Nekromanti Det här om Google Wave..

Johan K

Gammal & dryg
Det här om google wave låter ju intressant, får jag ju säga..
Hur verkar det hela, finns det ute på marknaden ännu ? Ni som isåfall testat det hela, hur verkar det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Först, öppna en ny tab och ställ dig i kö för att få ett wave-konto: wave.google.com

Tillbaka?

Bra, nå, medan vi väntar så kan jag beskriva lite löst vad det handlar om.

Google Wave är som IRC. Dvs man kan chatta på Internet.

Google Wave är mer än IRC på följande vis:
* Den kommer ihåg allt som sagts, så de som kommer in senare kan läsa scrollback.
* Flödet är ickelinjärt, så det går att kommentera saker i scrollback, och det kommer att lysa upp så andra ser det.
* Man kan infoga bilder och ljud i sina inlägg.
* Man kan redigera tidigare inlägg, eller till och med ta bort dem helt och hållet.
* Man kan ha bottar, och de kan göra saker som är lite coolare än IRC, men i grund och botten är de bottar. Bottarna kan ha grafiska användargränssnitt.

När du så småningom får ditt konto, jag har fått intrycket att det tar någon vecka, så kan du gå med i Vågen för folk som vill spela rollspel över Wave.

Christoffer

It's all pig.
Den odödlige kejsaren said:
Google Wave är som IRC. Dvs man kan chatta på Internet.
För att göra det hela än mer luddigt skulle jag säga att det är som en smutsig kärleksaffär mellan valfri IRC-klient, Google Docs, valfritt forum, lite gammal hederlig e-post och något mer...

Johan K

Gammal & dryg
Å´tusan!
Där ser man.. Då kanske man skall ta & fixa det då.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den odödlige kejsaren said:
När du så småningom får ditt konto, jag har fått intrycket att det tar någon vecka,
Jag skrev upp mig för drygt 3 veckor sedan och har ännu inte fått någon inbjudan, så det verkar vara lite olika. (Och känner någon för att bjuda in mig vore det supperhyggligt om ni kunde skicka den till martin@ackerfors.se :gremsmile: )

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Det här om Google Wave..[OT]

Jag har inte varit inne här på jättelänge! och när jag väl kommer inte här så bara WTF! Jag hoppas att din signatur där det står att jag är bäst är någon random grej eller är det jag som är Optimus Prime?, vaaaadapp!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag skrev upp mig i maj och fick min invite i... söndags? Något sådant. Don't be hasty :gremwink:

solvebring

Superhero
Jag fick invite i... Typ måndags eller nåt.
Dock fattar jag inte så mycket av det, hur man ska göra med kontakter och så. Gjort en profil, det är fan allt jag fick till. :gremwink:

Lägger man till kontakter typ som på msn o sånt därnt?

claes

Swordsman
Nja, Google Wave kan du se som en e-posttjänst (fast egentligen är det inte det). Du kan skapa en wave (likna det vid ett e-postmeddelande) och sedan lägga till folk som du känner eller inte känner genom att hitta deras Wave-adress (@googlewave.com).

När du väl har skapat en våg kan du skriva meddelanden (kallas blippar eller blips på engelska). Alla som är med i vågen kan läsa, redigera alla andras meddelanden i vågen och även lägga in nya meddelanden. Så en våg är som ett e-postmeddelande, wiki, chat i ett.

Det finns en finurlig playback-funktion som gör att du kan läsa hela vågen efter den ordning som meddelandena lades in. När vågen börjar bli stor är det ganska bra.

Jag har en liten sammanställning av Waves terminologi och sökfunktion som jag kan dela med mig av för intresserade.

Terminologi
En våg består av en eller flera wavelet. En wavelet består i sin tur av en eller flera blip som är ett meddelande. I gränssnittet kallas det message men i dokumentation brukar de använda blip. En blip består av document. Om jag förstått rätt är ett dokument själva innehållet i blippen - tecken, ord och bifogade filer.

