Det finns inga frivilliga regler i rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Om du tycker att tillstånden är krångliga (de ger nackdel på alla färdigheter baserade på relaterad grundegenskap) så är det bara att skippa dem, de är en frivillig regel.
Finns inget som heter "frivilliga regler" i speldesign. Är de skrivna tror folk att de är ska användas. För egentligen, alla regler i rollspel är frivilliga.

Brädspel brukar komma undan med detta med att ha regelstycken i slutet av häftet med "komplicerade regler" eller "tilläggsregler", helt särskilda från de andra reglerna. Där är det (enligt min erfarenhet) mer vanligt att folk bara kör med basreglerna och sedan lägger till eller byter ut med de alternativa reglerna efter några speltillfällen.

Det är väl något att tänka på när det kommer till komposition av boken, om man ändå känner att man vill ha något i stil med frivilliga regler.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,500
Location
Göteborg
Finns inget som heter "frivilliga regler" i speldesign. Är de skrivna tror folk att de är ska användas. För egentligen, alla regler i rollspel är frivilliga.

Brädspel brukar komma undan med detta med att ha regelstycken i slutet av häftet med "komplicerade regler" eller "tilläggsregler", helt särskilda från de andra reglerna. Där är det (enligt min erfarenhet) mer vanligt att folk bara kör med basreglerna och sedan lägger till eller byter ut med de alternativa reglerna efter några speltillfällen.

Det är väl något att tänka på när det kommer till komposition av boken, om man ändå känner att man vill ha något i stil med frivilliga regler.
I det fåtal fall jag velat ha sådant har jag istället kallat det för "Varianter". Tycker att det funkar bättre. Testa det här om ni vill variera spelet lite, få det att kännas lite annorlunda. Speciellt om man har spelat det ett par gånger. I Montsegur 1244 finns några extra roller man kan ha med som inte är standardroller. Vi har haft med dessa ett par gånger när alla närvarande redan spelat spelet ett par gånger, men vi brukar inte ha med dem om det är folk med och spelar som inte provat spelet förr.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Givetvis finns det frivilliga regler. Du är välkommen att slå upp säkert tre av fyra rollspelsböcker så hittar du dem.

Om spelskaparen skriver att en regel är "Frivillig" singalerar hen att regeln går alldeles utmärkt att strunta i utan att påverka spelbalans eller den grundläggande spelupplevelsen. Det är en utmärkt tjänlig betydelse av Frivillig. Jag har svårt att någon läsare skulle få för sig att övriga regler är orubligt obligatoriska bara för att det finns några få som är "frivilliga"

Tilläggsregler funkar också bra som uttryck, eller variant. Dessa är för mig helt jämbördiga.

Frivilliga regler är stöd för spelgrupper som singalerar vilka delar av regelsystemet som är lättare att utelämna eller modifiera. Det kan till och med uppmuntra färska grupper att se rollspel som vad det är - en verktygslåda de kan leka fritt med. Så de är en utmärkt idé.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
I det fåtal fall jag velat ha sådant har jag istället kallat det för "Varianter".
Ja, det är väl det brädspel är ute efter också. Förändra spelupplevelsen, snarare än att tillföra mer ... mekanik. OK, jag vet inte vad syftet med att tillföra mer mekanik skulle vara, om jag ska vara ärlig. Alla regler, men framförallt de frivilliga tilläggsreglerna, borde finnas för att förändra upplevelsen IMHO.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
P.S. DoD 23 är väldigt tydlig och konkret med vad syftet är med deras frivilliga regler:

"De ger spelet lite mer djup och komplexitet, men det går utmärkt att spela spelet utan dem. Ett tips är att spela utan dessa till en början, och lägga till dem efter hand."

Tydligt och väldefinierat

Andra spel kan förstås ha frivilliga regler av andra skäl.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
694
Location
Nibiru
Finns inget som heter "frivilliga regler" i speldesign. Är de skrivna tror folk att de är ska användas. För egentligen, alla regler i rollspel är frivilliga.

