Konstigt och konstigt - ni får bedöma själva.
Jag har säkert berättat den här historien någon gång tidigare, men skit samma.
En gång, och endast en gång, har jag blivit helt ställd och tappat kontrollen som SL.
Det här utspelade sig under 90-talet när vi fortfarande spelade ADnD2.
En person, som av oss alla ansågs vara världens bästa spelledare, skulle börja spela i min kampanj! YAY!!!
Jag hade blivit förvarnad av de andra - han var lika hemsk spelare som han var bra spelledare - men jag tänkte att vad kunde gå fel, jag hade varit spelledare i över tio år och redan varit med om det mesta...
Vi hade bokat en kväll när han skulle slå fram en rollperson och gå ett litet soloäventyr - efter det var tanken att han skulle ansluta till resten av gruppen vid nästa speltillfälle i min kampanj.
Jag var van vid att det tog MINST en timme att göra en rollperson till ADnD2:
- Först slår man fram värden och sedan tänker man igenom vilken sorts rollperson som passar till värdena.
- Sedan ska man välja ras, yrke, färdigheter, utrustning, namn, utseende, bakgrund, rita sin rollperson o.s.v.
Alla som skapat en genomarbetad rollperson till ADnD2 vet att det tar en stund.
Han skapar sin rollperson på 5 minuter. På den tiden hinner han med:
Ras: Trorc-Quartling... Va? Ingen som hört talas om den rasen? Det är egentligen en vanlig Half-Orc. men det är orc-halfling istället för orc-human, det enda han ville ha för det var att han skulle vara size small istället för size medium. Jo, och så ville han vara 1/8 troll också, det enda han ville ha från troll var att han skulle vara helt grön.
Yrke: Soldat/Hypnositör ... Det är bara en vanlig fighter/psionicist ... med värdena STR 9, DEX 7, CON 16, INT 13, WIS 18, CHA 1 - och färdigheterna dans, sång och poesi.
Utrustning: vapen - en åra; rustning - ingen; kläder - slokhatt, ländkläde, lårhöga stövlar - allt i svart läder; mat - en korg äpplen, en tunna mjöd, en kagge torkad fisk, en kagge smör; övrigt - ett stort tält, ett vagnshjul, fem tjurar, en oxe, en alvslavinna.
Bakgrund: namn - Moses Oren Gruumsh III; livsåskådning - Lawful Good, Religion - Good satanist; Gud - Belial; älskar vitlök, hatar skräddare och målare, änglalikt skön, gudabenådat intelligent, Kartag, falsettröst, swínger, otroligt väluppfostrad, mild till sinnet, fult hår över hela kroppen.
Titlar: Member of the Mysterious Knights of the Flaming Piglet (ett matsällskap som älskar helstekt gris).
Släkträd tillbaks till farfars far, inklusive sysslingar med nedtecknade livsöden för samtliga.
Samt en vedervärdig karaktärsbild där man bl.a. ser att näshåret är flätat.
Är det någon som undrar hur jag kunde tillåta detta monster?
Jo, jag var med när han slog fram värdena, Sen gick jag ut i köket för att ta ett par mackor för det brukar ju ta någon timme att göra färdigt rollpersonen - 5 minuter senare kommer han ut i köket med en fullritad rollpersonsblankett och säger att han är färdig (jag har den framför mig just nu om det är någon som undrar hur jag kan komma ihåg allt).
Och så över till soloäventyret:
En lokal mjölnare har hyrt honom för att ta sig till en avlägsen bondgård och berätta att det är mjölbaggar i mjölet som bonden malde förra veckan. det ENDA han behöver göra är att ta sig till den avlägsna bondgården och berätta om mjölbaggana.
Inför detta uppdrag tar han med sig allt, inklusive oxen och de fem tjurarna.
Väl framme placerar han sina djur i
svinfylking och anfaller gården.
När han slagit ihjäl allt med åran, inklusive kvinnor, barn och djur (utan att använda sina psionics en enda gång) så stannar han upp i sitt vansinnesdåd och frågar sig eftertänksamt: "vad var det nu jag skulle göra här?"
Sedan ägnar han resten av dagen till att lugnt och metodiskt riva ner HELA bondgården i jakt på skatter, samtidigt som han grillar alla de dödade djuren över öppen eld.
Han hittar ett par guldmynt, ett par dussin silvermynt och ett par hundra kopparmynt - han avslutar med: "jag tar kopparmynten och går hem".
Nästa spelsession träffas hela spelgruppen.
Det första han säger är: "jag går och hämtar resten av pengarna."
Någon som råkat ut för värre spelare?