Varulv Det dolda ger kaos R1

Vimes

Vitlöksförsäljare
Tjabba tjena hallå, tjofräs och så vidare. Haft dålig pejl på spelstart men är här nu och ska läsa regler och inlägg och så vidare. Ni får gärna pinga mig om det är något särskilt jag ska ta ställning till.

Brynolf

Orange
Mitt resonemang grundar sig mer på vad som skulle kunna göra att en ensam bybo kan vinna mot ulvarna annars, om ett sådant scenario uppstår. För mig så gör det varken att Impe är grönare eller rödare i det här fallet. Folk får gärna upplysa mig om det finns andra saker jag inte tänker på.
Ja, vigilante-förmågan, som en bybo med mord brukar kallas, är en typisk sån grej som kan göra det möjligt för byn att vinna även om de är färre än ulvarna. Tycker inte vi ska spekulera mer förrän alla har outat.

Men outa får ni gärna göra förr än senare. Vad ska vi göra fram till kl 16 tycker ni?

Octagonal

Swashbuckler
Kommer vara borta ett antal timmar nu men återkommer mot kvällen. Som sagt om någon orkar göra en sammanställning på alla outanden hade det varit susen. Hitta gärna en ulv eller två tills jag är tillbaka så är jag mer än nöjd☺

Brynolf

Orange
Det förvånar mig att Brynolf & Impetigo & Hägern (nån mer?) svängt 180 grader i frågan om att outa förmåga vs att inte göra det. Brukar ni inte smälla den på fingarna som föreslår en sådan sak?
Jag har ingen statistik på det, men jag har nog varit väldigt outningsglad det senaste året ungefär.

Sen ska det tydligen också göras lite småhemligt, så bybor ska förstå men inte varulvar?!?
Ja, det är väl smart? Eller är du ulv som gärna vill ha alla bybors roller ordagrant citerade innan du kommer ut själv?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Ja, vigilante-förmågan, som en bybo med mord brukar kallas, är en typisk sån grej som kan göra det möjligt för byn att vinna även om de är färre än ulvarna. Tycker inte vi ska spekulera mer förrän alla har outat.

Men outa får ni gärna göra förr än senare. Vad ska vi göra fram till kl 16 tycker ni?
Ok, då är jag med på vad det innebär. Såg att den rollen nämndes tidigare men tänkte inte mer på det. Tack för delad visdom.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Okej, tror jag hänger med hyfsat.

Jag tror att strategin att massouta och att vi bör försöka göra det på ett sätt som gör det svårt för ulvarna att basera lögner på bybors outningar är rätt analys. Detta av flera skäl:
1. Om ulvarna inte har förmågor (på samma sätt som vi har) behöver de ljuga och det kommer bli svettigt för dem. Antagligen kommer vi inte lyckas fånga alla ulvar på detta (de bör vara 3 men kan vara 2), men vi borde kunna fånga någon ulv rakt av på detta.
2. Med tanke på spelupplägget tycks det ofrånkomligt att stor del av spelet kommer kretsa kring förmågorna. Det bör vara vettigt att städa bort "ska vi outa eller inte?"-frågan tidigt, för att kunna ägna resten av spelet åt att agera på informationen istället.
3. Med tanke på att alla bybor har förmågor är "riskera powerroller" en än mindre faktor än i vanliga fall.

Jag är alltså positiv till ALLA OUTAR 16:00-planen

Det finns förstås nackdelar med just denna plan också.
1. Vi missar organisk informationsproduktion som en ping-pong-outning kan ge.
2. Det är ju inte omöjligt att någon eller några bybor faktiskt inte har möjlighet att sitta på forumet 16:00 (d.v.s. planen kan helt i onödan peka ut bybor som misstänkta).
3. Impetigo har redan outat, och (om han är bybo) så har ulvarna redan något att gå på (vilket ju gör alla samtidigt-strategin lite svagare som ulvsax)

(För egen del kan jag försöka outa 16:00. Jag är ute och arbetar på gården, men får väl ställa ett larm på mobilen.)

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Varför det skulle vara suspekt får du gärna förklara sen. Tror du jag vill låtsas ha en snabb massoutning men egentligen vill jag att det ska ta tid?
Ibland och ibland inte. Jag tycker det finns ett värde i att låta outningarna ske fritt också, så kan man läsa ett och annat ur när folk väljer att kliva fram.

Just nu har väl Impe fått bollen men jag tycker det är fritt fram att dribbla bort honom och norpa den egentligen.
Jag tyckte du pingpongbollade till mig med ditt ”vad kan du Häger”, och att starta en pingpongoutning mot någon som precis skrev att han skulle iväg kändes som ett sätt att få outningen att ske väldigt långsamt under R1.

Men du skrev att det var fritt fram i outningen innan jag uppmärksammade det här, så då tycker jag inte det är misstänkt längre.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Hela grejen med exponering, den borde väl appliceras på ulvarna med va? Dvs vi har en situation som vi sett i tidigare spel, dvs vi kan vara safe från nattmord om vi inte exponerar oss (men då kan vi inte använda våra förmågor).

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Finns det någon spelmekanisk anledning till att rundan är så kort, eller är det bara Stradh som är utled på långa R1? Tänker att den borde vara 24/36 timmar iaf om det bara är för att få en kortare R1. 11 timmar R1 känns som att det är pga mekanik.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Samma sak med att deadline för förmågeinskick är fem minuter efter rundan slut. Senast vi såg det var det väl spelmkanik som gjorde att det behövdes iirc?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Finns det någon spelmekanisk anledning till att rundan är så kort, eller är det bara Stradh som är utled på långa R1? Tänker att den borde vara 24/36 timmar iaf om det bara är för att få en kortare R1. 11 timmar R1 känns som att det är pga mekanik.
Var inte det här på grund av diskussion innan spel där en drös var ganska trötta på långa första rundor?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Var inte det här på grund av diskussion innan spel där en drös var ganska trötta på långa första rundor?
Jo, men 11 timmar är extremt kort för en runda, så det var därför jag funderade på om det var spelmekaniskt snarare än en preferens för kortare rundor. Det är ju alltid folk som bommar spelstart, inte kan spela vissa tidsperioder under en dag osv, så att inte ha 24 timmar för en runda gör att spelarbortfallet riskerar att bli stort. Speciellt för R1.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Jo, jag tror inte vi ska läsa in för mycket i de här detaljerna. "R1 är för lång!" har varit ett tema i eftersnackstrådarna, och att ge utrymme att ändra förmågeanvändning efter omröstningsdeadline har också diskuterats helt mekanikneutralt.