Det är gratis att producera rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Det bygger väl dock på att man har något av ett nätverk, eller åtminstone en kunskap om var man kan skaffa ett sådant? Det är något jag ofta upplever fattas – bara detta att vi här är folk som inte spelar med varandra men diskuterar olika spel är ju en anomali för de flesta rollspelare, och kanske också de flesta spelskapare.
Ja, ett större nätverk vore såklart bra. För min del fyller ju Indierummet det behovet. En massa folk som träffas några gånger om året och pratar och spelar med varandra. En grupp som växer stadigt! Och jag hoppas att fler där tar steget och skriver spel, utan att känna att de måste illustreras och layoutas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Ja, det @Svarte Faraonen skrev. Och dessutom något som väl är betydligt lättare i din föredragna spelstil? Men om vi ska diskutera frågan principiellt bör det väl vara sant för den som vill spela trad med mycket regler, omfattande värld och 50 pass långa kampanjer.
När jag växte upp kändes det som att varenda kotte hade tre pärmar med regler till sitt eget spel. Min kusin gjorde sitt eget spel, som jag och mina släktingar spelade. Jag gjorde egna rollspel innan jag blev indiefrälst. De levde som spridda anteckningar, rollformulär gjorda i Excel och idéer i mitt huvud. Vi spelade dem, jag ändrade, jag byggde ut en värld (mitt användarnamn kommer från den huvudsakliga guden i en sådan spelvärld). Det finns fortfarande folk som gör detta. Inga bilder, ingen layout, knappt ens någon text, i alla fall inget som någon annan skulle kunna spela utifrån, utan att ha spelat det med skaparen först.

Det är ju mest kvantiteten som är en skillnad. Man kan inte prångla ut flera spel om året på det sättet. Men man kan evigt pilla på sitt spel, byta ut delar, ändra saker, få inspiration av att spela andras spel. Och det är minst lika ballt, och precis lika gratis!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Är rollspelet idén eller boken?
Ja.

Det är också det man faktiskt gör kring bordet.

Alla de här tre grejerna är sanna, även om de tekniskt sett inte kan vara helt sanna samtidigt.

För jag tänker att precis som det ekonomiska perspektivet och DIY-skaparglädje-perspektivet kan de samexistera och bero på vilket perspektiv man väljer i stunden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,232
Ja.

Det är också det man faktiskt gör kring bordet.

Alla de här tre grejerna är sanna, även om de tekniskt sett inte kan vara helt sanna samtidigt.

För jag tänker att precis som det ekonomiska perspektivet och DIY-skaparglädje-perspektivet kan de samexistera och bero på vilket perspektiv man väljer i stunden.
Det här är ett jättebra svar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Ska det spridas behöver det ske genom en skriven produkt utan ett personligt möte.
Jag tycker ju inte att det är viktigt att det sprids som skriven produkt utan personligt möte. Det kan det absolut göra, men jag gillar ju som sagt det personliga mötet. Jag tror att väldigt få har skaffat mina spel utan att ha spelat dem med mig eller någon av mina vänner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Ja, ett större nätverk vore såklart bra. För min del fyller ju Indierummet det behovet. En massa folk som träffas några gånger om året och pratar och spelar med varandra. En grupp som växer stadigt! Och jag hoppas att fler där tar steget och skriver spel, utan att känna att de måste illustreras och layoutas.
För att bygga vidare på detta: Jag tycker att det vore fantastiskt med ett sådant nätverk för traditionella spel. För folk som pular med sina hobbykreationer, byter idéer, och spelar med varandra ibland. Och för folk som bara gärna spelar andras hobbykreationer. Alla initiativ jag har sett till att göra sådana saker på konvent har vara fokuserade på att sälja spelen. Att man ska kunna nå ut, att man ska få spelet i händerna på betalande kunder, som att slutmålet alltid är att folk man aldrig kommer att träffa eller ha någon kontakt med ska skaffa spelet och spela det. Jag tycker att det vore jättehäftigt om det fanns ett spelmakarrum på GothCon för spelmakare att spela sina spel med varandra, utan det där fokuset på att det måste bli en säljbar produkt. Att träffa folk och spela mina spel med dem är bland det bästa jag vet.

