Eon:
Bästa: Relativt realistiskt och detaljerat regelsystem som ger en god känsla för vad det är som sker
Sämsta: Ibland så blir det lite väl segt
Shadowrun:
Bästa: Intressant setting som är lagom annorlunda
Sämsta: Hacking blir ett helt eget spel som utesluter de andra spelarna lite väl länge.
Gemini:
Bästa: En lite annorlunda syn på vanlig fantasy
Sämsta: Udda boklayout gör att man ofta väljer att friforma istället för att faktiskt använda reglerna (inte alltid en dålig sak)
Paranoia 2nd edition:
Bästa: Hysteriskt kul när man spelar med folk som inte tar spelet på för stort alvar...
Sämsta: ...men inte blir det mycket faktiskt rollspelande.
(Valde att specificera edition då 1st och 2nd edition skiljer sig ganska mycket i ton. Inte spelat senare).
Mutant UA:
Bästa: Älskar mutant världen
Sämsta: Att spelet inte är i tryck längre
Dark heresy:
Bästa: 40k världen är riktigt bra som spelvärld, så fort man kommer bort från slagfältet
Sämsta: Udda smyglevelsystem för karaktärerna
Dungeons & dragons
Bästa: Fin låda (följde till och med med tärningar)
Sämsta: Total brist på världsbeskrivning
NeoViking
Bästa: Regelboken var kul att läsa
Sämsta: Totalt ospelbart.
Viking:
Bästa: En intressant och ganska historiskt riktig skildring av vikingarnas liv och levende.
Sämsta: Systemet känns klumpigt.
Fading suns:
Bästa: Min favoritsetting bland alla rollspel jag någonsin spelat.
Sämsta: Att jag inte kan komma på vad jag skall göra med spelet
Nephilim:
Bästa: Intressant grundidé
Sämsta: Eh, vad skall man göra med spelet?