Nekromanti Det går bra nu (eller?)

Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Dnalor said:
Jag delar God45:s skepsis mot boxen, inte bara på grund av priset utan också för att jag tror att vi kanske stirrar oss blinda på vår egen barndomsupplevelse. Idag är det inget konstigt att köpa ett seriealbum eller en fantasyroman, och det borde inte vara särskilt konstigt att gå in i en affär och köpa en rollspelsbok heller.
Kort kommentar: Jag tror ändå att en box kan göra ett rollspel mer lättillgängligt för någon som inte spelat rollspel förr och inte äger något rollspel sedan tidigare. Jämförelsen med en roman eller seriealbum håller kanske inte riktigt - dessa kräver ju inget mer för att konsumeras. För att spela rollspel måste du ha rollformulär, (ofta) specialtärningar och ibland spelmarker och annat - saker som inte medföljer spelet.

Nu säger jag inte att box är en patentlösning för alla rollspel - det beror helt vilken typ av spel det är och vem det vänder sig till. Och det är dyrt som satan. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
TomasFriaLigan said:
För att spela rollspel måste du ha rollformulär, (ofta) specialtärningar och ibland spelmarker och annat
Det är därför man bygger spel som enbart använder t6:or och där rollformulären enkelt kan kopieras eller rentav är enkla nog att snabbt skrivas av =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Fantasy! har enkla och snabba regler. Och enligt SF säljer det bra till nybörjare. Så min teori om att enkla spel is tha shit verkar hålla.
Jag tror att andra saker väger in en hel del också. Till exempel att det är fantasy och på svenska. Null State har minst lika enkla och snabba regler som Fantasy!, men jag blir mycket förvånad om det säljer lika bra även om det från och med ett par veckor sedan finns på SF. För det är inte fantasy.
Klart att det underlättar om spelet är i en populär genre. Jag vet inget om Null State, men det verkar smalare och otydligare i konturerna.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
krank said:
TomasFriaLigan said:
För att spela rollspel måste du ha rollformulär, (ofta) specialtärningar och ibland spelmarker och annat
Det är därför man bygger spel som enbart använder t6:or och där rollformulären enkelt kan kopieras eller rentav är enkla nog att snabbt skrivas av =)
Smart. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Arfert said:
Fantasy! har enkla och snabba regler. Och enligt SF säljer det bra till nybörjare. Så min teori om att enkla spel is tha shit verkar hålla.
Fantasy! är ett enkelt rollspel som har en ultratydlig framtoning och som personalen i butiken mss rekommenderar de nyfikna oinsatta (alt. de som vill spela med sina barn) som vill ha "ett rollspel". Så det är ett bra case - produkten är Rätt. Detta visar sig även på SF:s topplista där Fantasy! + modul ligger på 1:a och 2:a plats. SF i Sthlm är den största spelbutiken i Sverige i den största staden i landet. SF finns även i rikets andra och tredje största städer. Så de täcker in kanske 20% av landets hela befolkning.

I det flesta andra branscher så borde detta innebära en god förtjänst till personerna bakom. Men jag utgår från att Tomas inte direkt har köpt sin tredje karibiska ö för intäkterna. Därför att försäljningsvolymerna är så jävla små. För att nå position #1 på SF så krävdes (iaf för ett par år sedan) ibland inte mer än att en produkt sålde kanske 10-15 ex per månad (men vissa månader, vid nysläpp tex så kan en produkt spika den månaden, givetvis).

För att fortsätta resonemanget. Säg att producenten får 50% av utpris (och då är det rätt generöst, men enkelt att räkna med i detta exempel). Fantasy! kostar 160:-, så intäkten för producenten blir 80:- per såld bok. Säg en försäljning på 20 ex hos SF per månad. Intäkt 1600:-.

Anta att all annan försäljning (webb, direkt, andra butiker) står för lika mycket. Då blir intäkten 3200:- per månad. För rätt produkt, som toppar listan och som har ett hyfsat varumärke. Inte direkt så man bokar upp nästa årsmodell från Ferrari.

