Nekromanti Det mest ansträngda monstret i rollspel ??

Sir Toby

Veteran
Re: Alltså!

Tja, en varelse med liknande beteende är ju Kappa från japansk mytologi (som fanns med i Sinkadus nr 6 tror jag, samt i DoD Samuraj) som slet ut sina offers inälvor genom att sticka in handen i den orena änden... Men den varelsen hade ändå "verkligt" mytologiskt ursprung. Vet inte hur det är med nattmaran, men Eon brukar väl annars vara rätt noga med det historiskt/mytologiskt korrekta? Sedan finns det väl rätt många varianter av maror i olika källor, så kanske Eon-gänget valde den de tyckte var häftigast...

Rosen

Myrmidon
Re: Stair Stalker

Rackarns, jag kan inte hitta någon stair stalker i min Fiend Folio.

Modulen FF var en sammanställning av monstren i en stående spalt i White Dwarf; man tog inte med alla som var med där.

Min favorit bland de skrotade var "Ryska Gumman-monstret"; den dök först upp som ett enormt stort troll (eller nåt), och om man slog ihjäl den förvandlades den till en ogre (eller nåt) och reste sig upp oskadad, och slog man ihjäl den så förvandlades den till den orc (eller nåt), hela tiden till mindre och mindre kreatur... Och slog man ihjäl den sista så blev den en liten pixie som skrattande flög iväg. Hela monstret var alltså ett practical joke av en busig älva.

--
Åke

Sir Toby

Veteran
Varför inte blodpudding?

Verkligen svårt att säga... Generellt sett brukar de monster som förstör stämningen mest vara de som inte är särskilt dåliga i sig själva, men som genom namnet inbjuder till alltför många dåliga skämt (som till exempel i DoD Samuraj, där spelarna frågar varför det inte finns någon rock när det ändå finns kappa...). Det som jag själv har svårast för är dock alla slem-monster som Dungeons & Dragons verkar ha sådan förkärlek för och som drog ned respekten för monsterlistorna när vi köpte den svenska översättningen; grå gyttja, ockragele, grönt slem, svart gröt och så vidare. Varför översattes Black Pudding till svart gröt förresten? Det betyder ju faktiskt blodpudding. Då hade man kunnat utveckla den varelsen något, som att den bara förekommer i skolmatsalar och kan dödas med lingonsylt...

Jocke

Man med skägg
Re: Landhaj

är inte landhajen bara bluff och ett fantasifoster i mutant?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Landhaj

är inte landhajen bara bluff och ett fantasifoster i mutant?
Det beror vilken version av Mutant du tänker på. I Mutant: Undergångens arvtagare är den det. I äldre versioner är den en högst påtaglig realitet.

/tobias

Lindenius

Swashbuckler
Appropå kappa – vad sägs om rocken?

Har likt Baltazaar funderat och funderat på det här och slutligen kommit fram till att det fånigaste monstret var fågel Rock från monsterboken. Varför? Jo, för att när jag var liten kåbålldd var det slutmonstret på en arena som rollpersonerna skulle slåss mot…

… och det går ju inte (kom jag på mången år senare), eftersom det inte finns någon anledning i världen att rocken inte skulle ta en elefant och släppa i huvudet från hundra famnars höjd. Alltså - ett monster som är helt omöjlig att besegra, nästan.

Okej. Det här var ett rätt uselt försök, men jag kom i ärlighetens namn inte på något bättre (läs: sämre).

//erik. har liksom aldrig stött på siktigt usla monster än :gremblush:

Storuggla

Champion
Eller möjligen förklaringen till gnollen i densamma. En korsning av en gnome och ett troll !!!!!"

Men, ser inte en gnoll ut som en hyena som leker orch? Hur får du inte gnomer och troll i den? Eller tänker jag på Ingvar Oldsberg nu?

Storuggla, amnesianyspulversmällkaramell

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Varför inte blodpudding?

grå gyttja
Lägg märke till att det var "grå gjyttja" med ett fullständigt onödigt "j" instoppat för att förstärka dess slemmighet.

Varför översattes Black Pudding till svart gröt förresten? Det betyder ju faktiskt blodpudding. Då hade man kunnat utveckla den varelsen något, som att den bara förekommer i skolmatsalar och kan dödas med lingonsylt...
Och det hade inte förstört stämningen? :gremconfused:

Dessutom gillar jag blodpudding. :gremgrin:

/Mikael

Bombu

Hero
Men, ser inte en gnoll ut som en hyena som leker orch? Hur får du inte gnomer och troll i den? Eller tänker jag på Ingvar Oldsberg nu?

Jodå utseendet är hyena, faktiskt lite kul att likna gnolls vid hyenor som struttar fram,

de har väldigt hoppig struttig gång....