Brädspel brukar komma undan med detta med att ha regelstycken i slutet av häftet med "komplicerade regler" eller "tilläggsregler", helt särskilda från de andra reglerna. Där är det (enligt min erfarenhet) mer vanligt att folk bara kör med basreglerna och sedan lägger till eller byter ut med de alternativa reglerna efter några speltillfällen.

Det är väl något att tänka på när det kommer till komposition av boken, om man ändå känner att man vill ha något i stil med frivilliga regler.
Naturligtvis är alla regler frivilliga. Så vitt jag vet finns ingen rollspelspolis som kontrollerar att alla regler används som de är skrivna.
Vad som avses här är regler som det går enkelt att lägga till eller plocka bort utan att spelet går sönder.

P.S. DoD 23 är väldigt tydlig och konkret med vad syftet är med deras frivilliga regler:

"De ger spelet lite mer djup och komplexitet, men det går utmärkt att spela spelet utan dem. Ett tips är att spela utan dessa till en början, och lägga till dem efter hand."

Tydligt och väldefinierat

Andra spel kan förstås ha frivilliga regler av andra skäl.
Precis så.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Givetvis finns det frivilliga regler. Du är välkommen att slå upp säkert tre av fyra rollspelsböcker så hittar du dem.
Låt mig förklara trådstarten så att du förstår:

"Jag tycker inte frivilliga regler inte finns, eftersom läsarna kommer att tänka att de ska vara med i spelet ändå."
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,679
Location
Maastricht
Om det står "Frivillig Regel" som i EONs exempel då? Vet ett par spelgrupper som väljer att enbart använda en del av dessa, eller inga alls.

Mer som add-ons i andra spel. Folk tycks förstå att de inte måste använda dessa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Låt mig förklara trådstarten så att du förstår:

"Jag tycker inte frivilliga regler inte finns, eftersom läsarna kommer att tänka att de ska vara med i spelet ändå."
Tack för omtanken, men jag förstod utmärkt första vändan.

Jag kan hålla med om att frivilliga regler som presenteras separat, kanske som ett paket "avancerade regler" har mindre chans att användas än frivilliga regler som presenteras löpande i regeltexten. Men båda är frivilliga, båda är signaler till spelgruppen om att de kan strunta i dessa regler utan besvär.

Att presentera dem löpande i regeltexten har ju dessutom fördelen att regler (vanliga och frivilliga) runt en given mekanik presenteras tillsammans, och man slipper bläddra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag tänker att det absolut finns läsare som tänker att de ska vara med i spelet ändå, men företrädesvis gissar jag att det är sådana läsare som inte har något emot att det blir mer mer regler.

För om de vore som mig, som ju helst inte vill ha mer regler än absolut nödvändigt, så skulle de ju rimligen också göra som mig, dvs skippa de frivilliga reglerna eller ha dem som något slags bakanke/inspiration att använda om man känner för det.

Krank*, mitt grundsystem som jag ju använder till lite allt möjligt, är ju delvis skapat med tanken att spelgruppen antingen ska nöja sig med det väldigt sparsmakade grundsystemet, eller hitta på egna regler vid behov. WoD-systemen hade kunnat vara likadana – gamla Vampire etc var ju också väldigt flexibla grundsystem där man kunde hitta på nya regler geno att bara kombinera de pölar etc som finns i grundspelet och ge dem nya jobb. Det gillar jag. Synd att de som skrev de spelen sedan satte sig ner och skrev ner typ varenda kombination de själva kunde komma på, så det ändå blev ett jäkla gytter.

Men, i Krank* finns det ju till exempel i grundsystemet inget stöd för att anfalla flera fiender samtidigt. Vill man absolut ha såna regler, för att man vill ha ballare strids-action eller "realism" eller whatever, så krävs det ju ingen raketkirurg för att räkna ut att man kan husregla fram möjligheten att splitta sin tärningspöl. Det blir mer krångel, men om man tycker det är viktigt så är det ju bara att köra. Det jag vill med att då skriva in en sån "frivillig regel" i en marginalanteckning är att ge förslag på husregel. Jag hoppas folk läser det så också.