(nu har jag tagit Fantasy! som ett exempel och jag hoppas inte att Tomas tar illa upp av mina antaganden - det är till för att visa på realiteter bakom gissningar, tyckanden och förhoppningar)

Kan man göra något med Produkten i den här ekvationen? Kanske. Jag tillhör ju dem som tycker att rollspel generellt är för billiga. Det är svårt att svara på vad Fantasy! har för priselasticitet men jag skulle generellt hävda att de flesta rollspel har låg priselasticitet (dvs att ett ökat pris inte har så stor påverkan på försäljningsvolym). Så man kan höja priset. En ökning av priset på 50% kanske innebär ett tapp i volym på 20%. Skulle fortfarande innebära att intäkten till producenten blir högre.

Det andra är att öka volymen. Detta görs genom att antingen minska priset så fler köper det (i det här fallet knappast relevant, då ett lägre pris (givet de facto-kostnader som tryck, frakt, etc) skulle kräva en flerfaldigad volym för att bara kompensera intäktsbortfallet. Man kan även öka volym genom att attrahera fler kunder, dvs marknadsföring. Om man räknar slentrian på att 5% av ens omsättning får gå till marknadsföring innebär det att det finns utrymme för 160:- per månad. Några Adwords kanske det hinner bli innan man blir Månadens Clown hos Google.

Det går att göra rollspel som extraknäck och kanske tjäna några tusen i månaden om man gör det rätt. Men större än så tror jag är ett riktigt Moby Dick-projekt. Rollspelen blev massmarket då världen ville att rollspelen skulle bli massmarket. Lite som att Mekano eller Märklin hade sina Golden Ages. Numera är det nisch. Så därför är de flesta spel som görs också nisch. Men de flesta svensk-indie-projekten når några dussin i försäljning. En hit säljer 500+ ex. Ska man sälja mer än 1000 ex måste det finnas en konkret upparbetad målgrupp.

Svavelvinter är ett bra exempel - nostalgiskt skimmer kring namnet, exklusiv produktion, lagom exklusivt pris, och en stödprodukt som är levande (dvs Svavelvinter-romanerna).

Att marknadsföra viralt är också en approach - vi gjorde det med Noir och hade ett team som var på alla forum, bloggar, etc som kunde hittas. Skamlöst. Allt från publika platser till lokala föreningar eller nästan privata sällskap fick info och upplysningar om spelet (jag vet ju att bla krank hatade det). Men det gav en löjlig effekt, Noir sålde snorbra under det första halvåret (till och med bättre än Eon 3 när det släpptes - första månadsjämförelser). Men där tappade vi farten efter ett drygt halvår eller så, då producenten inte fick ut vettiga tillbehör för att fånga upp kunderna. Så där har vi också något - man måste ha en stark plan för att göda de kunder som redan är frälsta.

Man kan sammanfatta det med att det är lätt att göra fel. Och gör man fel kostar det oftast både pengar och tid. Men (tyvärr) är det ju också jävligt kul att både skapa och spela rollspel. =)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det finns två inkörsportar till bordsrollspel som alla rollspelare i min ålder(födda -95-97) som jag känner kommit genom vad jag vet:
lajv och friformat forumrollspel. När jag säger till kompisar att jag lirar rollspel är det någon av dessa två rollspelsformer de tror att jag håller på med om jag inte förklarar närmare. Alltså, om hobbyn ska växa: ragga ungdomar fråm lajv och forumroll!

(Jag har inte läst tråden.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
Var det inte tal om engelsk översättning?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Arfert said:
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
Marginaler har inget med det utpris att göra. Iallfall inte rent marknadsekonominskt. Apple skulle säkert kunna sälja sin senaste iPhone för 1000 kr och tjäna bra med pengar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sum Caligini said:
Arfert said:
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
Marginaler har inget med det utpris att göra. Iallfall inte rent marknadsekonominskt. Apple skulle säkert kunna sälja sin senaste iPhone för 1000 kr och tjäna bra med pengar.
Apple är ju kända för att ha bra marginaler, men sålde de en iPhone 5 för en tusenlapp så skulle inte vara i telefonmarknaden länge till.

Sen, vad vet jag om marknadsekonomi, pluggade det bara två år på Berghs. :gremwink:

Men för att förtydliga: F!s pris ligger helt rätt, det är ett smart buy som Porter skulle sagt. (Han med U-kurvan). Ett pris så att man kan köpa en bok på impuls.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Arfert said:
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
Var det inte tal om engelsk översättning?
Jo. :gremsmile:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Arfert said:
Sum Caligini said:
Arfert said:
Fantasy! har helt rätt pris, och jag har bra marginaler. Sverige är dock en för liten marknad för att man ska kunna ha OK intäkter. Tror jag. Även om jag skulle sälja 2000-3000 ex.
Marginaler har inget med det utpris att göra. Iallfall inte rent marknadsekonominskt. Apple skulle säkert kunna sälja sin senaste iPhone för 1000 kr och tjäna bra med pengar.
Apple är ju kända för att ha bra marginaler, men sålde de en iPhone 5 för en tusenlapp så skulle inte vara i telefonmarknaden länge till.

Sen, vad vet jag om marknadsekonomi, pluggade det bara två år på Berghs. :gremwink:

Men för att förtydliga: F!s pris ligger helt rätt, det är ett smart buy som Porter skulle sagt. (Han med U-kurvan). Ett pris så att man kan köpa en bok på impuls.
Jag tror säkert att Fantasy! ligger helt rätt i pris. Jag bara menade bara att marginaler inte har så mycket med utpris att göra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Förvisso. Men bra marginaler är en fördel. Samsung säljer fler mobiler än Apple, men Apple tjänar mer. För att Samsung har sämre marginaler (och en mindre effektiv affärsmodell, men det är en annan sak).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
TomasFriaLigan said:
Dnalor said:
Jag delar God45:s skepsis mot boxen, inte bara på grund av priset utan också för att jag tror att vi kanske stirrar oss blinda på vår egen barndomsupplevelse. Idag är det inget konstigt att köpa ett seriealbum eller en fantasyroman, och det borde inte vara särskilt konstigt att gå in i en affär och köpa en rollspelsbok heller.
Kort kommentar: Jag tror ändå att en box kan göra ett rollspel mer lättillgängligt för någon som inte spelat rollspel förr och inte äger något rollspel sedan tidigare. Jämförelsen med en roman eller seriealbum håller kanske inte riktigt - dessa kräver ju inget mer för att konsumeras. För att spela rollspel måste du ha rollformulär, (ofta) specialtärningar och ibland spelmarker och annat - saker som inte medföljer spelet.

Nu säger jag inte att box är en patentlösning för alla rollspel - det beror helt vilken typ av spel det är och vem det vänder sig till. Och det är dyrt som satan. :gremsmile:
Jag kan inte tala för andra, men jag själv nämnde boxen inte av nostalgiskäl, utan för helhetslösningen men framförallt i samband med att sälja rollspel med brädspel i leksaksbutiker.

Det finns ju s a s två olika platser man kan ha rollspel utöver specialaffärer - leksaksaffärer och bokhandlare. I Sverige finns de inte i någotdera, vad jag vet? I USA finns, vad jag förstått, en del större rollspel i bokhandlar. Det går att av misstag se boken i butik och spontanköpa den på ett annat sätt än i Sverige. IMHO då. Om man inte kan sälja t ex Äventyr i leksaksaffär ändå så är det inte mycket poäng med boxar, utöver att kunden får det enklare. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Max Raven said:
Det finns ju s a s två olika platser man kan ha rollspel utöver specialaffärer - leksaksaffärer och bokhandlare.
Och internet! Eller ja, eventuellt får man väl diskutera "bokhandlar på internet" och "leksaksbutiker på internet" och även kanske "spelbutiker på internet" om man är riktigt optimistisk.

Men jag är oerhört skeptisk till att fysisk butik nödvändigtvis skulle vara speciellt viktigt för att skapa återtändning av den fysiska sitta-ner-vid-bordet-hobbyn. Det här med att köpa saker som inte är mat eller kläder i fysiska butiker känns väldigt 1900-tal... =)

Jag är helt enkelt inte övertygad om att "av misstag se boken i (fysisk) butik och spontanköpa den" är eller har potentialen att bli en tillräckligt stor inkörsport för att vara meningsfull.

