Jag läste nyligen en historisk roman där huvudpersonen reser en hel del, och det är inte så jävla enkelt visar det sig. Tydligen kan han inte bara hoppa på bussen och åka från Algeriet till Senegal. För att över huvud taget kunna genomföra resan måste rätt årstid inväntas -- varför är lite oklart för någon som jag som slipper bekymra mig om väder och vind så länge det inte rör sig om väder av en sådan magnitud att flygplatserna tvingas stänga -- och rätt utrustning skaffas etc.
Så finns det något rollspel som bryr sig om sånt här? Har någon satt sig in i komplikationerna att förflytta ett sällskap med personer från en plats till en annan under medeltida förhållanden och omvandlat dem till rollspelsregler?
(Resor med båt är naturligtvis ännu mer komplexa, då vindar och strömmar måste ligga rätt (antar jag) för att resandet över huvud taget ska bli av. Det här kan jag ännu mindre om än motsvarande förflyttning med kameler och fötter.)
Så finns det något rollspel som bryr sig om sånt här? Har någon satt sig in i komplikationerna att förflytta ett sällskap med personer från en plats till en annan under medeltida förhållanden och omvandlat dem till rollspelsregler?
(Resor med båt är naturligtvis ännu mer komplexa, då vindar och strömmar måste ligga rätt (antar jag) för att resandet över huvud taget ska bli av. Det här kan jag ännu mindre om än motsvarande förflyttning med kameler och fötter.)