Nekromanti Det här med riktigt dagsfärsk kommentar på samhället, varför gör vi inte det mer?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
RasmusL;n175208 said:
Konstigt, är hela din samtidssyn baserad på "fakta" från SoO?
Rasmus, vi har båda varit på nya wrnu i över två år och jag sitter på strax över tvåtusen inlägg. Många av dessa har varit off-topic diskussioner, ofta med dig också i tråden.
Har jag vid ett enda tillfälle uttryckt någonting som på något vis kan tolkas som sympatier för Soldiers of Odin?
Om det var ett skämt så okey, det värsta som hände var att du drog ett dåligt skämt.
Om det inte var det så tar jag mycket illa vid mig.

Nåja, åter till tråden.

Din tanke på att skapa ett spel om något som pågår "nu" förutsätter att du har en källa som beskriver läget som går att lita på i den mån att de inte är intresserade av att sätta sin egen agenda först..
Producera en sådan källa först och sätt dig sen ned och kolla vilka mekaniker, historier, etc som du kan producera av det, för annars är risken stor att du går i osanning när du skriver information om situationen.

Om du bara har tänkt höfta fram för att all historia bakom händelsen för all historia ändå skrivs av vinnaren (ett falskt påstående, ta Konstantinopels fall som exempel) så behöver du ju inte ens säga att de är flyktingar från ett krig i Syrien.

Säg att de är flyktingar från ett sönderfallande Europa istället, säg att de spelar sina egna barnbarn. Spelet utspelar sig 2050, Europa lider av pest, ekonomisk kollaps och förstörelse. Flyr de till Nordafrika? Flyr de till Island eller Grönland? Vad händer på en båtresa över nordsjön i en halvtaskig jolle som är överbelastad av folk?
Då behöver du nog inte oroa dig (lika mycket) för att det ska bli så preachy, eftersom det är en påhittad situation med karaktärer som spelarna, nästan per automatik, kommer vara djupt investerade i.

Fan.
Jag vill lira det här.
Rasmus kan du fixa ihop något?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Det förekommer väl. Men gissningsvis är det inte så vanligt av den anledningen som uttrycks här i tråden, att många föredrar sitt rollspelande som verklighetsflykt. Letar du bakåt i tiden så tror jag nog du kan hitta en del grejer som behandlade saker som var dagsaktuella just då. Eller du är bara intresserad av sådant som är dagsaktuellt just nu?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Mundo;n175225 said:
Rasmus, vi har båda varit på nya wrnu i över två år och jag sitter på strax över tvåtusen inlägg. Många av dessa har varit off-topic diskussioner, ofta med dig också i tråden.
Har jag vid ett enda tillfälle uttryckt någonting som på något vis kan tolkas som sympatier för Soldiers of Odin?
Om det var ett skämt så okey, det värsta som hände var att du drog ett dåligt skämt.
Om det inte var det så tar jag mycket illa vid mig.

Nåja, åter till tråden.

Din tanke på att skapa ett spel om något som pågår "nu" förutsätter att du har en källa som beskriver läget som går att lita på i den mån att de inte är intresserade av att sätta sin egen agenda först..
Producera en sådan källa först och sätt dig sen ned och kolla vilka mekaniker, historier, etc som du kan producera av det, för annars är risken stor att du går i osanning när du skriver information om situationen.

Om du bara har tänkt höfta fram för att all historia bakom händelsen för all historia ändå skrivs av vinnaren (ett falskt påstående, ta Konstantinopels fall som exempel) så behöver du ju inte ens säga att de är flyktingar från ett krig i Syrien.

Säg att de är flyktingar från ett sönderfallande Europa istället, säg att de spelar sina egna barnbarn. Spelet utspelar sig 2050, Europa lider av pest, ekonomisk kollaps och förstörelse. Flyr de till Nordafrika? Flyr de till Island eller Grönland? Vad händer på en båtresa över nordsjön i en halvtaskig jolle som är överbelastad av folk?
Då behöver du nog inte oroa dig (lika mycket) för att det ska bli så preachy, eftersom det är en påhittad situation med karaktärer som spelarna, nästan per automatik, kommer vara djupt investerade i.

