Rasmus, vi har båda varit på nya wrnu i över två år och jag sitter på strax över tvåtusen inlägg. Många av dessa har varit off-topic diskussioner, ofta med dig också i tråden.RasmusL;n175208 said:Konstigt, är hela din samtidssyn baserad på "fakta" från SoO?
Har jag vid ett enda tillfälle uttryckt någonting som på något vis kan tolkas som sympatier för Soldiers of Odin?
Om det var ett skämt så okey, det värsta som hände var att du drog ett dåligt skämt.
Om det inte var det så tar jag mycket illa vid mig.
Nåja, åter till tråden.
Din tanke på att skapa ett spel om något som pågår "nu" förutsätter att du har en källa som beskriver läget som går att lita på i den mån att de inte är intresserade av att sätta sin egen agenda först..
Producera en sådan källa först och sätt dig sen ned och kolla vilka mekaniker, historier, etc som du kan producera av det, för annars är risken stor att du går i osanning när du skriver information om situationen.
Om du bara har tänkt höfta fram för att all historia bakom händelsen för all historia ändå skrivs av vinnaren (ett falskt påstående, ta Konstantinopels fall som exempel) så behöver du ju inte ens säga att de är flyktingar från ett krig i Syrien.
Säg att de är flyktingar från ett sönderfallande Europa istället, säg att de spelar sina egna barnbarn. Spelet utspelar sig 2050, Europa lider av pest, ekonomisk kollaps och förstörelse. Flyr de till Nordafrika? Flyr de till Island eller Grönland? Vad händer på en båtresa över nordsjön i en halvtaskig jolle som är överbelastad av folk?
Då behöver du nog inte oroa dig (lika mycket) för att det ska bli så preachy, eftersom det är en påhittad situation med karaktärer som spelarna, nästan per automatik, kommer vara djupt investerade i.
Fan.
Jag vill lira det här.
Rasmus kan du fixa ihop något?