Re: Ladda om
Misstänkte det. Jag tycker att det suger, det vore mycket bättre om stavar fick tillbaka sina spells efter en tid, precis som en magiker får.
Jag tycker dessutom att priserna på stavar är helt whacko i så fall. Stavarna som finns med i DMG´n kostar mellan femtio-, och hundratusen gp, men man får typ tre-fem laddningar i stavarna. Det känns inte som någon skulle betala så mycket för en handfull spells.
Men jaja, vafan, vi fortsätter med regelfrågor. Sitter och kikar närmare på kapitlet om magiska föremål och är lite småförvirrad av priserna. Har jag fattat det rätt om jag påstår att ett
longsword of flaming burst kostar18 315 gp?
Alltså:
Först kollar jag in tabell 7-11 och ser att priset för longsvärd är 315 gp.
Alla magiska vapen har väl minst en +1 enchantment bonus, oavsett vilket? så jag tar priset för den bonusen, 2000 gp.
Men,
Flaming Burst kostar lika mycket som en +2 bonus, vilket gör att priset istället hamnar i nivå med ett +3 vapen (1+2), dvs. 18 000 gp. Right?
Ajuste, tycker inte ni att det är rätt kass med xp-kostnad för att göra magiska föremål? Jag tror inte att jag som spelare skulle vilja torska xp och hamna efter resten av gruppen bara för att jag gör sådant som min karaktär
föväntas förse gruppmedlemmarna med. Vad tror ni om att ta bort den regeln? Blir det obalanserat?
- Vulf