Men det är inte jag som får in gnom och troll i gnollen, eller rättare sagt, om jag minns rätt så är det inte jag som får in det.

Minns jag rätt?

gnom och troll?

Eller var det gnom och nått annat?

Nightowl

Champion
Ett klart fall av G.O.D...

Greg On Drugs. Det finns ganska mycket korny Kalifornisk hippiehumor i gamla RuneQuest-grejer, och jackobears har nån sorts koppling till en enorm demon som ser ut som en pumpagubbe och lurar till sig folk och finns med i väldigt tidiga Glorantha-skrifter. Den kallas Hungry Jack, vilket är ett varumärke för pannkaksmix eller så.

Erik, fast det är ju ett kaosmonster

Jaggernaut

Hero
Rysk gumma?

Jag trodde först du menade 'Baba Yaga'

Som flög omkring i sin mortel med mortelstöten i högsta hugg. Och hade ett hus med kycklingfötter.

Finns tydligen ett AD&D-äventyr som handlar om Baba Yaga

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men det är inte jag som får in gnom och troll i gnollen, eller rättare sagt, om jag minns rätt så är det inte jag som får in det.

Minns jag rätt?

gnom och troll?
Du minns rätt. Det står på sidan 8 i Monster & Treasure från OD&D:
GNOLLS: A cross between Gnomes and Trolls (. . . perhaps, Lord Dunsany did not really make it all that clear)
Fast jag förstod aldrig hur hyenahuvudena kom in i bilden. :gremconfused:

/Mikael

Nightowl

Champion
Jag är mer än vådligt less på sista tiden på monster ur reguljär grekisk mytologi - och ändå pysslar jag med en del av dem i Gondica.

Monster som ser ut som de var gjorda av grejer som blev över när fantasyvärldens skapare vaknade efter en rejäl fylla och behövde flextimmar gör ingen glad.

En del sådana monster som jag retade mig på blev jag dock glatt överraskad när jag såg bilder på dem i Monster Manual i D&D 3.0. T.ex. så ser en mantikora ut så att en vettskrämd bonde skulle de beskriva den som "det var ett fruktansvärt monster... liksom ett lejon... fast den hade taggar på svansen... och ansikte liksom en människa... ah, the horror, the horror!" men den ser inte ut så bokstavligen på bilden. Det är ganska ball.

I Creature Catalogue till OD&D fanns ett monster som såg ut som en liten humanoid tuppkyckling. Dom var fega små lirare men kunde bitas om det gick illa. Annars var deras tre strategier att fly, börja grina eller drabbas av nervösa nysningar . Nysningarna kunde kasta omkull folk om dom missade ett dex-slag...

Kuo-toa i D&D är i grunden ett ballt koncept med cthuloida grodmänniskor som bor i grottdjupen, men deras specialförmågor är bottenlöst corny. Vad sägs om att dom täcker sina sköldar med ett lim baserat på deras eget slem så ens vapen fastnar på skölden ?! (Jag blev av med en alldeles utmärkt halfling thief på det viset!)

Erik

Erik

Rising

Vila i frid
Fast jag förstod aldrig hur hyenahuvudena kom in i bilden
Det kan ju vara på grund av Yeenoghu. Han kan ha tagit sig an gnollerna när de faktiskt ännu såg ut som gnomtroll, och därefter har de formats efter Yeenoghu's avbild. Föredrar man tanken på Yeenoghu som en individ som en gång varit en dödlig gnoll och som efter hand blivit demon så kan man istället säga att det är Demogorgons inflytande som gjort sig synligt på gnollerna. Han har ju också hyenahuvuden.

Gillar man någon av dessa förklaringar så skulle man dessutom kunna lägga in ett nytt sorts monster i spelet; en Ancient Gnoll; varelser som förkastats av gnollens demoniske herre och som fortfarande bär den ursprungliga gnollskepnaden.

gråhök

Veteran
Nu förstår jag varifrån Thomas fick idén till landmaneterna i "Bland Alfer och Troll" -- min personliga favorit bland ansträngda monster.
De fanns även i "riktigt urgamla Drakar och Demoner" (vit regelbok med någon slags demon på framsidan, i en blå box med en drake på).

Pom

Swashbuckler
Citat:
Nu förstår jag varifrån Thomas fick idén till landmaneterna i "Bland Alfer och Troll" -- min personliga favorit bland ansträngda monster.

De fanns även i "riktigt urgamla Drakar och Demoner" (vit regelbok med någon slags demon på framsidan, i en blå box med en drake på).
Fast det är inte så konstigt eftersom det var där som äventyret "Bland alfer och troll" fanns. :gremwink:

Just landmaneterna hade jag inte så mycket emot. Lite skummare var de där tempelriddarna som var bättre än det var möjligt att bli med reglerna.