Wow! Massor av bra svar. Sammanfattningsvis citerar jag gustaf s "Vad är syftet med att spela resan? ... Vill du spela resor? Måste du?". Vill man inte spela resor kan man klippa och eventuellt låta spelarna berätta vad som hände. Vill man spela resor finns här i tråden massor av bra förslag på hur det kan göras till en rolig del av spelandet.
Ta inte med resor för resandets skull utan planera i förväg och ta tillfället i akt att förmedla något av omvärlden. Det är inte ett måste att spela resan men det är stämningsbildande och man kan använda sig av musik för att förstärka effekten.
Är man inte så sugen på att spela igenom hela resan kan man klippa bort hela eller delar av den, alternativt låta spelarna hitta på och beskriva som hände under resan. Ett bra grepp att äta kakan och ha den kvar (eller snarare göra sig av med kakan och ändå få en bit av den) är att lägga in ett scenario under vägen och klippa bort övriga bitar. Ligger resan i slutet av spelmötet klipper man helt enkelt där.
Som hjälpmedel kan man använda sig av gamla hederliga tabeller. Ett trevligt grepp är att skriva händelsetabeller tillsammans med spelarna.
Dessutom finns det spel som hanterar resande som en del av spelet typ hexcrawl men även Eon IV och The One Ring omnämns som spel med bra stöd för resande.
Ytterligare grepp är att låta följeslagare ta plats och driva spelet under resan eller låta rollpersonerna studera böcker som de har till hands om såna finns. Exempel på det senare är
böcker om Cthulhu mytos.