Nekromanti Det här med riktigt dagsfärsk kommentar på samhället, varför gör vi inte det mer?

CapnZapp

Myrmidon
RasmusL;n175012 said:
Det här med riktigt dagsfärsk kommentar på samhället, varför gör vi inte det mer?
Därför att detta är ett forum för rollspel, inte politik eller samhällsdebatt?

Därför att rollspel i mångt och mycket är eskapism, att uppleva saker fjärran från det dagliga kneget?

Därför att vi samlas här i egenskap av rollspelare med rollspelsglädjen gemensam, oavsett om vi är vänsterpartister eller sverigedemokrater i den verkliga världen?

Därför att tanken är att alla rollspelare ska vara välkomna hit och att avstå från kontroversiella politiska ståndpunkter därför inte är att vara "rädd" utan att visa hänsyn?

RasmusL

Champion
CapnZapp;n175097 said:

Därför att rollspel i mångt och mycket är eskapism, att uppleva saker fjärran från det dagliga kneget?

Därför att vi samlas här i egenskap av rollspelare med rollspelsglädjen gemensam, oavsett om vi är vänsterpartister eller sverigedemokrater i den verkliga världen?

Därför att tanken är att alla rollspelare ska vara välkomna hit och att avstå från kontroversiella politiska ståndpunkter därför inte är att vara "rädd" utan att visa hänsyn?
"i mångt och mycket" ja, men är det verkligen det "nästan uteslutande" vilket tycks vara budskapet utbudet av spel ger? Är det verkligen så få som utforska nuet? Det finns helt klart politiska spel (Shahida och Spione bl a) men de fokuserar i min erfarenhet nästan bara på sådant som är så pass gammalt att det inte längre är en het potatis. Är det för problematiskt att spelifiera en pågående katastrof?

cogitare

Swashbuckler
Jag är personligen helt ointresserad av att använda rollspel på det här sättet. Liksom ex. Krille så spelar jag inte alls av den anledningen utan gör det för att komma bort från vardagen. Alltså någon sorts eskapism eller verklighetsflykt.

Jag gör heller inte den sortens analys av spel för att försöka utröna skaparens inställning till samtida problem. Så om det inte är supertydligt att spelet vänder sig mot [whatever] så kommer det gå mig förbi och jag är glad och nöjd att spela alver, orcher och dvärgar i en fantasy-setting eller hårdföra mutanter i en postapokalyptisk värld eller något annat utan mer djuplodande analys av vad det avspeglar eller kan tänkas innebära.

Den typen av rollspel du föreslår skulle jag kanske kunna se någon nytta med i någon workshop som går ut på att sätta sig in i andras verklighet och som del av någon seminarium om väl vald samtida företeelse. Dock tycker jag överlag (efter otaliga ledarskapskurser och andra workshops) att rollspel där har ytterst begränsad verkan eller funktion för det är oftast folk som inte riktigt känner varandra och inte är tillräckligt bekväma för att det egentligen skall ge något än en chans för folk att "göra bort sig lite". Att använda det för att simulera "skarpt läge" tycker jag är helt poänglöst om jag skall vara ärlig (men det är något OT dock)...

Cog.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I mitt fall handlar det om att det tar såpass lång tid för mig att göra ett spel att när jag är klar så är ämnet inte aktuellt längre.

I en del fall handlar det dessutom om att jag helt enkelt inte kommer på något bra sätt att göra det på.

Däremot gör jag ju definitivt politiska spel, och det tänker jag fortsätta med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp;n175097 said:

Alla spel fjärmar några. Eon, till exempel. Jag fattar att många gillar det, men jag ogillar fantasy och tycker att regelsystemet är alldeles för krångligt.

Alla måste inte gilla alla rollspel. Det blir inte mindre sant om politiska rollspel.

Rollspel måste inte bara vara eskapism, på samma sätt som till exempel vanlig litteratur inte bara måste vara eskapism. Det finns fortfarande många böcker som inte är politiska, trots att det finns böcker som är politiska. På samma sätt funkar det med rollspel: Det finns utrymme både för rollspel som är öppna med sitt politiska innehåll och rollspel som skaparna menar är "neutrala".

Jocke

Man med skägg
Givetvis påverkas de utgivna produkterna av det rådande samhällsklimatet i samma utsträckning som all annan populärkultur gör.

Det är ingen slump att biograferna fylls av remakes, nytolkningar av superhjältar och tvn fylls av tajta 13-avsnitts draman samtidigt som rollspelskulturen söker efter kärnan i de gamla spelen med hela den här OSR rörelsen, släpper nostalgiprodukter som boken om Äventyrsspel och faksimilupplagor av AD&D samtidigt som det enda konventet som funkar i Stockholm är Scenariofestivalen. Det här är samma grej.

