Nekromanti Det apokalyptiska?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, jag vet inte hur jag ska inleda på ett snyggt sätt, så jag går rakt på sak.

Jag tycker att tredje världskriget är en uttjatad anledning till att samhället gått i kras. Även om det är en rimlig förklaring (vilket i sig är tragiskt) så är den lite för vanlig, så vad finns det för fler rimliga förklaringar till att civilisationen utplånats så att man får börja om?

En kort historisk förklaring till min värld:
Någonting (Insert your apocalypse here) har hänt och civilisationen nollställdes mer eller mindre. Som tur var fanns det en person (Mr X eller något sådant) som var villig att betala återuppbyggandet av hela världen. Givetvis prioriterades vissa delar framför andra, vilket gör att kvaliteten på städerna är väldigt, vad ska man säga? Skiftande... Personens enda krav var att han skulle få styra världen under återuppbyggnaden. Eftersom världen var i koma och han kunde rädda den var det ingen som sade emot, så byggandet började. Personen, som vi från och med nu kallar Staten, installerade övervakningskameror och mikrofoner över hela världen. (Här är det 1984-stilen kommer in) Nu fanns det inget sätt att undvika Staten för folket för allt som sades och allt som gjordes registrerades och de oliktänkande togs in för "rehabilitering".

Så är det "än idag" i världen och det är här vi finner rollpersonerna. Så... Vad sägs? Har vi någon vettig förklaring förutom ett tredje världskrig till varför det blev som det blev?

Lambendil_UBBT

Warrior
Heheh, gillar "Big Brother sees you!"

Läskigt, men blir det liksom inte lite snabbt överspelat? När rollspersonerna har störtat "Staten" och räddat världen, vad ska de göra då? Starta om och spela på "hard"?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Heheh, gillar "Big Brother sees you!"

När rollspersonerna har störtat "Staten" och räddat världen

Ha...Hahaha.... HAHAHAHA.... Alltså, det är i stort sätt omöjligt. Däri ligger skräckaspekten i mitt spel. Det ska inte gå att störta staten utan enorma ansträngningar och fruktansvärt mycket tur med tärningarna. Skulle Staten få nys om allt fuffens spelarna har för sig så är det "rehabilitering" som gäller. Vet inte hur jag ska förklara riktigt. Läs boken 1984 så förstår du på ett ungefär. :gremsmile:

Lambendil_UBBT

Warrior
Ajdå, Antikrist med stora ögon!

Hahaha, okej jag förstår! Men vad hade du tänkt att äventyren skule ha för karaktär? Är det lite rebellstyrkejobb, eller bara allmän kriminalitet eller ännu bättre "rehab-polisen"?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ajdå, Antikrist med stora ögon!

Men vad hade du tänkt att äventyren skule ha för karaktär?

De flesta "yrkena" ska vara möjliga att spela, även om det inte är särskilt mycket skräck i att spela "rehab-polis". Det är trots allt ett senare problem... :gremsmile:

Hmm.... Hur får man världen att förfalla utan ett redigt världskrig? Ja, det kan ju vara lite knivigt.

Men exempelvis skulle det kunna ske som i Fight Club = Terrorister bestämmer sig för att spränga vissa strategiska byggnader i luften vilket gör att allas ekonomiska skulder och bankkonton hamnar på noll. Världen hamnar i kaos och utvecklingen går bakåt...

Eller så kan världen i framtiden kontrolleras av en enda stat (USA, exempelvis) som av olika anledningar faller sönder som romarriket vilket lämnar världen i spillror. Om du läst Stiftelsetrilogon av Isaac Asimov kan du hämta inspiration därifrån.

En annan anledning kan vara att någon slags mutation sker, naturlig eller kemisk, så att fortplantningsförmågan krafigt försämras. Det behöver ju inte bildas några mutanter, men hursomhelst decimeras mänskligheten kraftigt så att endast några få har kvar fortplantningsförmågan och kan överleva.

Något av det där kanske kan hjälpa?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm.... Hur får man världen att förfalla utan ett redigt världskrig? Ja, det kan ju vara lite knivigt.

Mmjo, det vet jag och i värsta fall blir det den förklaringen.

Men exempelvis skulle det kunna ske som i Fight Club = Terrorister bestämmer sig för att spränga vissa strategiska byggnader i luften vilket gör att allas ekonomiska skulder och bankkonton hamnar på noll. Världen hamnar i kaos och utvecklingen går bakåt...

Det var en trevlig(?) idé, men med den blir det svårt att förklara hur Staten lyckats behålla sina pengar så att han kan bygga upp världen igen.