Fan.
Jag vill lira det här.
Rasmus kan du fixa ihop något?
Ja, det var ett dåligt skämt, m'bad! Svarar resten senare!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
322
Jag tycker som det sagts tidigare att om man kanske inte ska skriva ett helt rollspel om tex flyktingkrisen utan istället skriva scenarion. Personligen hade jag valt någon form av friform variant. Istället för att gör ett scenario om flyktingkatastrofen hade jag gjort något som utspelade sig i den och fokuserat på vilken typ av känsla man vill uppnå. Tankarna nedan är förlagda i ett nutida Europa men hade ju lika gärna kunnat vara fantasy eller en någon annan fiktiv värld. Jag tror det är bästa sättet att närma sig nutida ämnen, att sätta spelarna i situationer där de bara måste leva här och nu, inte försöka väva in någon form av moral i spelandet. Det får komma när spelarna sedan tänker tillbaka på vad de precis upplevt.

Vill man uppnå någon form av psykologisk skräck/ klaustrofobi hade jag kanske gjort ett scenario som utspelar sig inuti en stängd lastbil på väg genom Europa. Man gör det riktigt närgånget, smutsigt och otrevligt. Plötsligt inser alla att luften håller på att ta slut. Tror detta hade varit intressant att se hur spelarna reagerar.

Om man vill få spelarna att känna maktlöshet och byråkratins värsta sidor hade man kanske kunnat göra ett scenario som utspelar sig i ett flyktingläger, man kan se friheten på andra sidan taggtråden men det är nästintill obegripligt att förstå hur man ska göra för att få komma dit. Ska man försöka följa ”reglerna” eller satsa allt på ett kort och försöka smita över.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Kan det inte oxå vara effektivare att flytta dagsaktuella ämnen in i andra världar? Att vara på flykt är väl nästan ett evigt scenario, det har ju hänt sen urminnes tider? Diskriminering är kanske lättare för truliga, trotsiga ungdomar att ta till sig om det gäller dvärgar och alver? osv.

Själv har jag slängt in en rejäl dos genus/sexualitet/kön och identitet i min senaste post-apoc-grej. Det är inte menat som djupt seriöst men det ställer en hel del frågor som nog kan få hjärnan att skrynkla till sig ordentligt på en spelare som inte är beredd på det. Kan inte riktigt förklara det utan att spoila, tyvärr.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
zonk;n175255 said:
Kan det inte oxå vara effektivare att flytta dagsaktuella ämnen in i andra världar? Att vara på flykt är väl nästan ett evigt scenario, det har ju hänt sen urminnes tider? Diskriminering är kanske lättare för truliga, trotsiga ungdomar att ta till sig om det gäller dvärgar och alver? osv.

Själv har jag slängt in en rejäl dos genus/sexualitet/kön och identitet i min senaste post-apoc-grej. Det är inte menat som djupt seriöst men det ställer en hel del frågor som nog kan få hjärnan att skrynkla till sig ordentligt på en spelare som inte är beredd på det. Kan inte riktigt förklara det utan att spoila, tyvärr.

"Effektivare" why? Jag kan förstå att det är "lättare", inte lika "nära" och jobbigt men "effektivare"? Är inte sci-fi-dekonstrueringen ett sätt att tillgängliggöra kritik och analys genom att öka avståndet? Jag kan förstå att det är "lätt" men inte att det skulle vara "effektivt", eller?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Det är effektivt eftersom du smyger in tankarna i folks huvud utan att trigga dem med det de ser i nyheterna. Då kan de ta sig an samma problemställning utan att de redan satt sig i försvarsställning och tänkt färdigt redan. Då kan man plötsligen se orättvisor och dumheter som man annars inte ser. Därför effektivt!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Mundo;n175225 said:
Rasmus, vi har båda varit på nya wrnu i över två år och jag sitter på strax över tvåtusen inlägg. Många av dessa har varit off-topic diskussioner, ofta med dig också i tråden.
Har jag vid ett enda tillfälle uttryckt någonting som på något vis kan tolkas som sympatier för Soldiers of Odin?
Om det var ett skämt så okey, det värsta som hände var att du drog ett dåligt skämt.
Om det inte var det så tar jag mycket illa vid mig.

