Jag skulle ju hemskt gärna vilja veta vad ni upplever som de bästa och det sämsta i de spel ni investerat i (dvs inte de ni skapat själv). Exempel på spel kan vara DoD, Mutant, Eon, Neotech men också väldigt gärna Västmark, Andra Imperiet, Noir mfl.
Fast mynt har ju inte samma värde hela tiden heller. Lär ju lägga in renhet i metallen, metallens värde i just det området man är i. Om personen ifråga överhuvudtaget ens vill ha en liten metallbit, han kanske mycket hellre behåller sina två hönor. Inflation är ju också en sak att beakta, det är verkligen inte ett nytt påfund. Både romarriket och kina, två stora riken, har drabbats av väldigt kraftig inflation.Å sen handlar ju handel om tillgång och efterfrågan. Poängen med mynt är ju att ett mynt alltid är lika mycket värt medan i handel så måste man ha behov för den aktuella varan.
Poängen är ju det men verkligheten en annan. Fast vad har det med saken att göra egentligen?Poseur said:Så poängen med mynt är inte lika perfekt som du vill få den att framstå. Men poängen med mynt var ju just att försöka hålla ett fast värde på dem, precis som dagens mynt och sedlar.
/poseur säger
/Niklas - tar åt sig och kommer få arbeta om detta i sina egna regler...Hakanlo said:Det sämsta hos spel i allmänhet är textmassor. Då menar jag att a) det krävs 300 sidors läsning bara för att börja spela. b) texter som är längre än de behöver vara. c) texter som är dåligt strukturerade så att de är svåra att navigera i, d) dåligt språk, där den främsta synden är att skriva otydligt och svårtolkat, samt e) dåligt redigerade och korrade.
Pedagogiskt upplägg och logisk struktur tycker jag är asviktigt.Hakanlo said:Följdaktligen är det bästa* hos ett spel god textbehandling, där texten är sådan att a) Man kan börja spela efter att ha läst 50 sidor (gärna mindre), b) koncis och relevant, c) välstrukturerad och lätt att hitta i, d) bra språk, där den viktigaste kvaliteten är tydlighet och klarhet, samt e) god korrektur. Ett svenskt spel som lever upp till detta (anser jag) är Saga.