Eller så kan världen i framtiden kontrolleras av en enda stat (USA, exempelvis) som av olika anledningar faller sönder som romarriket vilket lämnar världen i spillror. Om du läst Stiftelsetrilogon av Isaac Asimov kan du hämta inspiration därifrån.

Stiftelse-trilogin är en (eller tre beroende på hur man vill räkna. :gremsmile: ) mycket bra, som jag måste läsa igen för att få någon inspiration ifrån. En variant på det du sa, skulle vara att "jorden" lämnades övergiven och ett nytt folk tog över efter 1000 år men det kräver en annan plats en jorden. Annars var den idén den som ligger närmast till hands.

En annan anledning kan vara att någon slags mutation sker, naturlig eller kemisk, så att fortplantningsförmågan krafigt försämras. Det behöver ju inte bildas några mutanter, men hursomhelst decimeras mänskligheten kraftigt så att endast några få har kvar fortplantningsförmågan och kan överleva.

Hmm...Jo...Ja... Kanske... Det är inte så dumt när jag tänker efter. Det skulle ge skräckspelandet ytterligare en dimension. Den här idén ska jag fundera vidare på lite.

Något av det där kanske kan hjälpa?

Javisst, och jag tackar ödmjukast. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Spontan reaktion:

Varför behövs apokalypsen? Som plot device för att möjligöra för en person att ta makten? I så fall kan det inte vara en så allvarlig apokalyps, eftersom möjligheten för en person att skaffa sig så stor makt till stor del hänger på ett fungerande samhälle.

Jag skulle nog snarare inspireras av det som händer i USA idag.

Man blåser upp paranoia om ett påhittat yttre hot, och kallar de som kritiserar för opatriotiska och terrorister. Man inför olika avlyssningslagar och övervakningslagar som snart följs upp på ett drastiskt sätt, eftersom "om man inte har något att dölja så har man inget att vara rädd för". Detta, i kombination med nybildade verkställande organ som opererar delvis utanför det normala juridiska systemet gör att man snabbt kan öka kontrollen över befolkningen och säkra och utvidga sin maktbas.

Man inför lagar för att hämma befolkningen. Man förbjuder vapen. Man styr vad som får utbildas i skolorna. Man drar bit för bit ner på pressens frihet. Man inför olika isolationistiska tankar. Man startar godtyckliga häxjakter för att hålla folk på sin vakt. Man inför hastighetsbegränsningar. Man döljer helhetsbilden. Bit för bit så lagstiftar man bort den fria viljan.

Om man vill kan man naturligtvis också ha ett äkta yttre hot, men det påverkar inte planen eller genomförandet på något sätt.

Det är en klassisk plan, men den är stensäker och funkar varje gång, tyvärr.

Rekommenderad läsning om du inte redan läst den för rollspel i totalitära samhällen är Kallocain av Karin Boye, i mitt tycke en mycket bättre bok än 1984 (som iofs är rätt bra).

Troberg

Sinister eater
Förresten, väg ett huvud av dig!

Du kan kolla den här tråden för inspiration om rollspel i en totalitär värld.

Där finns en del tankar och funderingar kring konceptet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför behövs apokalypsen? Som plot device för att möjligöra för en person att ta makten?

Ja, det var i grunden därför. Hur man har kommit till det här organiserade kaoset spelar egentligen ingen roll, men när jag gick igenom det föll sig en apokalyps naturligast.

Jag skulle nog snarare inspireras av det som händer i USA idag.

Det var en tanke jag inte tänkt tidigare... Iaf inte på samma sätt. Det här var definitivt en tanke att spinna vidare på, då det inte är allt för långt borta. Det kan höja skräckfaktorn ännu ett steg misstänker jag.

Rekommenderad läsning om du inte redan läst den för rollspel i totalitära samhällen är Kallocain av Karin Boye, i mitt tycke en mycket bättre bok än 1984 (som iofs är rätt bra).

Jag har inte läst den men jag har blivit tipsad om den tidigare och den står ganska högt upp på min "att-läsa"-lista. Ska bara orka pallra mig ner till biblioteket först. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
SÖK SÖK SÖÖÖÖK!! ;)

Den tråden hade jag glömt bort trots att jag själv deltog lite i den. Det var nog till och med du som tipsade mig förra gången. Tack, ska läsa med en gång. :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Behold: stålpesten. Denna fasansfulla sjukdom angriper inte människor, enbart järn. Allt det järn och stål som den mänskliga civilisationen är uppbyggt av smulas sönder.

