Nekromanti Det återkommande minieventet. Repetikon

Anarchclown

Swashbuckler
Re: BRP+

Alltså. Vissa saker saknas än så länge. Det kommer nog bli typ 3 A4 i slutändan och sedan någon sida färdigheter och någon sida fördelar.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
En tanken som kom upp är ifall man skulle försöka göra Repetikon till något större, dvs gå ut med "reklam" och bjuda in "utomstående".

Dvs kanske skriva på sverok's forum och liknande.
Vore roligt om man kunde få fler intresserade.
För det första tycker jag vi ska anordna ett par Repetikon för oss själva först så att det blir en tradition - för det ÄR ett WRNU-event och jag tycker att det ska förbli det i grunden.
För det andra tycker jag att ska vi annonsera ska det ske i "närområdet", d.v.s. på DL - vi fick ju med en DL-spelare igår.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: BRP+

Oj TRE A4???? Nu tappar du min respekt!

Ehh... Det är awesome. Nästa gång vi ses får du dra mekaniken.

Gör jag ett enda spel till blir det på 3 A4 och släpps som pdf här och ingen annanstans. Nånsin. Alls.

Xyas

Swashbuckler
anth said:
Men som xyas påpekade med sina smileys så verkar det som att Stockholm uppnått en "kritisk massa" som gör att vi kan anordna denna form av sammankomster och det kommer spelare - något som inte andra platser i Sverige verkar klara. :gremfrown:
Precis. Har aldrig haft någon som helst önskan att bo i Stockholm. Förens nu :gremtongue:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jo men man skulle kunna be DL att gå ut med att Den andra torsdagen i månaden kommer WRNU att anordna Repetikon en kväll när man kan testa brädspel och rollspel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och helt ärligt kan man göra mer än så! Jag fick direkt idéer på hur man kan kommunicera det här ut till skolor och organisationer som jobbar med unga där det säkert finns många som skulle vilja ha den typen av kontakt men inte känner till den. Det skulle a) få upp rollpelen och spelen och b ) få nya människor att få nya kontakter och vänner. Om det sen kan generera intäkter till DL/wrnu är en annan sak men det kanske kan funka.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Jo men man skulle kunna be DL att gå ut med att Den andra torsdagen i månaden kommer WRNU att anordna Repetikon en kväll när man kan testa brädspel och rollspel.
Ja, det skulle man.
Och ja, DL skulle var jätte entusiastiska (jag har redan talat med dem om detta för ett år sedan) - men sen skulle inte mycket hända (fråga krank som satt där en hel dag utan att någon intresserad kom - just när det var rollspelsdag på DL).

Det är antagligen effektivare om vi själva går runt i lokalerna under Repetikon och frågar om någon vill spela rollspel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Redan etablerade spelgrupper inom bräd/roll och kortspel kanske inte är jättesugna på att hoooka upp med nya men kolla på nykomlingen igår. Och jag tror de finns där ute i skolor och andra ställen som faktikt skulle välkomna att få nya erfarenheter med nya människor som delar deras intressen. Då tror jag inte krank skulle suttit ensam.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Man skulle kunna skriva på sveroks forum,
man skulle kunna sätta upp en poster i DL,
man skulle kunna fråga DL om dom kan skriva det på sin hemsida,
man skulle kunna gå ut via sverok till föreningar i stockholm och informera om det.

Det finns massor man kan göra för att nå mer folk.
Samt så kan man ta kontakt med andra institutioner och se om dom skulle vara intresserade, Tex fråga om man får sätta upp en poster på SFbok eller liknande ställen.

anth

Vetefan
Niklas73 said:
Och helt ärligt kan man göra mer än så! Jag fick direkt idéer på hur man kan kommunicera det här ut till skolor och organisationer som jobbar med unga där det säkert finns många som skulle vilja ha den typen av kontakt men inte känner till den. Det skulle a) få upp rollpelen och spelen och b ) få nya människor att få nya kontakter och vänner. Om det sen kan generera intäkter till DL/wrnu är en annan sak men det kanske kan funka.
Jag vill verkligen inte slå ner dig i skolsulorna för jag älskar din entusiasm.
Jag nöjer mig med att påpekat det är just sånt här som SVEROK ägnat de senaste 20 åren åt.
- har du märkt något av deras verksamhet?
- tror du att det har lett till fler rollspelare?

För att få det här att växa krävs det eldsjälar som ställer upp - och att vara eldsjäl tar väldigt mycket tid och kraft.
Jag har sett alldeles för många eldsjälar som gått in i väggen när ingen brytt sig om deras arbete.

Jag tycker att vi bygger Repetikon långsamt (det här var faktiskt bara första Repetikon) och att vi bygger upp ett fungerande nätverk IRL av villiga spelare och spelledare.

