Nekromanti Det här med clerics ...

  • Höj CR på encounters
  • Fundera på hur du väljer monster, och hur miljön ska se ut
  • Husregla bort selective channeling
  • Se till att tömma rollspersonernas resurser (mindre vila mellan encounters)
  • Ta bort cleric som valbar klass
  • Anpassa motståndarnas taktik (anfall clericen först och se till att han inte får fritt spelutrymme)
  • Sluta spela Pathfinder eller andra d20-varianter
 
Necross said:
Tack för detta _betydligt_ mer givande inlägg. Du slår verkligen huvudet på spiken: Jag är lat. Jag vill ha färdiga äventyr, med färdiga encounters, och riktlinjer för hur jag ska göra om inte min pc-grupp ser ut som den "ska".

Är inte detta möjligt så får jag väl som sagt ge fan i Pathfinder. Uppfattat.
Jag skulle säga att det är så enkelt att PF inte är till för lata spelledare. :gremsmile:
Då får du istället titta på något som CoC, där i princip allt är obalanserat med flit och rollpersonerna SKA vara dåliga. :gremsmile:
 
Jo. Bara det faktum att det finns synergier överallt även när man bygger SLP är helt galet tidskrävande när man vill designa eller modda saker själv.

"Hmmm, den här Ogren ska nog få två levlar fighter och ett bälte med +2 styrka. Fasen, det innebär att jag måste sätta ut skillpoints och räkna ut nya bonusar på Athletics för att den är STR-baserad. Oj då. Det höjde visst hit dice till en ny fjärde level, då får jag höja en ability. Då tar jag styrka. Nej vänta. Nu ska jag räkna om to hit, athletics och damage igen eftersom det blev en jämn siffra. Ok, nu borde allt vara färdigt, nu kan jag fokusera på att höja hit points och to hit samt köpa feats och fighterförmågor, vilket var varför jag ville ge denne två levlar fighter från början. Ooops. Power attack. Vad sjutton har den här crittern i Base attack nu igen, ok 4, det innebär att den power attacker för minus två, det är... ... ... ... etc, etc"

Därmed inte sagt att man inte kan ha kul i Pathfinder, om jag inte spelat det en del skulle jag inte känna till alla dessa exempel. Det är bara att designa saker inte är så lätt som det kan vara i andra spel. Kan ta BRP(som verkligen inte är det enklaste heller)

"Ok. Den här Ogren ska vara lite bättre på att slåss. Jag ger den +10% i sin fighting skill och något magiskt föremål som ger den +2 i STR vilket ökar dess skadebonus till en ny kategori. I övrigt kan den få vara som den är i boken."

Nu kan man göra så i PF också, bara skita i alla synergier och bara ge ogren +2 to hit, power attack och +2 STR och skita i varför den har det. Men då har man ju egentligen lagt på ett OSR/improvisations-filter på Pathfinder, för det är ju inte så det står i reglerna att man ska göra.

Nu On Topic med originaltråden: Det finns otroligt mycket mer "brutna" saker än healing i spelet. Summoning och flying till exempel. Med detta sagt så är Channel Energy faktiskt rätt stark som healing, särskilt om hela gruppen tar halvmycket skada åt gången. Men jag vet inte om det är direkt brutet.
 
Jag blir alltid lite förvånad när spelledare säger att de statar upp monster i förväg. Det verkar jobbigt :gremtongue:
 
Jag håller med om synergihelvetet. Jag klarar av det i BRP utan att blinka, men i PF och andra d20 tar det stopp. Jag skulle väl antagligen, om jag spelledde, bara lägga på bonusar helt hänsynslöst och strunta i om det stämde matematiskt eller ej i efterhand. Av ren lättja.


Storuggla, lättja är den bästa lasten
 
Storuggla said:
Jag håller med om synergihelvetet. Jag klarar av det i BRP utan att blinka, men i PF och andra d20 tar det stopp. Jag skulle väl antagligen, om jag spelledde, bara lägga på bonusar helt hänsynslöst och strunta i om det stämde matematiskt eller ej i efterhand. Av ren lättja.