Nåja, åter till tråden.

Din tanke på att skapa ett spel om något som pågår "nu" förutsätter att du har en källa som beskriver läget som går att lita på i den mån att de inte är intresserade av att sätta sin egen agenda först..
Producera en sådan källa först och sätt dig sen ned och kolla vilka mekaniker, historier, etc som du kan producera av det, för annars är risken stor att du går i osanning när du skriver information om situationen.

Om du bara har tänkt höfta fram för att all historia bakom händelsen för all historia ändå skrivs av vinnaren (ett falskt påstående, ta Konstantinopels fall som exempel) så behöver du ju inte ens säga att de är flyktingar från ett krig i Syrien.

Säg att de är flyktingar från ett sönderfallande Europa istället, säg att de spelar sina egna barnbarn. Spelet utspelar sig 2050, Europa lider av pest, ekonomisk kollaps och förstörelse. Flyr de till Nordafrika? Flyr de till Island eller Grönland? Vad händer på en båtresa över nordsjön i en halvtaskig jolle som är överbelastad av folk?
Då behöver du nog inte oroa dig (lika mycket) för att det ska bli så preachy, eftersom det är en påhittad situation med karaktärer som spelarna, nästan per automatik, kommer vara djupt investerade i.
Ja, eller kanske en "vettig" och intellektuell spelskapare som anstränger sig lite för att nyansera och belysa en större del av åsiktsspektrat? Jag ser ju flera som lägger fram den här åsikten att det med nödvändigtvis måste bli vinklat, men även om speltexten har en viss vinkling så tror jag inte att "faktiskt spel" måste ha det. Eller? Ge mig en författare som i alla fall försöker hålla sig opartisk och jag ska utforska utifrån mina egna förutsättningar!

Mundo;n175225 said:
Fan.
Jag vill lira det här.
Rasmus kan du fixa ihop något?

Haha, jag är kass på att skriva spel har jag insett. Spela dem, kickass (! ingen är väl förvånad när jag säger att 'ödmjukhet' aldrig varit min starka sida?) men skriva? Jag kommer att försöka, troligtvis kommer det att bli asdåligt för alla som inte spelar med mig, men ja, det kommer något spelförsök om "nu", när än detta "nu" blir.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Min senaste spelledda kampanj innehöll frågan om Blomsterön skulle fortsätta vara med i unionen De fyrtio öarnas rike, eller bryta sig ur. Anledningen att bryta sig ur skulle vara att Blomsterön betalade mycket mer än vad de fick tillbaka.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag tycker det är synd och skam att det inte görs rollspel som kommenterar dagsläget tydligt och öppet. Jag tror att vi är en så liten hobby att det är svårt att hålla alltför många genrer igång samtidigt. De spel vi spelar kan delas in i ett par olika kategorier och just nu finns inte riktigt plats för en till, inte förrän det första riktigt balla politiska spelet görs. Då blir det mode med politiska spel. Så kör på förfan, du kanske blir först med rollspels-progg!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har lekt med tanken på att skriva ett rollspelsscenario som delvis är baserat på Gerd Brantenbergs "Egalias Döttrar". Nu är det verket förvisso långt ifrån nytt, men det adresserar en fråga som fortfarande är aktuell, och som tycks hetare nu än någonsin tidigare.

Det skulle vara mycket roligt (eller åtminstone spännande) att spela det med en spelgrupp helt bestående av snubbar.

