Nekromanti Det expanderande omfånget

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Pong

Jag vet, det måste ju vara så (annars skulle inte D&D-böckerna se ut som de gör, till exempel); jag har bara så svårt att fatta det. :gremcrazy: Om jag orkar lägger jag kanske upp en tråd på riotminds forum om saken.

/Dimfrost

Arfert

Facit

Amen to that, Krille! Håller med till hundra procent... kanske därför färdighetsbeskrivningarna i Saga är så korta... det är så sjukt trist att skriva sånt. ;-)

Rickard

Urverk speldesign

"Amen to that, Krille! Håller med till hundra procent... kanske därför färdighetsbeskrivningarna i Saga är så korta... det är så sjukt trist att skriva sånt. ;-)"
Tja, man behöver ju inte ha 500 färdigheter heller.

/Han som överdrev sitt exempel, men många system är på tok för detaljistiska

Johan K

Gammal & dryg
Well, för min del så ser jag bara possitivit att det blir mer & större rollspelsböcker. Ser ingen nackdel direkt att det blir mer i böckerna, dock så kommer jag knappt igåh vad priserna låg när jag började spela rollspel, tyvärr. Annars så hade det varit intressant att se priser då & nu.
Tycker nog att kvalliten är lika god, om nästan inte böttre nu än vad det var förr.

/ Johan K, som fortfarande är trött efter Tokholsresan !

kängtrollson

Veteran
Re: Det expanderand omfånget

Det expanderade omfånget gillas av många som redan är frälsta eller genom föreningar "frälser" folk så att säga.

Något som kommit av hela den där grejen som skapades i och med spel som DoD 91 och EON och hela den vevan, är det som nämns här det vill säga det ökade omfånget, man ger ut spel som en gång i tiden var "Expertvarianten" av det gamla systemet, som den nya upplagan. Detta för att konstruktörerna gillade det så och de som redan var inbitna rollspelare också.

Vill man göra ett nybörjarrollspel idag tror jag man skall snegla på spel som Gurps Lite och Vägen. Om man tar reglerna i Gurps lite och kombinerar det med den samling av miniäventyr som finns i vägen och lägger till såpass mycket info om hur man spelar rollspel som DoD vers 3 hade skulle man få ett spel på runt 60 sidor i A4 och det är nog vad som krävs för att man skall få in tillräckligt många nya människor i hobbyn för att man som speltillverkare skall kunna drömma om att sälja 100.000 spel i norden på en tioårsperiod igen. För ja, det finns många som vill börja spela, men de flesta nybörjare man träffar idag slutar spela så länge det inte finns en redan van spelledare att tillgå, för det är helt enkelt inte så att de flesta killar och tjejer i 11 års åldern sätter sig ner och läser 300 sidor spel, det känns överväldigande för människor med dagen korta attention span. Tror Trollet som inte begrep DoD 91när han var 11, men som fattade det äldre systemet direkt. :gremconfused:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Det expanderand omfånget

"För ja, det finns många som vill börja spela, men de flesta nybörjare man träffar idag slutar spela så länge det inte finns en redan van spelledare att tillgå, för det är helt enkelt inte så att de flesta killar och tjejer i 11 års åldern sätter sig ner och läser 300 sidor spel, det känns överväldigande för människor med dagen korta attention span."

Å andra sidan så läser ungar i den åldern hundratals sidor av Harry Potter utan problem, vilket säkert underlättas av att böckerna är skrivna för dem. Dessutom behöver man knappast kunna ett spel utantill för att kunna spela det. Oavsett vad man tycker om saken så finns det uppenbarligen folk som börjar spela med omfångsrika spela som Eon. Sedan kanske de inte fortsätter för att det är för mycket arbete att sätta sig in i allt, men börjar gör de i alla fall.

Nu tror jag iofs att det absolut underlättar att kunna visa upp ett komplett spel på under 100 sidor, men det är inte det enda som faktiskt betyder något. Det handlar minst lika mycket om vad som sägs på dessa sidor och om organisationen kring spelet och spelutgivaren.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spelar spel, men fattar inget

Dessutom behöver man knappast kunna ett spel utantill för att kunna spela det.
Man behöver faktiskt inte kunna ett spel alls för att spela det. När jag först började spela Drakar och demoner visade de äldre killarna på gatan hur man skapade en rollperson och hur man spelade, och det fungerade utmärkt. Sedan skaffade jag mig en regelbok, läste den och lärde mig hur det faktiskt skulle gå till. Med tanke på hur mycket vi då missförstod av en så tunn och enkel regelbok som Drakar och demoner -84 kan man undra i hur stor utsträckning dagens ungar i den åldern gör rätt när de spelar Eon?

