Re: och demoner?
Skillnaden är att enda stället där ämnet faktiskt togs upp på allvar var i Barbia.
Shaguliterna är väl också ett bra exempel? De är inte direkt onda, de tror bara att de är överlägsna och att de bör ha makt över andra... Olika etiska system snarare än någon slags objektiv ondska.
Flera andra exempel finns... Sabadon Gelov (eller hur det stavas; en mäktig SLP ur gigant-reglerna). En dödsgast (traditionellt onda varelser) som knappast var ondskefull, enbart orättvist behandlad och hämdlysten.
Garadrim Drakmästare; nekromatiker och diktator över ett rike fyllt med odöda och nekromatiker, men knappast ondskefull.
O.s.v...
Det finns ett fåtal exempel på objektiv ondska (ärans väg t.ex) och t.o.m. där skulle man kunna se det som om beskrivningarna är utifrån äventyrarnas subjektiva synvinkel. (m.a.o: äventyrarna må känna en intensiv odska när de vandrar in i Herz grav men en satmogpräst skulle säkert känna sig lika illa till mods i närheten av Edains eviga eld...)
Skillnaden är att enda stället där ämnet faktiskt togs upp på allvar var i Barbia.
Shaguliterna är väl också ett bra exempel? De är inte direkt onda, de tror bara att de är överlägsna och att de bör ha makt över andra... Olika etiska system snarare än någon slags objektiv ondska.
Flera andra exempel finns... Sabadon Gelov (eller hur det stavas; en mäktig SLP ur gigant-reglerna). En dödsgast (traditionellt onda varelser) som knappast var ondskefull, enbart orättvist behandlad och hämdlysten.
Garadrim Drakmästare; nekromatiker och diktator över ett rike fyllt med odöda och nekromatiker, men knappast ondskefull.
O.s.v...
Det finns ett fåtal exempel på objektiv ondska (ärans väg t.ex) och t.o.m. där skulle man kunna se det som om beskrivningarna är utifrån äventyrarnas subjektiva synvinkel. (m.a.o: äventyrarna må känna en intensiv odska när de vandrar in i Herz grav men en satmogpräst skulle säkert känna sig lika illa till mods i närheten av Edains eviga eld...)