Sen så finns det inte så många som skriver ett äventyr som just ska berätta om en enskild politisk grej på tex det sett som de första hamilton-romanerna gör eller som är nån slags Charlie Hebdo köra-upp-saker-i-röven-satir.
Det tar ju den sortens tid som är svår att få till utan pengar att sätta sig ner, sätta sig in i en fråga, fundera på vad man vill säga om frågan förvandla det till ett äventyr och sen skriva äventyret så att mer än den närmaste spelgruppen kan spela det.

Det ligger, skulle jag säga, mer på spelgruppens ansvar att ta in en shadowdoc som opererar in petflaskor i sina kunder, eller prövar spelarnas vardagsrasism på ett intressant sett. Eller för den delen låta orchen ha sin vårbudget uppkörd där bak.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Du blandar ihop två saker nu.

CapnZapp;n175097 said:
Det ovanstående handlar om varför du inte vill spela eller skriva sådana spel som RasmusL tar upp. Det är helt okej och det finns inget problem med det. Det enda det innebär är att du utesluter dig själv från diskussionen, på ungefär samma sätt som jag gjorde, för att du inte är intresserad av ämnet

CapnZapp;n175097 said:

[…]

Det här handlar däremot om varför du inte vill läsa om det på forumet och är en invalidering av trådstartarens problemställning. Vi har en grej om den saken i reglerna:

reglerna said:
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Dessutom tycker jag att det finns en viss ton av hobbymoderering här. Du tar på dig jobbet att avgöra vad som är okej att diskutera här och vad som inte är det, och det tycker jag inte alls om. Vi har en grej om det också i reglerna.

Den här gången gör jag inget mot det. Den här gången.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n175080 said:
Går inte det om setup är "du är på flykt i Europa år 2016"? Måste det vara fjärran och främmande? Varför är det så?
Jo, det tycker jag absolut att det går. Du måste ha misstolkat mig. Jag menade posten som ett svar på de senaste posterna i tråden, inte på din trådstart.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Som erikt skrev, dagsfärska frågor blir snabbt inaktuella. Då är det, i mitt tycke iaf, bättre att ta upp eviga spörsmål, t ex "vad är ett gott samhälle?" Jag hade planer på ett flyktingrollspel åt Västerås' stift efter att jag skrivit Ansgar, men projektpengarna var då slut. Jag försökte senare sälja in en modifierad form av idén som ett fall av undervisningsmaterial hos Forum för Levande Historia, men utan framgång.

krank;n175105 said:
Rollspel måste inte bara vara eskapism, på samma sätt som till exempel vanlig litteratur inte bara måste vara eskapism. Det finns fortfarande många böcker som inte är politiska, trots att det finns böcker som är politiska. På samma sätt funkar det med rollspel: Det finns utrymme både för rollspel som är öppna med sitt politiska innehåll och rollspel som skaparna menar är "neutrala".
Håller med om detta.

Efter 15 år som journalist har jag ett starkt samhällsintresse, och det påverkar absolut hur jag skriver rollspel. Precis som i bra SF och fantasy tycker jag att det går utmärkt att i rollspel kombinera eskapism med att säga något om samhället eller tillvaron. Att spelet handlar om något, ett tema.

Och det går förstås att hämta massor av inspiration till rollspel från verkligen, även om rollspelet utspelar sig i en främmande värld. Mutant År Noll och Genlab Alfa innehåller tex massor av referenser till mer nutida fenomen. Den största enskilda inspirationskällan till Paradisdalen är Gazaremsan. Tipsen om hur man undviker drönare i Genlab är hämtade från rebellgrupper i Mellanöstern. För att nämna ett exempel. På det viset kan man lättare utforska ett ämne, ett tema, i rollspelet utan att bli predikande.

Att dock skriva rollspel som direkt handlar om en dagsaktuell fråga är knepigt, av just de skäl som andra nämner: A) Det är lätt att bli predikande, och det rimmar illa med den kreativa frihet som rollspel ska ge, och B) sådana spel blir snabbt inaktuella. Dock tror jag att det kan funka utmärkt som konventsarrangemang eller liknande.

anth

Vetefan
Khan;n175072 said:
Jag vill minnas att det fanns en svit rollspelsäventyr på GothCon i något generiskt system som behandlade USA:s invasion av Irak runt 2003-2006. Alltså att det var då scenarierna arrades på GothCon.
Det här är en poäng.
Jag tror att det är jättesvårt att skriva ett rollspel om ämnen som påverkar spelarna (inte rollpersonerna) direkt.
Alltså är det lättare för oss i Europa att skriva vad amerikanerna gör och det är antagligen lättare för en amerikan att skriva om den nuvarande flyktingkatastrofen i Europa.