Entiteter
Extensions är mini-applikationer som kan läggas till i en våg. Det finns två typer av extension: gadget och robot.

Gadgets är applikationer som finns i en våg och kan liknas med Facebooks applikationer. Det finns två typer: non-Wave gadget och Wave gadget (även kallade Wave-aware). Skillnaden mellan dem är att en Wave-aware gadget kan interagera i vågen. Gadgets i en våg "tillhör" just den vågen, så den data som den samlar i vågen är bara tillgänglig för gadget:en i just den vågen.

Robotar är en automatiserad användare i en våg. En robot kan läsa innehållet i vågen som den deltar i; modifiera innehållet; lägga till och ta bort användare; och skapa nya blippar och vågor. Kort och gott, en robot kan göra många saker som en vanlig användare. Till skillnad från en gadget deltar en robot aktivt i vågen. Den använder HTTP-anrop för interaktion och svarar genom Googles Wave Robot-protokoll.

Extension installer är ett paket som kan innehålla en robot och en gadget. Det är ett snyggt sätt att paketera ihop en funktion. Kolla in vågen "Extension Gallery" under "All". Där finns installationsknappar vilka jag tror går till extension installers. En extension installer används genom att peka ut dess XML-fil (kallas Extension Manifest) som definierar den robot och/eller gadget som ingår.

Wave Embed är något som gör det möjligt att infoga vågor i en extern webbapplikation. T ex om du har lagt in bilder i en våg kan de publiceras på en webbsida. Det finns ett helt API för hur det går till. Jag tror att gadgets och robotar kan utnyttja Embed API:et för att extrahera information från vågor.

Sökning
I sökrutan högst upp i inboxen kan man ange olika kommandon. Det är ganska lurigt men är nog en viktigt del av Wave. Menyalternativen i navigationsrutan använder sig av sökningar. När man skapat en sökning går den att spara så man kan utnyttja den igen utan att behöva definiera den igen.

with:public
Alla publika vågor. (Det finns många.)

in:inbox to:enadress
Om du vill se vågor till dig i inboxen

is:read
is:unread
Visar alla vågor som du har läst/inte läst.

title:ettord
Hitta vågor med ett specifikt ord i rubriken

caption:ettord
Hittar vågor med ett specifikt ord i beskrivningar av bilder och filer som finns i vågen.

from:enadress
Hittar alla vågor med en viss person. "me" funkar om du vill se var du är med.

past:ettdatum
previous:ettdatum
after:ettdatum
before:ettdatum
Sökning av vågor där det skrivits meddelanden inom tidsperioder som du anger. Använd "d" för dagar, "w" för veckor, "m" för månader och "y" för år. T ex som du vill hitta något från innan tre månader tillbaka, skriver du "before:3m". Det här får jag inte att funka dock.

has:något
Söker efter vågor som har bifogade filer (attachment), dokument, bilder eller gadget. T ex "has:image".

solvebring

Superhero
Du ska ha ett supertack för all den finfina informationen.
Nu känner jag mig med på noterna.

Nåväl, detta verkar ju hur bra som helst, och inte minst som folk nämnt för att idka i rollspelssyfte.

solvebring

Superhero
Någon som faktiskt redan börjat wäjva riktigt aktivt?
Frågar bara av ren nyfikenhet. Det brukar ju nämningen ta ett tag innan nya(re) prylar hookar ordentligt.

Gardener

Champion
Re: Invites

Det brukar droppa in lite nya invites då och då. Men nu verkar det ju ändå vara ganska mättat, ser mest folk som ger ut invites, snarare än tvärtom.

Första dan råkade jag skriva på twitter att jag hade invites, det skulle jag inte gjort. Folk var på mig som hökar.

Zebulon

Swordsman

Jo, det verkar finnas många invites ute nu.
Det är bara att säga till så kan man få en av mig.

/Zeb - som gillar att åtminstone vara virtuellt tät

solvebring

Superhero

Aha... Ja, jag skulle behöva ett par stycken till... Mina tog slut i ett naffs. Synd att de inte kunde slänga ut en omgång till.