Nja, Google Wave kan du se som en e-posttjänst (fast egentligen är det inte det). Du kan skapa en wave (likna det vid ett e-postmeddelande) och sedan lägga till folk som du känner eller inte känner genom att hitta deras Wave-adress (@googlewave.com).
När du väl har skapat en våg kan du skriva meddelanden (kallas blippar eller blips på engelska). Alla som är med i vågen kan läsa, redigera alla andras meddelanden i vågen och även lägga in nya meddelanden. Så en våg är som ett e-postmeddelande, wiki, chat i ett.
Det finns en finurlig playback-funktion som gör att du kan läsa hela vågen efter den ordning som meddelandena lades in. När vågen börjar bli stor är det ganska bra.
Jag har en liten sammanställning av Waves terminologi och sökfunktion som jag kan dela med mig av för intresserade.
Terminologi
En våg består av en eller flera
wavelet. En wavelet består i sin tur av en eller flera
blip som är ett meddelande. I gränssnittet kallas det
message men i dokumentation brukar de använda blip. En blip består av document. Om jag förstått rätt är ett dokument själva innehållet i blippen - tecken, ord och bifogade filer.
Entiteter
Extensions är mini-applikationer som kan läggas till i en våg. Det finns två typer av extension:
gadget och
robot.
Gadgets är applikationer som finns i en våg och kan liknas med Facebooks applikationer. Det finns två typer:
non-Wave gadget och
Wave gadget (även kallade Wave-aware). Skillnaden mellan dem är att en Wave-aware gadget kan interagera i vågen. Gadgets i en våg "tillhör" just den vågen, så den data som den samlar i vågen är bara tillgänglig för gadget:en i just den vågen.
Robotar är en automatiserad användare i en våg. En robot kan läsa innehållet i vågen som den deltar i; modifiera innehållet; lägga till och ta bort användare; och skapa nya blippar och vågor. Kort och gott, en robot kan göra många saker som en vanlig användare. Till skillnad från en gadget deltar en robot aktivt i vågen. Den använder HTTP-anrop för interaktion och svarar genom
Googles Wave Robot-protokoll.
Extension installer är ett paket som kan innehålla en robot och en gadget. Det är ett snyggt sätt att paketera ihop en funktion. Kolla in vågen "Extension Gallery" under "All". Där finns installationsknappar vilka jag tror går till extension installers. En extension installer används genom att peka ut dess XML-fil (kallas
Extension Manifest) som definierar den robot och/eller gadget som ingår.
Wave Embed är något som gör det möjligt att infoga vågor i en extern webbapplikation. T ex om du har lagt in bilder i en våg kan de publiceras på en webbsida. Det finns ett helt API för hur det går till. Jag tror att gadgets och robotar kan utnyttja Embed API:et för att extrahera information från vågor.
Sökning
I sökrutan högst upp i inboxen kan man ange olika kommandon. Det är ganska lurigt men är nog en viktigt del av Wave. Menyalternativen i navigationsrutan använder sig av sökningar. När man skapat en sökning går den att spara så man kan utnyttja den igen utan att behöva definiera den igen.
with
ublic
Alla publika vågor. (Det finns många.)
in:inbox to:enadress
Om du vill se vågor till dig i inboxen
is:read
is:unread
Visar alla vågor som du har läst/inte läst.
title:ettord
Hitta vågor med ett specifikt ord i rubriken
caption:ettord
Hittar vågor med ett specifikt ord i beskrivningar av bilder och filer som finns i vågen.
from:enadress
Hittar alla vågor med en viss person. "me" funkar om du vill se var du är med.
past:ettdatum
previous:ettdatum
after:ettdatum
before:ettdatum
Sökning av vågor där det skrivits meddelanden inom tidsperioder som du anger. Använd "d" för dagar, "w" för veckor, "m" för månader och "y" för år. T ex som du vill hitta något från innan tre månader tillbaka, skriver du "before:3m". Det här får jag inte att funka dock.
has:något
Söker efter vågor som har bifogade filer (attachment), dokument, bilder eller gadget. T ex "has:image".