Nekromanti Det återkommande minieventet. Repetikon

Anarchclown

Swashbuckler
För övrigt tycker jag vi ska komma överens om att Kon i detta fall inte står för varken konvent eller konferens eller så utan Konklav.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Anarchclown said:
För övrigt tycker jag vi ska komma överens om att Kon i detta fall inte står för varken konvent eller konferens eller så utan Konklav.
Konklav låter mycket bra. Så Repetitions Konklaven dvs?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Jaså? Vi vill veta mer!
Nu ska vi se ...

Vi var sju från rollspel.nu, och så anslöt en ung man vid namn av Oliwer. Det var kanske en miljon Magic-spelare där också, därav ljudvolymen. Här på rollspel.nu kanske det känns som att hobbyspelen är på utdöende, men på Dragon's Lair var det fullt ös, och vi var gamla stofiler. :gremgrin:

Vilka var då där?

Niklas73
Dr. F (aka Spider Jerusalem)
Magnus Seter
Anarchlown
anth
Hjältepoäng
Vicotnik

Och så anslöt en ickeformuit, Oliwer.

På grund av frånfall en masse från min stadsvaktsstyrke (endast Dr. F var där), så sköts starten på det emminenta arrangemanget till nästa gång.

Istället speltestades StarChallenge med Niklas73 som SL, och anth, Dr.F (aka Spider Jerusalem) och Vicotnik som spelare. Tydligen åkte de rymdskepp, battlade i rymden, kraschade på en måne, träffade elaka människor, träffade elaka aliens, och rullade tärningar och drog kort från en kortlek.

Har ingen aning om vad äventyret handlade om.

Anarchlown spelledde hemmabygget BRP+, en BRP-variant med intressanta variationer, i en värld målande beskriven av SL. Ett enkelt system, lätt att förstå för att som spelat Drakar och Demoner och kan slå en T100. Världen hämtade inspiration från olika kulturer, kändes främmande och intressant. Jag associerade det till Melniboné i Stormbringer-böckerna.

Jag var hovmedicus och Hjältepoäng var Nomark (krigare/livvakt) åt härskarinnans yngsta dotter (det är lite mer komplicerat än så). Oliwer anslöt och spelade Nekromantiker, ett hedervärt yrke i den världen, även om alla tycker att man är obehaglig.

Stor potential för sociala intriger i världen, enkelt system, dödligt som fan. Vi var på ett bröllop med en massa bigwigs som skämde ut sig, och nån fyllskalle ville snacka pengar med min gubbe, vilket är socialt tabu. Och så drogade de oss och vi räddade nån snubbe från att få supermycket stryk. Och så gav vi allmosor till det fattiga pråmfolket och de skumma frigivna fångsoldaterna. Fast det gjorde vi först.

Sen gick vi hem.

På det hela taget en utmärkt tillställning.

EDIT: anth hade köpt Fantasy! som såg fantastiskt ut. Ett spel som känns som ett nybörjarrollspel både till utformning, pappersval och vikt. Ska köpas!

/M

Eksem

Champion
Låter grymt!

Det skall påpekas att torsdagar är nybörjar-Magic-kväll på Dragon's Lair och att de samsas om utrymmet med Yu-Gi-Oh-spelare; vilket gör torsdagar till den yngsta och mest högljudda dagen i veckan på Dragon's Lair; och kanske också den då flest är där.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är också gratisdagen. Vilket nog är den riktiga anledningen till att stället är smockfullt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det var super!

Starchallenge speltesten finns här!

Vad som hände var att jag hystade ut ett gäng pregenererade karaktärer iom att skapa karaktärsystemet inte är några konstigheter och funkar. Så vi var snabbt igång: Jag, anth, Victonic och Dr F. De hade hittat mikroorganisimer de skulle föra till biotechjättarna i Chalte vilket de kunde drömma om. I de djup de fiskat efter de mikroberna hade även pirater observerat det "levande guldet" och satte efter dem i ilfart. Med anth vid kanonerna och Vic vid navigationsspakarna och doktorn vid generatorerna som en härförare av hur resurser skulle fördelas snabbt under tidspressen som rådde så lyckades de till sist pulverisera den lede fi bara för att tvingas nödlanda på en måne för att reparera sina skador. De möttes av aggresiva men rädda vakter som hade frätskador och skrek åt dem att försvinna. Inte! In i bunkern på den snötäckta månen för att hitta de hydralnycklar som krävdes för att laga hydraliken och som skulle finnas nånstans inne i den förstörda bunkern.

Efter en hel del alienencounters, upptcäkter och strider så lyckades de till sist ta sig ut till några svävarcyklar som vid start också kallade på sina vänner som bereds av nya vakter så en vild jakt påbörjades. Till sist nådde de sitt skepp och kunde ta sig därifrån.

Äventyret – typiskt dungeoncrawl men det var ju speltest.

Bästa replik kom från Dr F: ”Fattar du hur många döda dörrvakter jag måste hångla med för att göra det?”

