G
Bah, trams! Rätten att förolämpa är ALLTID viktigare än rätten att inte bli förolämpad.Ymir said:Hmm...jag kan sympatisera med det här. Jag tillhör trots allt de som tycker att det iranska kulturministeriet borde fått mer gehör hos UNESCO när de menade att "300" våldtog deras kulturarv.
Vilka? NZ var så vitt jag förstått obebott då det koloniserades från Polynesien, så särskilt mycket folk att slå ihjäl lär det inte ha funnits. Andra maorier, sure, det kan jag köpa, liksom utrotande av ett gäng moafåglar, men jag har svårt att se vilka andra folk som fanns i deras närhet.Arfert said:(Att maoirerna glatt själva slog ihjäl andra "naturfolk" och tog deras land är ju en helt annan sak).
Instämmer fullständigt. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det inte är, och har aldrig varit, en rättighet att inte bli förolämpad.Organ said:Bah, trams! Rätten att förolämpa är ALLTID viktigare än rätten att inte bli förolämpad.
Det låter som en typisk 'toknationalist vill stadsfästa något helt irrelevant'-mening*, men det kan lika gärna vara en väl underbyggd en.No credible evidence exists of human settlement in New Zealand prior to the Polynesian voyagers; on the other hand, compelling evidence from archaeology, linguistics, and physical anthropology indicates that the first settlers came from East Polynesia and became the Māori.
- Ymir, forskar vidareIn the mid-19th century, people discovered large numbers of moa-bones alongside human tools, with some of the bones showing evidence of butchery and cooking. Early researchers, such as Julius von Haast, a geologist, incorrectly interpreted these remains as belonging to a prehistoric Paleolithic people; later researchers, notably Percy Smith, magnified such theories into an elaborate scenario with a series of sharply-defined cultural stages which had Māori arriving in a Great Fleet in 1350 AD and replacing the so-called "moa-hunter" culture with a "classical Māori" culture based on horticulture. Current anthropological theories, however, recognise no evidence for a pre-Māori people; the archaeological record indicates a gradual evolution in culture that varied in pace and extent according to local resources and conditions. Subsequent research dismisses the "Great Fleet" theory as largely a fabrication.
Oavsett om det funnits andra folkslag på Nya Zeeland eller inte förtjänar maorierna kollektivt spöstraff för att de utrotade moafåglarna -- de ballaste icke-primaterna som någonsin gått på jordens yta.NZ var så vitt jag förstått obebott då det koloniserades från Polynesien, så särskilt mycket folk att slå ihjäl lär det inte ha funnits. Andra maorier, sure, det kan jag köpa, liksom utrotande av ett gäng moafåglar, men jag har svårt att se vilka andra folk som fanns i deras närhet.