Är D&D 3 något att ha?
Reglerna: Om du gillar hjältefantasy av den stil som spelet grundar sig på typ Conan, Lankhmar, Den döende jorden och andra äldre fantasyförfattares verk så är det något att ha. (Det är förresten från Den döende jorden som en del formler och magisystemet med memoriseringar kommer) Gillar man realism har man hittat helt fel. I och med tredje utgåvan har man dock försökt att ta bort en del av den Tolkien rip-off stämpel som spelet haft tidigare med varierande resultat. Man har ändrat systemet så att allt baseras på att slå högt på en t20 vilket förenklar en del jämfört med tidigare.
Äventyr och kampanjer.
Nu ogillar jag varenda äventyr som Äventyrsspel nånsin producerat till DoD men ja de har gett ut en del kampanjer och så. D&D 3 är dock så nytt att bara första delen i en ny serie kommit. De flesta av äventyren till spelet är dock grottor av klassiskt snitt, eller åtminstone starkt slagsmålsinriktade. Till de större kampanjmodulerna hör Dragon Mountain, Return to the Tomb of Horrors och Undermountain serien. De äventyrsserier som jag rekommenderar för mer Femte Konfluxen aktiga äventyr är Avatartrilogin: Tantras, Shadowdale, Waterdeep, och Dragonlance serien (köps helst i samlingarna Dragonlance Classics 1-3).
Är det något att hänga i julgranen? Enligt min humbla opinion, ja. Av följande skäl: Jag gillar heroism, jag gillar alla de världar de gett ut (varav två är aktiva världar nu, Greyhawk och Forgotten Realms) och jag gillar att ha tillgång till äventyr när jag själv inte hinner göra några.
Daniel Schenström