Det bästa rälsade äventyret

Bifur

Veteran
Emellanåt kan jag känna en dragning till att spela något ordentligt rälsat, som omväxling mot våra vanliga kampanjer - ibland är det skönt att kasta tveksamheter överbord och bara hänge sig åt att gestalta den givna storyn. Men som är väl känt finns det gott om sådana äventyr som inte gör det något vidare bra.Så jag är ute efter exempel där rälsen verkligen funkar, hugger tag i RP och får dem och spelarna att vilja följa den - genom sin struktur, set-up och framställning. Dessutom får de gärna vara hyfsat korta även om de inte måste vara enkvälls (så det blir lagom mycket räls i följd :)).

För att visa på vad jag menar ska jag ta ett av mina favoritexempel i form av äventyren till gamla Star Wars D6, till exempel Black Ice eller Strikeforce Shantipole. Hela premissen med RPna som rebeller, starten med dialogscenerna och valen av uppdrag gör att RPna hela tiden drivs framåt och där de inom ramen berättelsen mer eller mindre aldrig har några incitament annat än att fortsätta i den givna riktningen. I alla fall, nu är jag inte alls sugen på att spela Star Wars, så ge mig andra bra exempel.

God45

#PrayersForBahakan
Hell’s Vengeance och Hell’s Rebels dubbelkampanjen till Pathfinder 1ed. En diktatur backad av helvetet härskar över landet. I en kampanj är man modiga rebeller mot den, i den andra mäktiga förkämpar för den.

I första delen av den onda kampanjen ska man mörda någons hund!

Man kan spela den var för sig eller ett kapitel i den enda och sedan ett i den andra.

Rälsat rakt igenom. Men är det vad du vill ha är detta min rekomendation :)

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Som jag skrev i ett tidigare inlägg hade min spelgrupp otroligt roligt med de två första delarna i den hårt kritiserade Härskarserien till Dod. Dock hade spelledaren ändrat äventyret så att rälsen mer eller mindre var borttagen, så det kanske inte räknas.

Minns även en äventyrstriliogi till Dod som låg på Sveroks scenariobank som hette Eldgryning. Första äventyret hette Själaslukare och andra äventyret hette Spår av ondskan. Har för mig att de äventyren var rätt rälsade (men kan minnas fel, det var ju länge sen) men de var så episka och välskrivna att det var ett rent nöje att spela dem!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gillar verkligen Kristalltjuren trots att en stor del av det är ganska rälsat. (Däremot är den viktigaste delen, i världen Bythos, väldigt öppen.)

Bifur

Veteran
luddwig;n341389 said:
Dödsmatch 2000 till Cyber M/77 är briljant. En räls som inte skaver det minsta.
Påminner mig om att det fanns en del Mutant2089-äventyr i Sinkadus. Vill minnas dem som både hyfsade och rälsade men det var ju väldigt länge sedan jag läste dem...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bifur;n341409 said:
Påminner mig om att det fanns en del Mutant2089-äventyr i Sinkadus. Vill minnas dem som både hyfsade och rälsade men det var ju väldigt länge sedan jag läste dem...
Hehe jo så var det. Jag skrev de flesta av dem, vill jag minnas. Hårda Bud, Dödspatrullen, Lovligt Byte, några till tror jag.

Just Hårda Bud är rälsning på hög nivå men det äventyr som flest minns som roligt av de jag skrivit.

/M

Nässe

Myrmidon
BiobunkerVII;n341408 said:
Uppdrag i Mos Mosel, det är ju å andra sidan världshistoriens bästa äventyr.
Otroligt bra äventyr, men inte är det väl rälsat? Två sammanlänkade öppna miljöer ju (byn och ”grottan”)

Girighet

Warrior
Jag tycker introäventyret som följer med i Unknown Armies 1 är roligt och de gånger jag SL:at det har spelarna alltid gillat det. Det är ett äventyr som greppar tag i spelarna kastar runt dem utan att de kan styra så mycket. Reaktionen efter brukar vara "Vad var det som hände!?"

Kalil

Swordsman
Äsch. Sluta snacka om andra sorteringen nu. Om vi snackar rälsade äventyr så finns det ett och endast ett regerensäventyr; Horror on the Orient Express. Accept no substitute!

Bifur

Veteran
Magnus Seter;n341411 said:
Hehe jo så var det. Jag skrev de flesta av dem, vill jag minnas. Hårda Bud, Dödspatrullen, Lovligt Byte, några till tror jag.

Just Hårda Bud är rälsning på hög nivå men det äventyr som flest minns som roligt av de jag skrivit.

/M
Hårda bud ja! Ska ner i källaren och rota upp mina Sinkan.

Bifur

Veteran
Girighet;n341417 said:
Jag tycker introäventyret som följer med i Unknown Armies 1 är roligt och de gånger jag SL:at det har spelarna alltid gillat det. Det är ett äventyr som greppar tag i spelarna kastar runt dem utan att de kan styra så mycket. Reaktionen efter brukar vara "Vad var det som hände!?"
Vad heter det?

Girighet

Warrior
Det heter Bill in three persons, vet dock inte om det finns fristående eller om det bara finns i regelboken.

2097

deleta mitt konto tack
Just "Bill in three persons" (och "A Few of My Favorite Things" från Weep-samlingen) var bland dom saker som fick mig att till sist ge upp allt rälsande för all framtid. Fick bara verkligen inte ihop det.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Mycket av MUA är väl hyffsat rälsat och skitbra. Knegarfurstens Sorti är en personlig favorit även om jag aldrig fått möjlighet att spela den.

...annars.. Den hederliga gamla Grå Döden?

Henke;n341441 said:
Mycket av MUA är väl hyffsat rälsat och skitbra. Knegarfurstens Sorti är en personlig favorit även om jag aldrig fått möjlighet att spela den.

...annars.. Den hederliga gamla Grå Döden?
Jo, Nekropolis har jag bra minnen av, tyvärr inte av Bris brygga (titlarna blev väl rätt? Minnet är sämre nu...).