Well, jag sade aldrig något i debatten om den där nördkultur-artikeln, så jag tänker göra det nu:
Kulturens uppgift är inte att vara samhällsrelevant, och kulturs värde avgörs inte av dess samhällsrelevans. Möjligen kan man argumentera för att kulturens syfte är att utforska mänskligheten och dess villkor, men det kan fantasy och scifi göra lika bra som någon annan genre (och äger härvidlag rentav en alldeles unik relevans, i det att fantasy är knuten till det äldrehistoriska kulturarvet medan scifi är visioner om vår framtid). Ingen ville se filmer som "synliggjorde arbetsklassen" på 50-talet, och ingen vill det nu - sådant är och förbli prettofilmens domän,och det är fan inte många malmöiter som nånsin sätter sin fot på Panora. Kulturen har alltid varit eskapistisk, och nördkulturen snor knappast utrymme från diskbänksrealism och socialrelevanta samtidsskildringar, utan snarare från svärd- och sandal-filmer, överklassromanser, krigsepos, och storvulna tragedier, den sortens stuff som hela film- och romankulturen bestått av de senaste...err...4000 åren? (Lägg till den muntliga kulturen, för vad är den enormt rika sagotradition som ALLA människor i ALLA fucking historiska kulturer varit del av, om inte nördig eskapism?).
Viljan att fly verkligheten en stund är inte nördens privilegium; hela mainstream-filmgenren går ut på det, och mainstreamlitteraturen med. Och även de mest eskapistiska verk kan fortfarande skildra den mänskliga erfarenheten.
så jag tänker sälla mig till kören och ropa "saftmongo" angående den där debattartikeln.