När vi har en solid bas att stå på kan vi prova våra vingar och börja organisera events på flera olika ställen som skolor/fritidsgårdar o.s.v.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Man skulle...
Återigen - jag älskar er entusiasm.
Ja, man skulle kunna göra massor med saker.
Problemet är att de flesta sakerna du räknar upp har redan provats - med väldigt magert resultat.

Vi kan givetvis prova de saker du räknar upp - men vi måste tänka igenom vad vi vill göra, vad vi vill uppnå och analysera vad som fungerar och varför det fungerar.
Annars blir vi väldigt lätt utbrända - vilket jag INTE vill ska drabba oss och vår nyvunna entusiasm.
Se på xyas, se på Pilzeman, se på krank - som försökt göra saker där INGEN kommer.
Se på Dantes DanCon-utmaning: den som anordnar något som lyckas helt nya spelare är garanterad en plats på DanCon - fråga Dante hur många som säger sig ha lyckats med det under året.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth said:
Återigen - jag älskar er entusiasm.
Jag tycker att vi ska tänka på båda sidorna här. Som anth säger, vi skyndar långsamt.

Och sedan kan vi drämma till med de mer ambitiösa planerna!

Behåll entusiasmen, jag tror att vi har nått på gång här, men vi måste först få det att landa så att det verkligen blir Repetikon.

Det kändes fan som ett konvent faktiskt, mkt tack vare alla Magic-spelarna.

/M

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Eftersom ni har lokal och en återkommande tidpunkt för spel är det väl bara att låta det växa organiskt.

I ett av de lite senare avsnitten av Jennisodes intervjuar Jenn två britter som kör något liknande i London, 130 pers i kretsen, och sådär 25-30 pers på träffarna.

Gillar man podcasts kan man ju lyssna på http://www.jennisodes.com/podcasts/london-indie-rpg/

(Och ja, de pratar om indie-spel, men principerna är allmängiltiga och borde funka för alla sorters spel.)

anth

Vetefan
wilper said:
I ett av de lite senare avsnitten av Jennisodes intervjuar Jenn två britter som kör något liknande i London, 130 pers i kretsen, och sådär 25-30 pers på träffarna.
Tackar - jag tycker om sådana här hårda siffror som backar upp det jag säger.
För att få EN person att dyka upp måste man ha en urvalsgrupp på FEM personer (grovt räknat) - där har ni vad jag menar med kritisk massa.
Jag har varit med att organisera massor med saker - men matematiken är ungefär densamma överallt.
Har man tur kanske så mycket som 1/3 av gruppen kommer.
Har man otur kanske bara 1/10 kommer.
Men jag skulle tro 1/5 är en ganska normal siffra.

Säg att vi vill arrangera ett Repetikon med totalt 4 rollspelsgrupper (ja, vi hade 4 villiga spelledare igår) - så måste vi ha en spelledargrupp på 20 personer att ta av.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Med erfarenhet av kundbokningar så kan jag nog skriva upp mig på den siffran också och då bjuder vi på mat och bio.

Eksem

Champion
Vänta nu ett slag... här har jag gått och undrat när jag ska kunna hålla i mina Blade Runner-sandbox-sessioner och Death Frost Doom-kräl; och så har jag INTE ALLS kopplat ihop mina behov med den här möjligheten? Jag är en fullständig idiot.

Hur stor är spelledarpoolen nu?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är potentiell men vill bara spelleda SC i speltest syfte till en början så jag kan gärna sälla mig till spelarskaran.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Eksem said:
Vänta nu ett slag... här har jag gått och undrat när jag ska kunna hålla i mina Blade Runner-sandbox-sessioner och Death Frost Doom-kräl; och så har jag INTE ALLS kopplat ihop mina behov med den här möjligheten? Jag är en fullständig idiot.

Det var två spelledare sist.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skulle det inte va idé för de spelledare som vill köra nästa gång lägga upp spel och tänkt äventyr/kampanj för så kan spelarna välja? Eller är det för mkt?

anth

Vetefan
Eksem said:
De som anmält sitt intresse att spelleda har varit:
- Magnus Seters Warhammer-kampanj.
- Niklas73s Starchallenge, men det var bara speltest så jag känner inte till hans inställning till framtida spelledande.
- Anarchclowns BRP-klon-kampanj.
- Hjältepoängs kampanj som jag inte vet så mycket om.

Sedan är det ju så att de flesta anmälda spelarna kan spelleda, men det har inte behövts för vi har inte varit tillräckligt många spelare ännu.
I grunden är det nästan samma personer som går på forumsölen som går på Repetikon.

Men är du villig att SL:a lite OSG som Death Frost Doom kan du räkna med mig som spelare. :gremsmile: