Nekromanti Det bästa & värsta i dina införskaffade rollspel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
"Skymningshem: Andra Imperiet
Det bästa: Miljön och de passande illustrationerna. Idén med hur attribut blit äventyrskrokar."

Får man be om en utveckling hur detta funkatr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hakanlo said:
Tycker f ö att EB var helt ok, inte för långt, ganska bra korrektur mm.
Hade ganska många korrekturläsare... =)

Däremot hade jag säkert kunnat vara mer pedagogisk (Åsa Roos greppade t.ex inte alls spelet) och så. Jag lärde mig mycket.

Ulfgeir

Swashbuckler
Niklas73 said:
"Skymningshem: Andra Imperiet
Det bästa: Miljön och de passande illustrationerna. Idén med hur attribut blit äventyrskrokar."

Får man be om en utveckling hur detta funkatr?
Attritbut var fel ord. Egenskaper är rätt term. SH:i2 har ju ett antal egenskaper som exempelvis Akademisk auktoritet, Beroende, Fiender etc.

Krille ger hät på varje sådana egenskaper en beskrivning vad egenskapen innebär, sedan tips på hur just den egenskapen kan användas för att skapa äventyr.

Tar ett citat från Akademisk auktoritet, sid 72: "Äventyr kan bygga på att rollpersonens forskning attackeras eller ignoreras. Det senare används ofta i katastrofberättelser där en ensam vetenskapsman förutser ett hemskt problem och alla andra ignorerar honom Den förra varianten innebär att forskningen stör någon annans uppfattning, vilket kan utlösa våldsamma gräl."

Varje egenskap har både bra och dåliga delar.

/Ulfgeir

hakanlo

Hero
OT: Inte för att det hör hemma i den här tråden, men kanske kan du berätta lite om det där spelet du skriver? Eller det kanske finns en beskrivning redan i någon annan tråd?

Jonas R.

Veteran
Gemini (om nu någon kommer ihåg det här gamla fina svenska rollspelet)
Bäst: Världen, mörk och dyster fantasy som riktigt andades undergång och ondska. Magisystemet var också helt unikt och förmodligen det bästa jag har sett.
Sämst: Stridssystemt var synnerligen märkligt (en sten, sax, påse- variant) och fungerade inte om det var fler än 3 pers som slogs

DnD 4th ed
Bäst: Spännande levelsystem med at-will, encounter och daily powers. I ett svep gjorde man det intressant att spela en närstridsklass i ett fantasyspel.
Sämst: Ett väldigt fokus på "encounters" som ända sättet att komma någon vart, samt att man verkar vilja ersätta rollspelande med skill challanges. T.ex att förhöra någon kräver x-antal lyckade slag innan x-antal misslyckade

Fnord

Veteran
Eon:
Bästa: Relativt realistiskt och detaljerat regelsystem som ger en god känsla för vad det är som sker
Sämsta: Ibland så blir det lite väl segt

Shadowrun:
Bästa: Intressant setting som är lagom annorlunda
Sämsta: Hacking blir ett helt eget spel som utesluter de andra spelarna lite väl länge.

Gemini:
Bästa: En lite annorlunda syn på vanlig fantasy
Sämsta: Udda boklayout gör att man ofta väljer att friforma istället för att faktiskt använda reglerna (inte alltid en dålig sak)

Paranoia 2nd edition:
Bästa: Hysteriskt kul när man spelar med folk som inte tar spelet på för stort alvar...
Sämsta: ...men inte blir det mycket faktiskt rollspelande.
(Valde att specificera edition då 1st och 2nd edition skiljer sig ganska mycket i ton. Inte spelat senare).

Mutant UA:
Bästa: Älskar mutant världen
Sämsta: Att spelet inte är i tryck längre :gremfrown:

Dark heresy:
Bästa: 40k världen är riktigt bra som spelvärld, så fort man kommer bort från slagfältet
Sämsta: Udda smyglevelsystem för karaktärerna

Dungeons & dragons
Bästa: Fin låda (följde till och med med tärningar)
Sämsta: Total brist på världsbeskrivning

NeoViking
Bästa: Regelboken var kul att läsa
Sämsta: Totalt ospelbart.

Viking:
Bästa: En intressant och ganska historiskt riktig skildring av vikingarnas liv och levende.
Sämsta: Systemet känns klumpigt.

Fading suns:
Bästa: Min favoritsetting bland alla rollspel jag någonsin spelat.
Sämsta: Att jag inte kan komma på vad jag skall göra med spelet :gremfrown:

Nephilim:
Bästa: Intressant grundidé
Sämsta: Eh, vad skall man göra med spelet?