Jag tänker förresten att det ligger något i det här med bekräftelse och att bli sedd och att få respons. När jag spelar med fokus på player skill så gör jag det ju inom ramar för deckargåtor och konspirationpillande snarare än utforskande av grottsystem, men jag tänker att i båda fallen så får man (i idealfallet) en hel del bekräftelse utan att det behöver ske på en metanivå.
När jag gluttat på ludologi och tankar inom datorspelsbranschen vad gäller belöningar så har jag läst grejer om det här med att belöna med mer spel. Alltså typ att belöningen för att man klarar en nivå i t.ex. Castlevania: Lords of Shadow (som jag spelar just nu) inte i första hand är de exp man får eller de achievements man samlar på sig, utan att man belönas genom att få se nästa bana -- som kanske introducerar en ny rolig mekanik, visar nya snygga och varierande miljöer, nya fiender. Man belönas alltså med mer spel.
Det är lite så jag känner det när jag nystar i konspirationer eller löser deckargåtor också; "rushen", belöningen, responsen jag får handlar i första hand om att mitt spelande leder till att jag får mer information, når insikter som låter mig "låsa upp" nya saker, nya samtalsämnen med SLP:er jag träffat förut, nya områden som jag nu vet att jag borde undersöka, etc. Jag belönas med mer spel.
Jag försöker fundera på vilken funktion beröm skulle kunna fylla i ett sådant sammanhang; om vi då tänker oss att det som beröms i första hand är sådant som inte redan belönas av själva spelet. Osökt kommer jag att tänka på att det i spel som Apocalypse World och liknande, vad jag förstått, inte i första hand handlar om att spela optimalt utan om att spela hämningslöst, att våga ta de där dumma jävla besluten ens rollperson borde ta för att det blir coolare. I ett sånt sammanhang tänker jag att det vore viktigare för mig med beröm och meta-uppmuntran, eftersom jag/rollpersonen ju aktivt straffas i själva spelet. Man gör fel, men spelet som helhet blir bättre av att man gör fel, för att det blir mer konflikt och så vidare.
Så... Beröm i deckarkontext kanske skulle fungera lite som de där mer udda achievements som finns i en del spel. Typ att man får en achievement för att man dött ett visst antal gånger, eller grindat vidare på samma karta trots att man borde rört sig vidare. Belöningar som egentligen går stick i stäv med vad som kanske är det optimala sättet att klara spelet så snabbt som möjligt på, men som ändå någonstans ger en annan typ av upplevelse som man som spelmakare/spelledare vill uppmuntra till... Så... Det finns nog risk för konflikt ifall man uttalat spelar med player skill samtidigt som man ska belöna på det viset, men det behöver ju inte betyda att det är dåligt. Typ... Om du lyckas så får du bra grejer, om du fattar stendumma beslut får du beröm, är du bara mellan-mjäkig får du ingenting alls så om du ska misslyckas så uppmuntras du att misslyckas ordentligt och på ett intressant vis?
Jag vet inte, jag skriver medan jag tänker här...