Mogger
Hipsteranka
Edit: Jag tänkte mig inte för när jag startade den här tråden så ingångsvinkeln blev fel. Det finns en ny tråd för detta:
Jag blev lite perplex i en annan tråd. Jag personligen har inget emot räls. Jag uppskattar det inte spel, varken som spelare eller SL, av den enkla anledningen att jag brukar märka när det är SL eller SLs plot vi spelar, och inte själva spelet, så att säga. Men jag har verkligen inget emot det som företeelse.
Men så läste jag detta (se nedan), och fick flera svar om att "nej, det är inte alls räls". I min bok är det det, men det spelar ingen roll. Istället kanske det är så att det vi kallar räls, och lite för ofta spottar på, inte är något annat än vanligt jävla rollspelande?
SL vill att Y ska ske, men för att det ska bli möjligt måste först X ske. Så, SL måste tvinga fram X, på ett eller annat sätt. Spelarna kan hantera detta lite hur som helst men det viktiga är att Y sätts igång. För det är själva grejen.
För mig är detta exakt vad räls är. Det finns naturligtvis jättetråkig räls av typen "oavsett vad RP gör så sker X vilket leder till Y" men det tycker jag snarare är dåligt scenarioskrivande. Ovan är inte den jättetråkiga varianten av räls, men det är fortfarande ett räls.
Och, då kommer vi till min poäng. Är det så att det bara är en högröstad minoritet som slår ner på allt som har med räls att göra, när vi alla (well typ) i själva verket använder det då och då? Skillnaden är, att när vi själva gör det så kallar vi inte det för räls, utan för "rollspel"?
Finns det bra räls?
Snodde detta från the internet. Tycker det sammanfattar bra vad jag uppfattar som rälsning, och hur jag uppfattar att det brukar användas här. "Railroading is, generally, when a GM has a very clear idea of an end-goal in a game and a very defined way of how to get there so they engineer the...
www.rollspel.nu
Jag blev lite perplex i en annan tråd. Jag personligen har inget emot räls. Jag uppskattar det inte spel, varken som spelare eller SL, av den enkla anledningen att jag brukar märka när det är SL eller SLs plot vi spelar, och inte själva spelet, så att säga. Men jag har verkligen inget emot det som företeelse.
Men så läste jag detta (se nedan), och fick flera svar om att "nej, det är inte alls räls". I min bok är det det, men det spelar ingen roll. Istället kanske det är så att det vi kallar räls, och lite för ofta spottar på, inte är något annat än vanligt jävla rollspelande?
Lets break it down, och jag hoppas det är ok @God45 (annars slopar vi detta, men som jag skrev i den andra tråden så betraktar jag dig som en rätt hård anti-rälsare).Jag vill att spelarna ska göra något åt kungen (det finns flera olika sätt att göra det på, de måste inte ha ihjäl honom) så att jag kan släppa loss den resulterande politiska cyklonen som bara ligger och väntar. Så jag behöver galna saker för kungen ska göra som ska få spelarna att inte gilla honom.
SL vill att Y ska ske, men för att det ska bli möjligt måste först X ske. Så, SL måste tvinga fram X, på ett eller annat sätt. Spelarna kan hantera detta lite hur som helst men det viktiga är att Y sätts igång. För det är själva grejen.
För mig är detta exakt vad räls är. Det finns naturligtvis jättetråkig räls av typen "oavsett vad RP gör så sker X vilket leder till Y" men det tycker jag snarare är dåligt scenarioskrivande. Ovan är inte den jättetråkiga varianten av räls, men det är fortfarande ett räls.
Och, då kommer vi till min poäng. Är det så att det bara är en högröstad minoritet som slår ner på allt som har med räls att göra, när vi alla (well typ) i själva verket använder det då och då? Skillnaden är, att när vi själva gör det så kallar vi inte det för räls, utan för "rollspel"?
Last edited: