Nekromanti det där imperialistiska rollspelet

humongos

Veteran
Jag funderar på att köpa nya D&D 3edition. Detta främst för att jag tycker att det händer lite för lite på den svenska rollspels-marknaden.

Nu är min fråga, eftersom jag inte har ngn erfarenhet av D&D, är det ngt att hänga i julgranen?
Dom har ju total modulfrossa, men har dom ngn gång gjort en riktigt skön kampanj, i klass med typ "Den femte konfluxen" (eller hur! ok, nånstans ditåt iaf)??

Great goblin

Veteran
tja Riotminds skall ge ut Demonsvärden som skall vara i fyra delar eller nåt,du hittar mer info på www.RiotMinds.com /Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Nu tror ju jag att det var Dungeons & Dragons som humongos menade med sitt inlägg och <I>inte</I> Drakar och Demoner...

Personligen har jag aldrig varit förtjust i TSRs (numera WOTC) produkter. Dock fick jag ett cp-ryck för ett tag sedan och köpte D&D 3rd edition. Jag blev besviken. Enligt vad jag har läst om det på nätet så skulle det använda sig av ett genialiskt spelsystem och vara hallelujabra. IMHO var det inte så. Reglerna suger fortfarande pung; man får mer hit points när man går upp i level, ett system med AC (likt 2nd ed.) används, ett löjligt magisystem med memoriseringar används.

Lägg dina pengar på något annat! Öl, till exempel.

humongos

Veteran
<I>Lägg dina pengar på något annat! Öl, till exempel.</I>

hehe, det gör jag redan. Men jag känner att jag också är på väg att få ett cepe-ryck. =)

Att reglerna suger har jag misstänkt länge. Men är det inte okej känsla ändå? Jag gillar skarpt att det verkar så systemlöst och enkelt att bygga egna världar och så.

Vindhand

Myrmidon
vilken känsla vill du ha?

Att reglerna suger har jag misstänkt länge. Men är det inte okej känsla ändå?

Det beror helt på vilken känsla du vill ha. Det som gör D&D3s regler ohållbara ur min synvinkel är den stora mängd hitpoints man kan få. Att hota en erfaren stridis med t.ex ett armborst är bara fånigt... en träff kommer i.a.f inte ge honom mer än en skråma, ens om den är kritisk...

D&D är dock oslagbart på att få den där äkta D&D-känslan av att man är mäktigare än en hel arme (bokstavligen). Litet Terminator möter Conan barbaren :)

Adrian

Veteran
Hänger inte med?

om du antar att reglerna suger hårt OCH sedan vill du konstruera egna spelvärldar varför skall du då alls köpa spelet du kan ju lika gärna skaffa ett spel som fyller dina krav eller göra allt själv????

Adrian som fattar att han inte fattat

Genesis

Ni dés ni maître
Re: gler är utbytbara

det är väl ändå spelvärlden som är det viktiga. Det spelar ingen roll hur mycket reglerna suger, allt dåligt kan man ändra på! Om det verkligen är så att alla regler i D&D 3rd ed. suger (Har inte spelat med dem själv, dock har jag provat att spela BG och tyckte det var skitbra, men det kanske bara funkar i datavärlden), så hitta på ett nytt regelsystem eller sno ett från något annat rollspel typ DoD eller Eon (Där finns en del att ta av /images/icons/wink.gif). Jag har alltid ansett att det svåra är inte att få tag på bra regler, utan en bra spelvärld.

/Genesis
Har förresten förbeställt DoD v6 nu... Är otroligt förväntansfull.

Azagthoth

Myrmidon
Re: gler är utbytbara

det är väl ändå spelvärlden som är det viktiga. Det spelar ingen roll hur mycket reglerna suger, allt dåligt kan man ändra på!

Varför då inte ta det man tycker är det bästa regelsystemet och ändra på spelvärlden? Man kan ju uppenbarligen ändra allt dåligt, så en dålig spelvärld borde inte vara några problem.

Jag tycker att spelvärldar har en begränsad livslängd, efter ett tag så har man tömt en värld och det är dags att röra sig vidare till nästa.

/Azagthoth

Warduke

Warrior
Är D&D 3 något att ha?

Reglerna: Om du gillar hjältefantasy av den stil som spelet grundar sig på typ Conan, Lankhmar, Den döende jorden och andra äldre fantasyförfattares verk så är det något att ha. (Det är förresten från Den döende jorden som en del formler och magisystemet med memoriseringar kommer) Gillar man realism har man hittat helt fel. I och med tredje utgåvan har man dock försökt att ta bort en del av den Tolkien rip-off stämpel som spelet haft tidigare med varierande resultat. Man har ändrat systemet så att allt baseras på att slå högt på en t20 vilket förenklar en del jämfört med tidigare.

Äventyr och kampanjer.
Nu ogillar jag varenda äventyr som Äventyrsspel nånsin producerat till DoD men ja de har gett ut en del kampanjer och så. D&D 3 är dock så nytt att bara första delen i en ny serie kommit. De flesta av äventyren till spelet är dock grottor av klassiskt snitt, eller åtminstone starkt slagsmålsinriktade. Till de större kampanjmodulerna hör Dragon Mountain, Return to the Tomb of Horrors och Undermountain serien. De äventyrsserier som jag rekommenderar för mer Femte Konfluxen aktiga äventyr är Avatartrilogin: Tantras, Shadowdale, Waterdeep, och Dragonlance serien (köps helst i samlingarna Dragonlance Classics 1-3).

Är det något att hänga i julgranen? Enligt min humbla opinion, ja. Av följande skäl: Jag gillar heroism, jag gillar alla de världar de gett ut (varav två är aktiva världar nu, Greyhawk och Forgotten Realms) och jag gillar att ha tillgång till äventyr när jag själv inte hinner göra några.