Iofs tror jag att den här sortens utbyte finns, men att det framförallt finns bland de mer ”alternativa” subkulturerna inom rollspel. Jag tänker att gör-det-själv-attityden är stark i indierörelsen, i OSR-rörelsen och i friforms/kammarlajv-svängen (Fastaval, Stockholms scenariofestival och allt det där). Och definitivt inom lajvrörelsen, där jag aldrig hör talas om företag som drivet lajv som kommersiella operationer för att betala sina löner.

(Återigen, jag ser inget dåligt med det kommersiella. Mycket antikapitalism i många kulturella sammanhang gör att ord som ”kommersiell” och ”produkt” får en negativ klang, men det menar jag inte här.)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,523
Jag tycker att det vore fantastiskt med ett sådant nätverk för traditionella spel.
Tja, det finns väl? Konventsprogrammen är ju ofta fylla med folks egna skapelser. Och rollspel.nu fungerar också så. Jag tycker inte fokuset på en säljbar produkt är särskilt stort från de flesta håll, däremot att få ihop den till en begriplig pedagogisk enhet (vilket alltså, för att återknyta till trådstarten kan kräva kompetens skaparen inte själv besitter).

Men jag inser att vi talar förbi varandra. Askhem av @Lemur och De fördömda av @luddwig är två bra exempel. Spridda till mig genom personliga möten, vilket skulle illustrera din poäng, men också som färdigbearbetad produkt - vilket gjort att jag kunna spela dem med folk inte träffat skaparen, vilket skulle illustrera min poäng.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Tja, det finns väl? Konventsprogrammen är ju ofta fylla med folks egna skapelser. Och rollspel.nu fungerar också så. Jag tycker inte fokuset på en säljbar produkt är särskilt stort från de flesta håll, däremot att få ihop den till en begriplig pedagogisk enhet (vilket alltså, för att återknyta till trådstarten kan kräva kompetens skaparen inte själv besitter).

Men jag inser att vi talar förbi varandra. Askhem av @Lemur och De fördömda av @luddwig är två bra exempel. Spridda till mig genom personliga möten, vilket skulle illustrera din poäng, men också som färdigbearbetad produkt - vilket gjort att jag kunna spela dem med folk inte träffat skaparen, vilket skulle illustrera min poäng.
Det låter ju toppen! Jag har ju dålig koll utanför min bubbla, så jag vet ju inte vad som står på konventsprogrammen. Men det glädjer mig att det är så!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
306
Jag tycker att det vore fantastiskt med ett sådant nätverk för traditionella spel. För folk som pular med sina hobbykreationer, byter idéer, och spelar med varandra ibland. Och för folk som bara gärna spelar andras hobbykreationer.
Är inte detta forumet en sådan plats?
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Att du inte längre hittar bra grejer för fem dollar? Det kostar ju att skapa produkter med kvalitet - särskilt när de innehåller välgjorda illustrationer. Någon sitter ju och gör dem och bör få rimlig ersättning för sitt jobb.
Nä jag hittar bra saker fortfarande och är beredd att betala för dem. Men det är svårare när marknaden svämmar över av dåliga produkter där personen lagt ner lite tid.
Resten förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag klagar inte på att folk säljer saker för mer än fem dollar (slumpvisst vald summa om kom upp i mitt huvud). Jag förstår att folk lägger ner tid och pengar och vill ha något tillbaka. Jag förstår också att 90% gör det och aldrig funderar på att tjäna pengar och leva på det. Jag klagar på att jag tycker att det är svårare att hitta bra saker idag för att det är så mycket där ute som är gjort bara för att tjäna pengar snabbt och enkelt.
Jag spelar inte ens 5E men eftersom det är det största spelet så läggs de flesta äventyr upp till det systemet. Jag brukar köpa bra äventyr och moduler och läsa dem för inspiration. Men sista tiden har det känts som att jag slösar min tid för jag behöver sitta ganska länge och trålar igenom dåliga produkter på KS för att hitta saker som faktiskt är bra.
 
Top