Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jajjemän, tack!Storuggla said:
Jajjemän, tack!Storuggla said:
Jag skulle säga att det är så enkelt att PF inte är till för lata spelledare.Necross said:Tack för detta _betydligt_ mer givande inlägg. Du slår verkligen huvudet på spiken: Jag är lat. Jag vill ha färdiga äventyr, med färdiga encounters, och riktlinjer för hur jag ska göra om inte min pc-grupp ser ut som den "ska".
Är inte detta möjligt så får jag väl som sagt ge fan i Pathfinder. Uppfattat.
Om det inte stämmer kan alltid monstret få plötsligt fler eller färre HPStoruggla said:Jag håller med om synergihelvetet. Jag klarar av det i BRP utan att blinka, men i PF och andra d20 tar det stopp. Jag skulle väl antagligen, om jag spelledde, bara lägga på bonusar helt hänsynslöst och strunta i om det stämde matematiskt eller ej i efterhand. Av ren lättja.
Storuggla, lättja är den bästa lasten
Jag brukar köra med quick rules för advanced template:Storuggla said:Jag håller med om synergihelvetet. Jag klarar av det i BRP utan att blinka, men i PF och andra d20 tar det stopp. Jag skulle väl antagligen, om jag spelledde, bara lägga på bonusar helt hänsynslöst och strunta i om det stämde matematiskt eller ej i efterhand. Av ren lättja.
Storuggla, lättja är den bästa lasten
Hur ofta måste dina Ogres slå athletics?Anarchclown said:Jo. Bara det faktum att det finns synergier överallt även när man bygger SLP är helt galet tidskrävande när man vill designa eller modda saker själv.
"Hmmm, den här Ogren ska nog få två levlar fighter och ett bälte med +2 styrka. Fasen, det innebär att jag måste sätta ut skillpoints och räkna ut nya bonusar på Athletics för att den är STR-baserad. Oj då. Det höjde visst hit dice till en ny fjärde level, då får jag höja en ability. Då tar jag styrka. Nej vänta. Nu ska jag räkna om to hit, athletics och damage igen eftersom det blev en jämn siffra. Ok, nu borde allt vara färdigt, nu kan jag fokusera på att höja hit points och to hit samt köpa feats och fighterförmågor, vilket var varför jag ville ge denne två levlar fighter från början. Ooops. Power attack. Vad sjutton har den här crittern i Base attack nu igen, ok 4, det innebär att den power attacker för minus två, det är... ... ... ... etc, etc"
Därmed inte sagt att man inte kan ha kul i Pathfinder, om jag inte spelat det en del skulle jag inte känna till alla dessa exempel. Det är bara att designa saker inte är så lätt som det kan vara i andra spel. Kan ta BRP(som verkligen inte är det enklaste heller)
"Ok. Den här Ogren ska vara lite bättre på att slåss. Jag ger den +10% i sin fighting skill och något magiskt föremål som ger den +2 i STR vilket ökar dess skadebonus till en ny kategori. I övrigt kan den få vara som den är i boken."
Nu kan man göra så i PF också, bara skita i alla synergier och bara ge ogren +2 to hit, power attack och +2 STR och skita i varför den har det. Men då har man ju egentligen lagt på ett OSR/improvisations-filter på Pathfinder, för det är ju inte så det står i reglerna att man ska göra.
Nu On Topic med originaltråden: Det finns otroligt mycket mer "brutna" saker än healing i spelet. Summoning och flying till exempel. Med detta sagt så är Channel Energy faktiskt rätt stark som healing, särskilt om hela gruppen tar halvmycket skada åt gången. Men jag vet inte om det är direkt brutet.
Hur är det med den där egentligen, kan man stacka flera utan att nåt blir weird?Vitulv said:Jag brukar köra med quick rules för advanced template:
Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.
Borde funka. Typ:Necross said:Hur är det med den där egentligen, kan man stacka flera utan att nåt blir weird?Vitulv said:Jag brukar köra med quick rules för advanced template:
Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.
Tack. Ja ni hör ju hur jekla okunnig och lat jag ärOrgan said:Borde funka. Typ:
Advanced Creature (CR +1)
Creatures with the advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +2 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +4 to AC and CMD; +2 hp/HD.
Jävligt Advanced Creature (CR +2)
Creatures with the Jävligt advanced template are fiercer and more powerful than their ordinary cousins.
Quick Rules: +4 on all rolls (including damage rolls) and special ability DCs; +6 to AC and CMD; +4 hp/HD.
Osv.
/A.