Bifur
Veteran
Emellanåt kan jag känna en dragning till att spela något ordentligt rälsat, som omväxling mot våra vanliga kampanjer - ibland är det skönt att kasta tveksamheter överbord och bara hänge sig åt att gestalta den givna storyn. Men som är väl känt finns det gott om sådana äventyr som inte gör det något vidare bra.Så jag är ute efter exempel där rälsen verkligen funkar, hugger tag i RP och får dem och spelarna att vilja följa den - genom sin struktur, set-up och framställning. Dessutom får de gärna vara hyfsat korta även om de inte måste vara enkvälls (så det blir lagom mycket räls i följd ).
För att visa på vad jag menar ska jag ta ett av mina favoritexempel i form av äventyren till gamla Star Wars D6, till exempel Black Ice eller Strikeforce Shantipole. Hela premissen med RPna som rebeller, starten med dialogscenerna och valen av uppdrag gör att RPna hela tiden drivs framåt och där de inom ramen berättelsen mer eller mindre aldrig har några incitament annat än att fortsätta i den givna riktningen. I alla fall, nu är jag inte alls sugen på att spela Star Wars, så ge mig andra bra exempel.
För att visa på vad jag menar ska jag ta ett av mina favoritexempel i form av äventyren till gamla Star Wars D6, till exempel Black Ice eller Strikeforce Shantipole. Hela premissen med RPna som rebeller, starten med dialogscenerna och valen av uppdrag gör att RPna hela tiden drivs framåt och där de inom ramen berättelsen mer eller mindre aldrig har några incitament annat än att fortsätta i den givna riktningen. I alla fall, nu är jag inte alls sugen på att spela Star Wars, så ge mig andra bra exempel.