Ska man skriva om något som faktiskt berör spelarna direkt bör man känna sina spelare, d.v.s. skriva direkt för den egna spelgruppen.

RasmusL

Champion
anth;n175168 said:
Ska man skriva om något som faktiskt berör spelarna direkt bör man känna sina spelare, d.v.s. skriva direkt för den egna spelgruppen.
Men _är_ det verkligen så känsligt att vi ska skriva "bör" på den punkten?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag tror att det är mer sant att säga att om en skriver något som ska beröra spelarna direkt bör en verkligen vara tydlig med det i förordet eller i spelets tagline. Det bör inte vara en överraskning.

RasmusL

Champion
Xhakhal;n175190 said:
Jag tror att det är mer sant att säga att om en skriver något som ska beröra spelarna direkt bör en verkligen vara tydlig med det i förordet eller i spelets tagline. Det bör inte vara en överraskning.
Agreed!

RasmusL

Champion
Genesis;n175131 said:
Jo, det tycker jag absolut att det går. Du måste ha misstolkat mig. Jag menade posten som ett svar på de senaste posterna i tråden, inte på din trådstart.
Ok! Jag har liksom av någon anledning inte gjort det och det är lite därför jag ställer frågan: varför är det jobbigare att porträttera "nu" än "då"?

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n175195 said:
Varför är det jobbigare att porträttera "nu" än "då"?
För att "nu" inte är fastställt än. Vi har inte en klar analys av "nu", vi har ett hundratal kvalificerade gissningar om nu. Därför kommer spelet förmodligen bli a) väldigt beskrivet utifrån hur man uppfattar den (och därför högst stor chans att inte vara saklig) och eftersom den är fast i denna situation, är risken enormt stor att den blir grymt preachy.

Vill du veta hur livet var på flykt från Nazityskland 1942 i Sovjet så är det bara till att öppna ett par historieböcker som har fått bra recensioner om ämnet. Vill du veta hur det är på flykt från Syrien 2016 får du läsa tidningsartiklar från källor som försöker vinkla det för att passa deras agenda.
Samt din rasistiska kusins inlägg på facebook.

RasmusL

Champion
Mundo;n175196 said:
För att "nu" inte är fastställt än. Vi har inte en klar analys av "nu", vi har ett hundratal kvalificerade gissningar om nu. Därför kommer spelet förmodligen bli a) väldigt beskrivet utifrån hur man uppfattar den (och därför högst stor chans att inte vara saklig) och eftersom den är fast i denna situation, är risken enormt stor att den blir grymt preachy.

Vill du veta hur livet var på flykt från Nazityskland 1942 i Sovjet så är det bara till att öppna ett par historieböcker som har fått bra recensioner om ämnet. Vill du veta hur det är på flykt från Syrien 2016 får du läsa tidningsartiklar från källor som försöker vinkla det för att passa deras agenda.
Samt din rasistiska kusins inlägg på facebook.
Absolut, risken är stor att det inte blir "historiskt korrekt" i och med ingen segrare ännu gått tillbaka och reviderat historien till att passa vår linjära mall för det här, men spelar det någon roll? Vadå "korrekt" liksom? Problemet måste väl vara länkat till hur min samtid uppfattar mig snarare än om min version visade sig överensstämma med det konsensus som uppstår allteftersom tiden går (och kanske inte har allt för mycket att göra med "hur det var" och mer att göra med "hur vi vill att det ska ha varit"9, eller?

Ju mer jag tänker på det desto mer kittlande känns det att verkligen ge sig in och spela i samtiden.

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n175201 said:
Absolut, risken är stor att det inte blir "historiskt korrekt" i och med ingen segrare ännu gått tillbaka och reviderat historien till att passa vår linjära mall för det här, men spelar det någon roll? Vadå "korrekt" liksom?
Historiskt korrekt som i att jag inte vill spela ett bordsrollspel om flyktingkrisen år 2016 gjort av Soldiers of Odin.

RasmusL

Champion
Mundo;n175205 said:
Historiskt korrekt som i att jag inte vill spela ett bordsrollspel om flyktingkrisen år 2016 gjort av Soldiers of Odin.
Konstigt, är hela din samtidssyn baserad på "fakta" från SoO?

Inkognito

Swordsman
Vem tänker du att man ska spela, en flykting från krig i Syrien? (det är många i rörelse, inte bara syrier. Andra tänkbara roller är politiker/ledare, osv..)
Börjar spelet när gränserna från Turkiet föll, eller i nutid och isf befinner man sig i Europa redan?

Hur tänker du dig att ett spelmöte skulle se ut?