Stålpesten är förstås, beroende på vilken stämning du är ute efter, antingen magisk eller en armé av självreplikerande nanorobotar. Det intressanta är deras ursprung. Vem släppte ut dom till att börja med? Var det Staten, som många tror, eller någon helt annan?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Das staal gepesten, ja

Mysig idé, indeed. Då skulle jag ha en förklaring till den "förruttnade" delen av världen som kom väldigt långt ner på statens prioriteringslista. Hmm... ska spinna vidare på idén lite. För den var intressant. Hmm...

*hummar lite*

Troberg

Sinister eater
Jag har inte läst den men jag har blivit tipsad om den tidigare och den står ganska högt upp på min "att-läsa"-lista. Ska bara orka pallra mig ner till biblioteket först.
Eller spara krafterna och läs den på Projekt Runeberg.

Helmgast
Sjukdomar

Vad sägs om det som hände i Pestens tid? (läckage av biologiska stridsmedel, så gott som alla dog, några hundra överlevde.) Eller att HIV muteras och börjar spridas lika lätt som 'vanlig' influensa (mohohaha, jag skulle överleva, jag blir ju aldrig sjuk)! :gremsmirk:

Eller nåt i stil med våldsam miljöförstöring, men det känns inte så orginellt, men frågan är om sjukdomssettingen gör det.

Eller kombinera, trobergs förslag är bäst, men pynta med de andra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför inte någon form av naturkatastrof? Kanske orsakad av miljöförstöring eller någon olika? Eller ett aggressivt virus som slår ut en stor del av mänskligheten?

Är ditt mål bara att motivera att någon tar över världsherraväldet så tycker jag nog att trobergs förklaring är bättre och hemskare. Vår frihet lagstiftas helt enkelt bort med motiveringen att det är för vårt eget bästa.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Sjukdomar

Problemet med sjukdomar och sådant är att det inte är människorna som har förfallit utan snarare städerna. Att bara låta ett fåtal människor överleva en katastrof skulle dels betyda flera generationer´att komma upp i en tillräckligt stor mängd människor att det går att rollspela.

Men det är en bra apokalyps, men det funkar inte i mitt spel, fast eftersom diskussionen är generell så gör det inget. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför inte någon form av naturkatastrof? Kanske orsakad av miljöförstöring eller någon olika? Eller ett aggressivt virus som slår ut en stor del av mänskligheten?

Som jag skrev i svaret till avatarex så är det inte en massdöd jag är ute efter utan snarare en massförstörelse.

Är ditt mål bara att motivera att någon tar över världsherraväldet så tycker jag nog att trobergs förklaring är bättre och hemskare. Vår frihet lagstiftas helt enkelt bort med motiveringen att det är för vårt eget bästa.

I dagsläget är det den jag kommer köra på, men tråden är inte bara för att hitta på en anledning till mig utan för att skapa en diskussion om apokalypser i allmänhet och apokalypser som inte tar död på stora delar av mänskligheten i synnerhet.

Cybot

Mest spelbar
Det är faktiskt så att det FINNS bakterier som lever på att rosta ner järn&stål.

De är i vanliga fall inte någonting mer än irriterande.

Men om någon släppte lös en hyperaggressiv järnätande bakterie?

Stålbyggnader skulle falla som korthus. Den skulle kanske till och med ge sig på människor(och förstöra hemoglobinet vilket betyder att du dör genom kvävning).

Om det var en person(till exempel "staten") så kanske han skulle ha ett motmedel redo och när stål&blodpesten har blivit taskig nog så förklarar han sig jordens räddare, kommer med ett motgift. Han GER förstås INTE bort motgiftet utan säljer det....till vad folk skulle kunna kalla rättvisa priser. Dock så krävs det så mycket att staterna tvingas sälja honom enorma landområden. Till sist när stål&blodpesten är utrotad så äger han en stor del av världen, regeringarna är bara kraftlösa spillror och Företaget är helt enkelt den nya supermakten.

En annan modell är förstås att vi antingen får en "fightclub" eller den klassiska "Anti-globalist terrorister som spränger atombomber högt upp i atmosfären och kortsluter alla datorsystem". Slutresultatet. Alla dagens penningsystem blir nästan bankrupta eftersom valutareserverna har blivit kraftigt förminskade. Folket förlorar sin tro på "papperspengar" och går tillbaka till guld och silver som valuta. "Mannen" har dock köpt upp enorma mängder guld och andra värdemetaller och gör sig på så sätt till världens rikaste man.

Eller så kan du bara gå göra den klassiska "Kometen kommer".