Nu är det här inget fel egentligen. Bara ungarna har kul så är allt frid och fröjd, oavsett hur lite de fattar av reglerna (vi fattade hälften och hade kul -- det var den hälft som hade med strid att göra om någon undrar).

/tobias

Saxifrage

Hero
Re: Spelar spel, men fattar inget

Med tanke på hur mycket vi då missförstod av en så tunn och enkel regelbok som Drakar och demoner -84 kan man undra i hur stor utsträckning dagens ungar i den åldern gör rätt när de spelar Eon?

Kan det inte vara just för att DoD var en tunn och enkel bok som ni inte klykade allt? Hade det möjligen varit enklare att förstå om boken hade kompletterats med fler exempel och förklarande texter? Med andra ord mer "fluff".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fluffläsning

Kan det inte vara just för att DoD var en tunn och enkel bok som ni inte klykade allt? Hade det möjligen varit enklare att förstå om boken hade kompletterats med fler exempel och förklarande texter? Med andra ord mer "fluff".
Nej, problemet var inte att boken inte var pedagogisk, det var att de som lärde sig reglerna skippade allt som inte verkade ha med att döda monster att göra (allt om magi och färdigheter). Det hade inte spelat någon roll hur många exempel och förklarande texter som funnits.

Dessutom är det inte förklarande texter och exempel som jag kallar "fluff" nedan, utan besvärjelser, långa färdighetslistor och liknande. Alltså just de delar av reglerna som mina vänner från den tiden inte brydde sig om att läsa.

/tobias

Rising

Vila i frid

Jag tror inte det, för trots att boken är liten så förklarar de allt väldigt tydligt. Bara åt hur man slår en T100 ägnas ett stort textstycke med exempel som visar 6 4 blir "64", 0 8 blir "8" osv, mycket mer genomförligt och "barninriktat" än vad jag sett i något av dagens rollspel.

Tvärtom, tror jag; just för att böckerna var så små och informationen så handbegriplig så kände vi att vi skulle klara att spela även fast vi inte förstod allt.

Organ

Out of time, out of mind

Ändå har jag svårt att tänka mig att även de DoD-fans som uppskattar beskrivningarna av fördjupningarna i DoDT inte hellre skulle se femtio sidor fulla av mystiska platser i Trudvang istället.
Jag håller med men jag tycker att en aspekt av problemet hittils har hoppats över och det är att det är mycket enklare att skriva ett kapitel färdighetsbeskrivningar, än motsvarande antal tecken med genomtänkta, spännande, utmanande och roliga äventyrsplatser. Har man väl grundsystemet klart så kan man, hur tråkigt det än är, mer eller mindre koppla på autopiloten när man skriver listor och beskrivningar över färdigheter, förmågor och besvärjelser, vilket gör att det går tämligen raskt (såtillvida man är någorlunda disciplinerad). Äventyrsplatser, oavsätt hur mycket roligare dessa är att både hitta på och att skriva, kräver helt enkelt mer.

/Anders

Gordeg

Hero
Debutålder (OT)

Det där var intresserar mig lite eftersom jag noterat att många uppger en väldigt låg debutålder. På webbforum och liknande kan man se rollspelare som deklarerar att de spelat rollspel i 15 år, sedan tittar man på deras ålder, räknar ut det matematiska, och finner att de började spela rollspel när de var 7. Jag började skolan när jag var 7 och det var två elever i hela min klass som kunde läsa vid skolstarten.
(Ja, en av dem var jag :gremcool: )
Å andra sidan växte jag upp i Småland, där vi brukar kommunicera genom att kasta lerklumpar av olika storlek på varandra.

Jag köpte min Drakar & Demoner grundbox när jag var 13, läste igenom hela boken ett par gånger innan vi började spela, och fattade inte riktigt allt ändå. Om rollspel är abstrakt för en trettonåring, hur mycket fattar då en sjuåring? En sjuåring som kanske inte ens kan läsa själv?