Daniel Schenström

humongos

Veteran
Re: Hänger inte med?

<I>skaffa ett spel som fyller dina krav</I>

i det här fallet är det kanske D&D.

<I>eller göra allt själv</I>

fy, jobbigt!

humongos

Veteran
D&D känns stort och varierat på ngt sätt.

<I>hitta på ett nytt regelsystem eller sno ett från något annat rollspel typ DoD eller Eon (Där finns en del att ta av ). </I>

DoD regelsystem *är* inte så fruktansvärt bra, jag tycker att det blivit lite osammanhängande, men det kanske bara är en känsla.
Och Eons regelsystem är så insnöat på Mundana (ok spelvärld iofs) att det skulle vara enklare att göra ett helt nytt system till sin värld.

Mundana har varit min favorit upp tills nu, nu vill jag köra lite *fantasy* med halvgudalika skorpion-varelser som vaktar den landsflyktige prinsens exotiska palats.
Typ. =)

Rev

Warrior
Allting är väl relativt. Jämfört med 2nd edition så är 3ed jättebra, för de gamla reglerna stank verkligen...

/R

Hunden

Veteran
Re: D&D känns stort och varierat på ngt sätt.

Ja i så fall är D&D spelet för dig. Lämpar sig väl för högmagiska kampanjer med mycket monster och rollpersoner som är hjältar.

Eleas

Hero
Re: vilken känsla vill du ha?

"D&D är dock oslagbart på att få den där äkta D&D-känslan av att man är mäktigare än en hel arme (bokstavligen). Litet Terminator möter Conan barbaren :)"

Iofs. Man bör dock betänka att Howard's original-Conan aldrig var en supermänniska som tålde fem hugg i bröstet utan problem. Det var först när L.Sprague De Camp, Kurt Wagner och Lin Carter började mickla som han förvandlades till koboldernas ideal-RP... :)

--
Eleas/ Björn

Krille

Super Moderator
Re: D&D känns stort och varierat på ngt sätt.

"Och Eons regelsystem är så insnöat på Mundana (ok spelvärld iofs) att det skulle vara enklare att göra ett helt nytt system till sin värld."

Tja, det är lite det jag försöker motbevisa med Skymningshem. Hittills har det gått rätt bra - mina speltestare i Skövde associerar namnet "Eon" med "Skymningshem" numera... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

humongos

Veteran
helt ok lösning men...

<I>Tja, det är lite det jag försöker motbevisa med Skymningshem. Hittills har det gått rätt bra - mina speltestare i Skövde associerar namnet "Eon" med "Skymningshem" numera... </I>

Naturligtvis skulle jag *kunna* anpassa Eons regler till en egen värld, kanske är det dessutom det resultat jag skulle vara mest nöjd med också.
Jag skulle t.o.m. kunna anpassa Mundana, problemet är mängden jobb man får lägga ner.

Som en liten parantes: jag har ofta funderat på att med newbie-rollspelare skulle man ha totalt monopol på vilka intryck man skulle ge sina spelare.
Man skulle kunna få Mundana att kännas som Forgotten Realms och Ereb Altor att kännas som midgård. Inga problem!
Någon som har erfarenhet av detta?

Hur som helst, om man vill köra lite heroic-fantasy, och det är väl inget fel däri, så är nog inte Eons regelsystem det bästa...

Warduke

Warrior
Re: helt ok lösning men...

"Som en liten parantes: jag har ofta funderat på att med newbie-rollspelare skulle man ha totalt monopol på vilka intryck man skulle ge sina spelare.
Man skulle kunna få Mundana att kännas som Forgotten Realms och Ereb Altor att kännas som midgård. Inga problem!"

Det skulle inte vara något problem, nej, men vad skulle vara poängen? Världen väljer man ju för den stil den har inte för att överföra någon annan världs stil och tema på den. Eller?

Daniel Schenström

humongos

Veteran
rew... omformulering

<I>Det skulle inte vara något problem, nej, men vad skulle vara poängen? Världen väljer man ju för den stil den har inte för att överföra någon annan världs stil och tema på den. Eller?</I>

Sant det du säger. Det var lite av en hypotetisk fråga och den var felformulerad.
Snarare än att översätta ett hel spelvärlds känsla in i en annan var jag mer ute efter möjligheten att tolka världen som man vill.
Att enligt tidigare resonemang göra episka äventyr a la Conan/Sagan om Ringen i Mundana verkar besvärligt.

Ta vilket Conan-äventyr du vill och försök översätta det till Mundana. Du skulle kanske lyckas, men för alla som är insatta i Mundana så skulle din vision begränsas av andras förutfattade meningar. Såtillvida dom inte är helt färska på världen.
Därav min tanke.

Warduke

Warrior
Re: rew... omformulering

Då förstår jag bättre. Nu är jag dock ingen jättefan av väldigt tematiska världar utan jag föredrar dem som har plats för alla stilar. En värld ska inte vara begränsande utan inspirerande och stödjande. Jag har inte läst Mundana så jag vet inte om den är begränsande på något sätt eller om det bara är det tillhörande regelsystemet som sätter stopp för heroisk episkhet. De världar som hör till det bättre när det gäller att få plats med alla genrer är Forgotten Realms, Greyhawk och Dark Sun.

Daniel Schenström

Malakhai

Veteran
Hmm har ju D&D 3ed. faktiskt..
Tja... det är ju inte direkt som Ad&d men det verkar ju som sagt mkt hjälte betonat...
Kan bli kul... men.. tja... föredrar iofs. Drakar å Demoner..

Malakhai
Döden är bara början