chrull
Stockholm Kartell
Utan att veta vilka/vilket kort det är så är det såklart svårt att veta. För att ta ett exempel så har de jag oftast spelar med av tradition alltid undvikt Adventurer (visa kort tills du får fram två treasures, ta upp dem till handen, discarda resten) som pesten men när det dyker upp på ett bord utan +2/3 cards och med Tunnel (ta ett guld när du discardar det på annat sätt än i cleanup) och en trasher så blev plötsligt adventurer ett sätt att garantera 6 spänn på handen.RasmusL said:Jag kände nog att det påfallande ofta var samma kort som "dog", men det kanske bara är jag.chrull said:Jag håller med om att vissa kort är helt ointressanta i vissa kingdoms, men väldigt sällan flera. Ofta är det dessutom just 2 eller 3-korten som känns överflödiga, men det är ju som det ska vara.RasmusL said:Jag upplever att många kort blir "döda" i vissa kortpooler. Om så få kort nyttjas per parti upplever jag att alla ska vara relevanta alternativ i alla kombinationer.Eksem said:Jag skulle inte betrakta något av korten i grundexpansionen som "dött", vilka kort avser du då? Däremot går jag absolut med på att vissa builds och strategier är enklare att lyckas med.
Det känns i övrigt som att du missar eller ignorerar poängerna med "Diversity of Card Powers is Key to Discovery", "Different Cards Appeal to Different Players" och "People Like Finding “Hidden Gems”"? För det är faktorer som absolut är en del av Dominions appeal, och inte nödvändigtvis har med storleken på kortpoolen att göra.
Och det är just när dessa "döda" kort används nästa gång, ihop med en fin kombo som man når nirvana
(Sen ska jag tillägga att om man har Alchemy-expansionen med så bör man se till att bara använda Alchemy-kort om man har minst 3 kort från Alchemy med. Anledningen är att kort som kostar Potion väldigt sällan är värda att skaffa om man inte tänker skaffa många kort som kostar potion, eftersom potion-kostnaden på 4 och antalet gånger man träffar precis rätt pengar+potion är ganska låg om man inte får ihop en schysst engine med +buy)
Eftersom jag aldrig tidigare sett poängen med Adventurer så tänkte jag aldrig ens på att använda det, istället harvade jag runt med lite byar och annat som knappt gav mig något medan min motspelare snabbt fyllde leken med guld och grönt.