I övrigt var jag väldigt sugen på att komma igen och spela lite. Hörde en replik från Seter där han berömde en av mekanikerna i Anarchlown s projekt (något om att kasta om tärningar) som jag blev nyfiken på. Kul att ses. Verkligen! Kul att läsa om vad som skedde vid det bordet, min intention var att komma o lyssna lite men det hans inte med.

Att det kunde vara en sån ljudvoluym på några andra platser än krogar trodde jag inte var möjligt. Fascinerad av hela upplevelsen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
BRP+

Stor cred till Anarchlown som har med sig ett spel som ryms på 1A4 isf för Niklas73 som rymms på en hårddisk (eller iaf 36 sidor spelsystem). Blev lite kär då jag såg A4:an. :gremsmile:

anth

Vetefan
Jag hade skitkul och det enda jag hade att klaga på var ljudvolymen.
Som redan sagts speltestade jag Starchallenge. Jag tycker att jag, Vic och Spider var en intressant spelgrupp - för vi verkade vara väldigt olika spelartyper med olika spelstilar, ändå lyckades vi spela ihop oss väldigt bra på väldigt kort tid.
Ingen av oss speltestare visste så mycket mer om Starchallenge än att det är ett rymdspel och Niklas73 kastade in oss i hetluften på en gång med en rymdstrid - jag skulle ljuga om jag säger att jag inte var förvirrad i början, men efter bara ett par stridsrundor hade vi ganska god koll på vad vi gjorde.
Det fanns två saker i Starchallenge som jag förälskade mig i, båda stressrelaterade:
- Det första gick ut på att när det blev strid började Niklas, utan förvarning, lägga ut tärningar på bordet i en väldig fart - då skulle vi så snabbt som möjligt börja lägga upp kort ur varsin kortlek tills någon av oss drog ett A. De tärningar som Niklas hunnit lägga upp, innan vi drog ett A, blev traumatärningar som vi var tvungna att fördela mellan oss - INNAN striden ens börjat. Roligast var att han kunde finta oss och börja lägga ut tärningar när det INTE var strid - svarade vi då med att börja dra kort motsvarade det att våra rollpersoner hade överreagerat och som straff fick våra rollpersoner ta de tärningar som Nilkas hunnit lägga fram som trauma fastän det inte var strid. :gremlaugh:
- Det andra var att Niklas kunde börja spinna en d20 och hade vi inte hunnit bestämma oss för vad vi skulle göra innan tärningen slutade spinna stod våra rollpersoner handlingsförlamade.
Det gav en nerv i spelet som jag sällan sett hos andra.

Det som imponerade mest på mig var att fastän vi hade ett enormt manfall under gårdagen kom ändå sju forumiter och vi fick ihop två rollspelsgrupper - hela konceptet med med Repetikon känns nytt, livskraftigt, och något som är här för att stanna.
Det känns som att WRNU lämnat nätet och börjat bli en IRL-företeelse - och jag hoppas att fler forumiter vågar ta steget från nätsamvaron till att träffas och spela "på riktigt" med personer man aldrig träffat tidigare. Jag kan garantera att "roligheten" uppväger "läskigheten" med att spela med helt okända personer man aldrig träffat förut. :gremsmile:

Roligast var att en helt ny forumit, Hjältepoäng, vågade dyka upp - tyvärr hann jag inte hälsa på honom eftersom han satt i den andra spelgruppen, men jag hoppas att han fick blodad tand och vill komma tillbaks.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
xyas said:
anth said:
Det känns som att WRNU lämnat nätet och börjat bli en IRL-företeelse
I Stockholm :gremfrown: :gremfrown: :gremmad: :gremfrown:
En fundering, Dragon's Lair finns ju som samlingsplats i Stockholm.

Vilka motsvarande platser finnsdet i resten av landet?

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter said:
En fundering, Dragon's Lair finns ju som samlingsplats i Stockholm.

Vilka motsvarande platser finnsdet i resten av landet?

/M
Mer än man tror.
DL är i grunden en spelförening knuten till SVEROK och som har egna lokaler.
Det finns massor med SVEROK-föreningar med egna lokaler.

Men som xyas påpekade med sina smileys så verkar det som att Stockholm uppnått en "kritisk massa" som gör att vi kan anordna denna form av sammankomster och det kommer spelare - något som inte andra platser i Sverige verkar klara. :gremfrown:

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Det är snarare att vi tar initiativet och genomför det vi planerade.
Nja, det är snarare frågan om vad ordet "vi" betyder på olika platser i Sverige.
I Stockholm betyder ordet "vi" över 20 personer.
På övriga ställen betyder "vi" mindre än 5 personer.
Där har du vad jag menar med "kritisk massa".
Man kan ta hur mycket initiativ som helst, men finns det bara två personer får man ägna sig åt att spela schack på forumsträffarna.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
En tanken som kom upp är ifall man skulle försöka göra Repetikon till något större, dvs gå ut med "reklam" och bjuda in "utomstående".

Dvs kanske skriva på sverok's forum och liknande.
Vore roligt om man kunde få fler intresserade.