heller att det påkostade behöver vara särskilt bra. Exempelvis finns det, i mina ögon, ingen särskilt tydlig koppling mellan längd och kvalitet - snarare tvärtom. Den som behöver 200 sidor för att beskriva sin värld har ofta inte renodlat settingen tillräckligt väl. Det är så mycket setting att den är svår att få syn på. Detsamma gäller regler. Om det är väldigt detaljerat och utförligt undrar jag vad och var kärnan är.

De bästa indiespelen - här menar jag alltså de som ges ut av små utgivare och utan stora kostnader - innehåller ofta någon kärnfull mekanik som är riktigt användbar. Eftersom dessa skapare inte behöver förhålla sig till en kommersiell ram, som ofta innebär dyra illustrationer och många sidor, kan de renodla det som är bra - även om det inte behövs mer än 15 sidor. Om produkten är gratis eller inte har inte så mycket med kvalitet att göra. Löser produkten ett problem på ett bra ett sätt så gör den det oavsett pris.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Bland andra rollspelsmakare, åtminstone?
Handlar det om pengar, dock? Kanske bara är jag som är idealist i slutänden, men även om det ofta diskuteras hur bra olika Kickstarterkampanjer går eller hur många som kan tänkas spela det zenaste, så känns det inte som att det är vad som ger status i praktiken.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Handlar det om pengar, dock? Kanske bara är jag som är idealist i slutänden, men även om det ofta diskuteras hur bra olika Kickstarterkampanjer går eller hur många som kan tänkas spela det zenaste, så känns det inte som att det är vad som ger status i praktiken.
Nej, du har nog rätt i att det åtminstone inte är något linjärt samband. Man har nog nytta av att sälja något, liksom av att vara omtalad i positiva ordalag och ha många fans, men det är inte helt och hållet så att stor inkomst leder till hög status.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,700
Location
Göteborg
Jag gillar indieattityden. Den behövs för att kulturen inte ska stagnera. Men känner ni aldrig ”Jag har skapat något bra. Jag är duktig på det här. Mina spel är omtyckta. Jag vill ägna mer tid åt att skriva och nå ut till fler med mina idéer”?

Jag hoppas att ni känner så ibland, för ni skapar jävligt bra spel.

Men man måste börja ta betalt när skrivandet tar mer plats, annars har man inte råd att trappa ner sitt vanliga jobb. Vardagsmatte. Jag säljer mina spel för att betala räkningarna varje månad. Och det känns skitcoolt när mina texter och bilder betalar för maten jag ställer på bordet. Idéerna jag fiskar fram ur mitt undermedvetna skapar ekonomiska förutsättningar för ännu fler idéer. En fascinerande uppåtgående spiral.

Alla vill så klart inte gå den vägen. Helt rimligt, vi är alla olika. Men en kreativ bransch mår bra när fler kreatörer vill nå ut på sina egna villkor, för att de har något nytänkt och viktigt att visa upp.

Jag önskar mig mer indie, men också fler som kan sätta av tid för skrivandet. Att ta betalt är bara ett verktyg för att nå dit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Jag gillar indieattityden. Den behövs för att kulturen inte ska stagnera. Men känner ni aldrig ”Jag har skapat något bra. Jag är duktig på det här. Mina spel är omtyckta. Jag vill ägna mer tid åt att skriva och nå ut till fler med mina idéer”?

Jag hoppas att ni känner så ibland, för ni skapar jävligt bra spel.

Men man måste börja ta betalt när skrivandet tar mer plats, annars har man inte råd att trappa ner sitt vanliga jobb. Vardagsmatte. Jag säljer mina spel för att betala räkningarna varje månad. Och det känns skitcoolt när mina texter och bilder betalar för maten jag ställer på bordet. Idéerna jag fiskar fram ur mitt undermedvetna skapar ekonomiska förutsättningar för ännu fler idéer. En fascinerande uppåtgående spiral.

Alla vill så klart inte gå den vägen. Helt rimligt, vi är alla olika. Men en kreativ bransch mår bra när fler kreatörer vill nå ut på sina egna villkor, för att de har något nytänkt och viktigt att visa upp.

Jag önskar mig mer indie, men också fler som kan sätta av tid för skrivandet. Att ta betalt är bara ett verktyg för att nå dit.
Nej, jag är inte så intresserad av att nå ut till fler med mina idéer. Jag har ju flera gånger skrivit om hur jag gillar det personliga och småskaliga skapandet. Att Joe Americano i Seattle spelar mitt spel är inte jätteviktigt för mig. Det finns fyra grupper av människor jag vill nå ut till i dagsläget: min spelgrupp, folk i Indierummet, mina franska vänner och folk på rollspel.nu. Sedan är det klart att det är kul att höra att någon spelat mitt spel här eller där, men det är inte särskilt drivande för mig, och det här med att alla spel ska vara tillgängliga för alla ser jag ju som något dåligt, som hämmar mångfalden. Om indiespelare över hela världen spelade mina spel istället för att skapa sina egna så vore det ju tragiskt. Det ser man redan i många länder, där ingen egen spelskaparkultur växt upp, för folk spelar bara amerikanska spel, i original eller i översättning.

När det gäller det ekonomiska vore det absolut trevligt att kunna trappa ned mitt vanliga jobb. Att kunna göra det genom att sälja spelledarlösa samberättarspel på svenska ser jag inte som särskilt realistiskt. Jag skulle antingen behöva skriva traditionella spel, vilket inte känns roligare än mitt nuvarande jobb, eller behöva skriva på engelska, vilket inte skulle kännas moraliskt bra i magen eftersom jag skulle bidra till det svenska språkets död inom rollspel. Det svenska språket är viktigt för mig, så att sälja ut det av ekonomiska anledningar skulle kännas fel. Istället sparar jag pengar från mitt vanliga jobb för att kunna gå i tidig pension eller gå ner på halvtid eller så, och så kan jag ägna mig åt mitt rollspelsskapande och mina språk. Jag är inte dyr i drift, och den höga produktiviteten och de låga kostnaderna gör att det inte är svårt att klara sig på en halv medelklasslön idag.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Jag gillar indieattityden. Den behövs för att kulturen inte ska stagnera. Men känner ni aldrig ”Jag har skapat något bra. Jag är duktig på det här. Mina spel är omtyckta. Jag vill ägna mer tid åt att skriva och nå ut till fler med mina idéer”?

Jag hoppas att ni känner så ibland, för ni skapar jävligt bra spel.

Men man måste börja ta betalt när skrivandet tar mer plats, annars har man inte råd att trappa ner sitt vanliga jobb. Vardagsmatte. Jag säljer mina spel för att betala räkningarna varje månad. Och det känns skitcoolt när mina texter och bilder betalar för maten jag ställer på bordet. Idéerna jag fiskar fram ur mitt undermedvetna skapar ekonomiska förutsättningar för ännu fler idéer. En fascinerande uppåtgående spiral.

Alla vill så klart inte gå den vägen. Helt rimligt, vi är alla olika. Men en kreativ bransch mår bra när fler kreatörer vill nå ut på sina egna villkor, för att de har något nytänkt och viktigt att visa upp.

Jag önskar mig mer indie, men också fler som kan sätta av tid för skrivandet. Att ta betalt är bara ett verktyg för att nå dit.
Jo, precis så känner jag också. En bra grej med rollspelsbranschen är ju dessutom att indieattityden åtminstone ibland kan vara inkomstbringande. Att tänka utanför ramarna och göra något nytt lönar sig.

Grejen med pengar är att många säger att de inte spelar så stor roll. Att det finns andra värden som är viktigare. Idealism, helt enkelt. Men när det väl gäller - exempelvis när en bok ska ges ut på ett stort förlag - så är min erfarenhet att de inblandade ofta är sugna på pengar. Särskilt om det finns mycket att hämta. Då är prestigelösheten plötsligt bortblåst. Och om vi ska vara alldeles ärliga - jag tror inte att många här inne skulle tacka nej till att få en miljon eller två.

Därmed inte sagt att jag inte kan uppskatta lågbudgetprojekt. En bra idé är en bra idé, oavsett om förpackningen är lyxig eller inte. Själv drivs jag främst av mina idéer. Jag vill se vad som går att göra. Helst vill jag lösa problem, gärna sådana som andra inte ens identifierat.

Jag har en stor del av mitt vuxenliv ägnat mig åt frilansande i olika former. Det är en typ av verksamhet som kräver erfarenhet, branschkunskap och flexibilitet. Annars går det inte runt. För mig är rollspelen ytterligare en form av frilansande. Att ta betalt för mina idéer är verkligen inget jag skäms för.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Jag tror inte att många här inne skulle tacka nej till att få en miljon eller två.
Återigen så tror jag rollspel är fel plats för den typen av inkomstbringande. Finns alltid undantag, och det är ju superhäftigt att det är en handfull personer som kan leva på förlagsverksamhet kring rollspel och även får en chans att skriva och vara kreativa inom ramarna för den verksamheten, men vår hobby är en nisch.

För min egna del handlar legitimitet inte om pengar—det handlar om bordstid. Ett spelat rollspel är värt oändligt mycket mer än ett som sätts inplastat i en hylla efter en överdådig Kickstarter där någon valde att "stödja" hobbyn.

Som Krister Sundelin brukade säga; bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Återigen så tror jag rollspel är fel plats för den typen av inkomstbringande. Finns alltid undantag, och det är ju superhäftigt att det är en handfull personer som kan leva på förlagsverksamhet kring rollspel och även får en chans att skriva och vara kreativa inom ramarna för den verksamheten, men vår hobby är en nisch.

Som Krister Sundelin brukade säga; bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor.
Nu förde jag ju ett mer allmänt resonemang om folks intresse för att tjäna pengar. Men visst - att skriva rollspel är knappast den närmsta vägen till miljonerna. Dock har de svenska skaparnas inträde på den engelskspråkiga marknaden avsevärt förbättrat möjligheterna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Nu förde jag ju ett mer allmänt resonemang om folks intresse för att tjäna pengar. Men visst - att skriva rollspel är knappast den närmsta vägen till miljonerna.
Och jag tycker inte det allmänna resonemanget är överförbart på något som väldigt många väljer att göra gratis. Folks "intresse för att tjäna pengar" är också vad som leder till scams och kriminalitet, trots allt. Inte särskilt legitima verksamheter.

Jag gillar inte när pengar även blir legitimitet helt enkelt. Även om jag helt köper resonemanget på ett personligt plan, som sagt.
 
Top