Storuggla, lättja är den bästa lasten

Om det inte stämmer kan alltid monstret få plötsligt fler eller färre HP :gremwhistle:
 
Storuggla said:
Jag håller med om synergihelvetet. Jag klarar av det i BRP utan att blinka, men i PF och andra d20 tar det stopp. Jag skulle väl antagligen, om jag spelledde, bara lägga på bonusar helt hänsynslöst och strunta i om det stämde matematiskt eller ej i efterhand. Av ren lättja.


Storuggla, lättja är den bästa lasten

Jag brukar köra med quick rules för advanced template:

Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.

Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.

Funkar iaf för mig.
 
Anarchclown said:
Jo. Bara det faktum att det finns synergier överallt även när man bygger SLP är helt galet tidskrävande när man vill designa eller modda saker själv.

"Hmmm, den här Ogren ska nog få två levlar fighter och ett bälte med +2 styrka. Fasen, det innebär att jag måste sätta ut skillpoints och räkna ut nya bonusar på Athletics för att den är STR-baserad. Oj då. Det höjde visst hit dice till en ny fjärde level, då får jag höja en ability. Då tar jag styrka. Nej vänta. Nu ska jag räkna om to hit, athletics och damage igen eftersom det blev en jämn siffra. Ok, nu borde allt vara färdigt, nu kan jag fokusera på att höja hit points och to hit samt köpa feats och fighterförmågor, vilket var varför jag ville ge denne två levlar fighter från början. Ooops. Power attack. Vad sjutton har den här crittern i Base attack nu igen, ok 4, det innebär att den power attacker för minus två, det är... ... ... ... etc, etc"

Därmed inte sagt att man inte kan ha kul i Pathfinder, om jag inte spelat det en del skulle jag inte känna till alla dessa exempel. Det är bara att designa saker inte är så lätt som det kan vara i andra spel. Kan ta BRP(som verkligen inte är det enklaste heller)

"Ok. Den här Ogren ska vara lite bättre på att slåss. Jag ger den +10% i sin fighting skill och något magiskt föremål som ger den +2 i STR vilket ökar dess skadebonus till en ny kategori. I övrigt kan den få vara som den är i boken."

Nu kan man göra så i PF också, bara skita i alla synergier och bara ge ogren +2 to hit, power attack och +2 STR och skita i varför den har det. Men då har man ju egentligen lagt på ett OSR/improvisations-filter på Pathfinder, för det är ju inte så det står i reglerna att man ska göra.

Nu On Topic med originaltråden: Det finns otroligt mycket mer "brutna" saker än healing i spelet. Summoning och flying till exempel. Med detta sagt så är Channel Energy faktiskt rätt stark som healing, särskilt om hela gruppen tar halvmycket skada åt gången. Men jag vet inte om det är direkt brutet.

Hur ofta måste dina Ogres slå athletics?
 
Vitulv said:
Jag brukar köra med quick rules för advanced template:

Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.

Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.
Hur är det med den där egentligen, kan man stacka flera utan att nåt blir weird?
 
Necross said:
Vitulv said:
Jag brukar köra med quick rules för advanced template:

Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.

Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.

Hur är det med den där egentligen, kan man stacka flera utan att nåt blir weird?
Borde funka. Typ:

Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.

Jävligt Advanced Creature (CR +2)
Creatures with the Jävligt advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +4 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +6 to AC and CMD; +4 hp/HD.

Osv.

/A.
 
Organ said:
Borde funka. Typ:

Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.

Jävligt Advanced Creature (CR +2)
Creatures with the Jävligt advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +4 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +6 to AC and CMD; +4 hp/HD.

Osv.

/A.
Tack. Ja ni hör ju hur jekla okunnig och lat jag är :gremsmile:
 
Back
Top