Jag tror mer att saker som att Penny Arcades hela skara av datorspelare bjuds in kring deras spelbord gör skillnad. D&D with pornstars. Överhuvudtaget internet.

Kanske är sverige helt enkelt lite efter vad gäller att ha egna stora populärkulturella fenomen som pushar rollspel? Jag menar, vad är vår motsvarighet till Penny Arcade? Typ Rocky?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
krank said:
Och internet! Eller ja, eventuellt får man väl diskutera "bokhandlar på internet" och "leksaksbutiker på internet" och även kanske "spelbutiker på internet" om man är riktigt optimistisk.
Internet känns som att det blir mer och mer en icke-faktor i att upptäcka nya saker. Google ändrar sin sökmotor för att anpassa sig efter vad du redan sökt efter, facebook visar reklam för sånt du redan visat eller angett intresse av - på det hela förstärker internet gränserna och får folk att tro att alla är som de är på ett sätt som jag tror vi inte märkt av förr.

krank said:
Kanske är sverige helt enkelt lite efter vad gäller att ha egna stora populärkulturella fenomen som pushar rollspel? Jag menar, vad är vår motsvarighet till Penny Arcade? Typ Rocky?
Och Nemi. Båda pushar rollspel typ lika mycket som PA - d v s knappt alls. Det skulle vara Hobbit-filmerna i så fall som fick folk intresserade (rollspel och fantasy verkar hänga ihop mycket, traditionellt?) men svenska fantasyrollspel har vi nog inte något som "alla" spelar eller som är lätthittat, utöver Arferts. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Visst, Internet kan kanske fungera som försäljningskanal, men det kräver enormt mycket mer marknadsföringsarbete.

Har man tid och ork och pengar för att marknadsföra sitt spel på Internet, tja.. då kanske.

Det är mycket mycket enklare om man lyckas få ut spelen på fysiska försäljningsställen att få dem sålda. Enligt min uppfattning. När EB (gamla Tradition) slutade sälja rollspel i butik så dök marknaden. Skulle SF sluta sälja rollspel skulle det vara en katastrof. Som marknaden ser ut nu.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Max Raven said:
Internet känns som att det blir mer och mer en icke-faktor i att upptäcka nya saker. Google ändrar sin sökmotor för att anpassa sig efter vad du redan sökt efter, facebook visar reklam för sånt du redan visat eller angett intresse av - på det hela förstärker internet gränserna och får folk att tro att alla är som de är på ett sätt som jag tror vi inte märkt av förr.
Det tror jag inte en sekund på. Visst, anpassade sökresultat etc - men samtidigt möts människor och tipsar varandra om grejer. Hela den här grejen om "små internetenklaver där alla tycker likadant" tror jag mest är en myt. Även om man rör sig på ett visst forum - som det här - så träffar man ju en massa olika människor som gillar en jäkla massa olika saker som inte har med just det specialintresse forumet fokuserar på. Via Facebook ser man saker ens kompisars kompisar gillar, och då är det liksom inte lika stängt längre.

Facebook reklam förresten? Det har jag inte sett något av =)

Man kan liksom inte bara kolla på internet som en sammankopplad mängd reklam.

PA pushar rollspel en hel del - podcasts, inspelade livesäsningar, det dyker upp då och då i texterna som hör till varje seriestrip... Okej, det är inte >50% rollspelsmaterial på siten, men nog fan medvetandegör de sin publik om 1) att rollspel finns och 2) ungefär hur det går till. Både i serien och via andra saker de gör.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Arfert said:
Skulle SF sluta sälja rollspel skulle det vara en katastrof. Som marknaden ser ut nu.
Jag är ärligt talat mindre intresserad av marknaden, mer av hobbyn. Skulle hobbyn öka men försäljningen av alla spel minska skulle jag fortfarande se det som en stor vinst.

Den lågupplösta versionen av Null State har laddats ner 263 gånger. Den högupplösta 173. Fysiska ex har jag sålt i lite över 100 exemplar. Till exempel.

Fysiska butiker är viktiga för fysiska exemplar, det säger jag inte emot. Men jag ifrågasätter huruvida fysiska exemplar absolut måste vara viktiga för hobbyn som sådan, även i framtiden.
 
Top