Och de som inte läser det så, hoppas jag är OK med den extra regelkomplexitet det ger.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Krank*, mitt grundsystem som jag ju använder till lite allt möjligt, är ju delvis skapat med tanken att spelgruppen antingen ska nöja sig med det väldigt sparsmakade grundsystemet, eller hitta på egna regler vid behov. WoD-systemen hade kunnat vara likadana – gamla Vampire etc var ju också väldigt flexibla grundsystem där man kunde hitta på nya regler geno att bara kombinera de pölar etc som finns i grundspelet och ge dem nya jobb.
Ja, det är en riktigt schysst designidé - att ha generella regeltillämpningar och lämna tolkningsutrymmet öppet för spelgruppen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,699
Location
Helsingborg
Jag tycker att Night's Black Agents gör det här på ett bra sätt där de har en MASSA (och jag menar typ, 1/4 av bokens utrymme) optionella regler och förklarar vilken typ av spelstil (eller "modes" som de kallas i spelet") de promotar.

I NBA så är grund stämmningen "cinematic thriller", men de lyfter fram alternativa regler för andra spelstilar. De exemplena de lyfter fram är "Burn" (fokus på kostnaden av att utföra heroiska handlingar. De psykologiska och fysiska skadorna), "Dust" (gritty, lo-fi spion thriller), "Mirror" (dolda agendor, skiftande lojaliteter, moraliskt grå) och "Stakes" (mer ideologiskt fokuserat där etik och ideal som patriotism, att skydda de oskyldiga, revansch, etc står på spel).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Finns det mekanik som inte påverkar spelupplevelsen?
Om den inte påverkar spelupplevelsen så är den väl rimligtvis meningslös. Om det här är en kommentar på mitt inlägg så skrev jag "den grundläggande spelupplevelsen" dvs spelets kärna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,222
Location
Helsingborg
Finns det mekanik som inte påverkar spelupplevelsen?
Jag tänker mig saker som mest gör att det blir tungrott utan att tillföra något mer. Det finns massor av tillkrånglade rollspelsregler där ute.

Det populära skräckexemplet är väl (den fan-skrivna) Sinkadus-artikeln där man skulle räkna ut banor för kanonkulor med riktiga fysikformler.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,639
Intressant diskussion! personligen har jag aldrig tänkt att frivilliga regler känns tvungna att användas. När jag var nybörjare inom rollspel för tusen år sedan tyckte jag att det kändes som en stor lättnad med frivilliga regler, att det fanns saker man inte var tvungen att lära sig direkt.

Jag tror att jag skrivit detta innan, men en möjlighet i dessa digitala tider skulle kunna vara att ha alla frivilliga regler samlade i en pdf istället för i boken. De kanske skulle kännas än mer frivilliga då? 🙂
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,080
Just DoD23 är ju dessutom väldigt pedagogiskt med vad som är en frivillig regel. Ser du en grön ruta i grundboken och inte vill krångla till reglerna så vet du att du inte behöver läsa den. Det har jag gjort med massor av grejer. Ergo, frivillig.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
241
....För egentligen, alla regler i rollspel är frivilliga.
Fast det blir väldiga problem när vissa regler är grundläggande för hela spelet. Dvs att se de som en frivillig regel innebär att resten av reglerna då blir svåranvända.
Så håller inte med om att alla regler är frivilliga. Vissa måste man använda och kan inte välja bort för då går det inte spela längre.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,834
Location
Stockholm
Fast det blir väldiga problem när vissa regler är grundläggande för hela spelet. Dvs att se de som en frivillig regel innebär att resten av reglerna då blir svåranvända.
Så håller inte med om att alla regler är frivilliga. Vissa måste man använda och kan inte välja bort för då går det inte spela längre.
Jag har svårt att komma på en enda regel som en "måste" använda...
 
Top