Men det är nog inte jag som ska skriva det. Och vad vet jag - det kanske redan är skrivet?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,529
zonk;n175255 said:
/.../
Själv har jag slängt in en rejäl dos genus/sexualitet/kön och identitet i min senaste post-apoc-grej. Det är inte menat som djupt seriöst men det ställer en hel del frågor som nog kan få hjärnan att skrynkla till sig ordentligt på en spelare som inte är beredd på det. Kan inte riktigt förklara det utan att spoila, tyvärr.
Nu fick jag bilder av en postapokalyptisk version av Suffragette i huvudet (http://www.imdb.com/title/tt3077214/?ref_=fn_al_tt_1). Eller varför inte en rösträttsrörelse i fantasyformat. Hm...

Dazumal said:
Jag har lekt med tanken på att skriva ett rollspelsscenario som delvis är baserat på Gerd Brantenbergs "Egalias Döttrar". Nu är det verket förvisso långt ifrån nytt, men det adresserar en fråga som fortfarande är aktuell, och som tycks hetare nu än någonsin tidigare.

Det skulle vara mycket roligt (eller åtminstone spännande) att spela det med en spelgrupp helt bestående av snubbar.

Men det är nog inte jag som ska skriva det. Och vad vet jag - det kanske redan är skrivet?
Det kommer ett lajv om det snart.

http://projects.makeequal.se/sigridsdotter
http://mariajaja.wix.com/sigridsdotter
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Synopsis: Keplet Mahman är muslim och svensk minister. Han är i hemlighet medlem i den onda sekten OSIRIS, som sysslar med att infiltrera ledande poster i svenska samhället för att avrätta alla "otrogna", vad OSIRIS inte anar är att Keplet Mahman egentligen är en agent för Nyarlatothep, en uråldrig gud som jobbar för att föröda mänskligheten, och OSIRIS är bara en bricka i ett långt mycket större spel. Rollpersonerna spelar ledande personer i demokratisocialisterna, och måste via skicklig manövrerande förgöra Keplet Mahman, och gärna passa på att så split i deras samarbetsparti Kulturpartiet, utan att själva lyckas hamna i alltför dålig dager, eftersom oppositionspartiet Volkpartiet i hemlighet planerar att rituellt avrätta alla muslimer i Sverige i en ritual för att åkalla den onda guden Cthulhu.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Synopsis: Den fega monarken Mangel Erkel, har genom hot om invasion blivit tvingad av den onda nekrokraten E'gdoran att avrätta barden, tillika RPs vän Jean Bummermann efter att han skrivit ett nedlåtande kväde om E'gdoran. RP måste infiltrera fånghålorna i huvudstaden och rädda Bummermann, och kan kanske även få med sig en och annan skatt på vägen.

Scenariot är identiskt med detta: https://drive.google.com/file/d/0B8l...psZFJUVDQ/edit, men byt ut alla referenser till "krypta" med "fånghåla", och bestäm nåt ställe där RP hittar herr Bummermann.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Synopsis: Monarkens sons hustru ska föda ett barn. RP spelar hovets PR-avdelning, och måste hantera den enorma mediastorm som födseln innebär.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Här får ni två äventyr till priset av ett:

Synopsis: RP spelar ett gäng muslimska ungdomar som är ute och hänger utanför en korvmoj i mölnlycke när de blir anfallna av Soldiers of Odin och måste nu besegra dem allihop.

Synopsis: RP spelar personer från Soldiers of Odins Mölnlyckeavdelning och blir anfallna av ett gäng militanta islamistungdomar och måste nu besegra dem allihop.

För båda scenariorna: Använd reglerna från DoD 3, och ha samma stats för anfallarna som för ankorna i scenariot "Den vita duvan" från Sinkadus nr 3.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Prince har nyss dött, RP spelar sig själva som måste skriva facebookuppdateringar om hur mycket eller lite han betydde för dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror det är en genrefråga. Nya Neotech tex består praktiskt taget av en 50/50 mix av futuristiskt fabulerande och dagsaktuell samhällskommentar. De typiska rollspelsgenrerna däremot, fantasy i alla dess former, gör sig bättre som allegorier över generella frågor och mänskliga tillstånd, men överförs inte med lätthet till specifika fenomen i just vår tid.
 
Top