Ska man göra illa någon som har helrustning så behöver du träffa med vapnet där rustningen inte täcker. Enklaste sättet är att få ner motståndaren på marken och med lite precisionsjobb få in en vass spets där det gör ont. Har du rustning själv, ett kraftigt vapen med längre räckvidd för att ta ner motståndaren, ett smidigt, spetsigt vapen för att avsluta och gärna ett par kompisar som kan hjälpa dig så har du goda möjligheter för en lyckad strid. Just det, har du ägnat längre del av ditt liv att förbereda dig för strid, redan riskerat livet ett par gånger tidigare och gärna ätit mer näringsrik mat i ditt liv och väger mer så har du det rejält förspänt.
Får motståndaren in en fet träff på din hjälm så att du blir förvirrad, följt av att någon tacklar dig bakifrån ner i leran och slutligen sticker någon in en lång spetsig dolk som går in genom ögonspringan, tränger in i hjärnan och avslutar ditt miserabla liv innan dina vänner hunnit komma till undsättning, så är det snopet slut på din rollperson. Inga HP eller levlar hjälper, du är död eller döende. I bästa fall invalid för resten av livet.
Det är sånt här jag skulle vilja se i ett rollspel någon gång. Inte i ett system som är tänkt att trava strider efter varandra, där fungerar AC alldeles utmärkt, utan i ett spel där strid är något man undviker och tar till alla fula knep och förberedelser i förväg för att klara livhanken. Förvirra motståndarna, överraska dem, lura dem, förgifta dem, se till att de står där med hosorna nere medan du är fullt rustad, tag deras vapen, distrahera deras vänner, se till att de blir dömda om de kröker ett hår på ditt huvud och låt dem inte tvivla på att det blir följden, se till att du klarar dig undan lagens långa arm om striden går i din favör. Strid borde handla om så mycket mer än strid. Kostnaden för mord kan bli skyhög, riskerna likaså för den som inte är försiktig. Du behöver ta hand om förberedelserna före striden, och du borde ta hand om följderna efter. Alla system bör inte fungera så här men något system borde åtminstone försöka göra det lite realistiskt.