Gordeg

thark

Hero
Re: Debutålder (OT)

På webbforum och liknande kan man se rollspelare som deklarerar att de spelat rollspel i 15 år, sedan tittar man på deras ålder, räknar ut det matematiska, och finner att de började spela rollspel när de var 7. Jag började skolan när jag var 7 och det var två elever i hela min klass som kunde läsa vid skolstarten. (Ja, en av dem var jag )

Tja, jag kunde läsa ganska obehindrat vid/före skolstarten, fick Drakar & Demoner (svarta lådan™) vid 8 års ålder och hade väl inga större problem med att förstå det. (Sen ska jag väl inte påstå att vi spelade något djuplodande karaktärsrollspel, men vilka unga nybörjare gör det?)

Om rollspel är abstrakt för en trettonåring, hur mycket fattar då en sjuåring? En sjuåring som kanske inte ens kan läsa själv?

Vid tolv eller tretton (minns bara att det var på mellanstadiet någon gång) hade redan det första rollspelet på engelska införskaffats (Shadowrun), så... :)

Som vanligt väldigt individuellt vad ungar klarar. Finns många människor jag skulle inte förvänta mig minsta gnutta fantasi ifrån ens i vuxen ålder.

Arfert

Facit
Re: Debutålder (OT)

Jag var 17 år när jag började.. men å andra sidan hade det vart svårt att börja så värst mycket tidigare, eftersom det var år 1978.

men nog verkar det konstigt att man började vid 7 år, om de inte fått sitta med äldre syskon som spelade...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror...

...det börjar med äldre syskon/vänner. Det var så det började för mig i alla fall. Och jag började riktigt sent med rollspel - jag var bara 11.. :gremfrown:

Feuflux

omjonasson.se

Jag var ungefär 11 när jag fick DoD4. Hade inte ens hört talas om rollspel men morsan hade hört av en syster som hade en son (dvs kusin till mig, häng med nu) som spelade och han tyckte det var roligt så det borde ju jag med tycka.

Och jag läste. Man skulle skapa sig en rollperson (fanns enka regler i mittenuppslaget, härligt, det här med BP-köp-systemet verkade svårt). Kostnad för primära färdigheter osv missförstods och magi verkade krångligt så det hoppade jag över till att börja med. Annars fattade jag allting... förutom en grej.

Hur funkade det här med en spelledare? Minns inte (och orkar inte kolla) om det fanns nåt spelexempel, men om det fanns och jag faktiskt läste det så hjälpte det inte. Jag förstod inte hur spelledaren skulle kunna avgöra/bestämma saker som hände. Så, är man ute efter att fånga nybörjare är den förklaringen viktigare än någonting annat. Sen klarar man sig bra med att fatta hälften av resten.

kängtrollson

Veteran

Jag håller med dig fullständigt, just att det inte var så många sidor i kombination med hur regler förklarades tydligt gjorde att jag förstod DoD3, 91 hade för mycket innehåll för att man skulle kunna ta till sig allt på en gång och som jag sade i interviuen med mitt företag Mindless Gaming, så köpte jag 91 först och började inte spelleda själv före jag köpte 87(DoD3). Att läsa skönlitteratur är en helt anna sak än att läsa regler, själv läste jag Ringen trilogin på två veckor när jag var 9 och då bör jag påpeka att jag inte kunde läsa mer än enstaka ord när jag fyllde 8. Att läsa regler eller manualer är inte lika roligt, när man spelat spel som monopol och fia tycket man ofta att regelböcker på 200 sidor är absurt. I DoD3 följde det dessutom med ett spelexempel, i detta var tre helt olika Rollfigurer på äventyr tillsammans. En av dem var köpmannen Galf som spelades som en mesig sniken men godmodig person. De andra Rollfigurerna var mer taktiska och varken sa eller gjorde mer än det som var taktiskt. Galf var färgstark och kändes som en rolig karaktär, självklart tyckte man att det var roligare att spela någon som kändes som en seriefigur än en idiot som bara dräpte monster som vilken brädspelspjäs som helst.

Jag är i startgroparna för att göra ett nybörjarrollspel som kommer att sluta på runt hundra sidor, reglerna kommer att vara mycket enkla, World of Wonders kommer att framstå som World of Synnibar i jämförelse. Det kommer att bli lättläst och informativt och innehålla en kort kampanj. Får se om det säljer, först då har jag bevisat eller motbevisat min teori. Only time will tell.....