Jag tänker att det absolut finns läsare som tänker att de ska vara med i spelet ändå, men företrädesvis gissar jag att det är sådana läsare som inte har något emot att det blir mer mer regler.
För om de vore som mig, som ju helst inte vill ha mer regler än absolut nödvändigt, så skulle de ju rimligen också göra som mig, dvs skippa de frivilliga reglerna eller ha dem som något slags bakanke/inspiration att använda om man känner för det.
Krank*, mitt grundsystem som jag ju använder till lite allt möjligt, är ju delvis skapat med tanken att spelgruppen antingen ska nöja sig med det väldigt sparsmakade grundsystemet, eller hitta på egna regler vid behov. WoD-systemen hade kunnat vara likadana – gamla Vampire etc var ju också väldigt flexibla grundsystem där man kunde hitta på nya regler geno att bara kombinera de pölar etc som finns i grundspelet och ge dem nya jobb. Det gillar jag. Synd att de som skrev de spelen sedan satte sig ner och skrev ner typ varenda kombination de själva kunde komma på, så det ändå blev ett jäkla gytter.
Men, i Krank* finns det ju till exempel i grundsystemet inget stöd för att anfalla flera fiender samtidigt. Vill man absolut ha såna regler, för att man vill ha ballare strids-action eller "realism" eller whatever, så krävs det ju ingen raketkirurg för att räkna ut att man kan husregla fram möjligheten att splitta sin tärningspöl. Det blir mer krångel, men om man tycker det är viktigt så är det ju bara att köra. Det jag vill med att då skriva in en sån "frivillig regel" i en marginalanteckning är att ge förslag på husregel. Jag hoppas folk läser det så också.
Och de som inte läser det så, hoppas jag är OK med den extra regelkomplexitet det ger.