Nekromanti Det mest avancerade/komplexa äventyr/kampanj du..

Johan K

Gammal & dryg
..har SL:at ?
Vilket skulle det vara ??
För min del så ligger Snösaga bra till på det där. Tycker att det är välldans mycket att hålla reda på, då speciellt alla karaktärer...

/ Johan K, som snart skall åka & spela spel, för att sedan åka & jobba..

Pom

Swashbuckler
Re: Det mest avancerade/komplexa äventyr/kampanj d

Dragons of Dreams
Ett gammalt äventyr till AD&D. Premissen var att äventyrarna tog sig in i ett land där kungens mardrömar projicerades ut i verkligheten.
Det var tre saker som var mycket krångliga:

-Varje varelse/SLP man mötte kunde vara antingen verklig, illusorisk eller en dreamshadow (lite både och). Man kunde alltså mycket väl möta samma person flera gånger.

-Äventyrargänget fanns i femdubbel upplaga! Bara SL visste vilka i varje gäng som var verkliga och vilka som inte var det. Och även när någon rollperson som inte var verklig fick skada skulle den verkliga rollpersonens hit points minskas med en liten andel av den skadan. Först när man kommit till äventyrets klimax skulle det avslöjas vilka som på riktigt levde, vilka som hade dött, hur skadade folk var.

-Dessutom var de flesta förmågorna inverterade. Krigare blev urlökiga på att slåss, tjuvar blev klumpedunser, trollkarlar blev närstridsröjare, etc.

Aspirin! :gremsuck:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Masks of Nyarlathothep

Kampanjen där till och med introduktionen måste ha en introduktion.

Puh, det är massor av saker som händer och som påverkar varandra i den kampanjen. Superbra!

M.

Ram

Skev
Re: Masks of Nyarlathothep

Jag har hört många tala sig väldigt varma om Masks of Nyarlathothep men jag vet har inte lyckats få ur någon vad äventyret handlar om och vad det är som gör det så fantastiskt bra. Kan du inte spoila det hela för mig? Precis så utförligt som du orkar... :gremwink:

//Glow - Tackar på förhand

Troberg

Sinister eater

Jag har hört många tala sig väldigt varma om Masks of Nyarlathothep men jag vet har inte lyckats få ur någon vad äventyret handlar om och vad det är som gör det så fantastiskt bra.
Eller var fan man hittar det...

Till och med internets magi misslyckades med att förse mig.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Eller var fan man hittar det...

[/ QUOTE ]
Det gör man tyvärr inte sådär på rak arm med tanke på att den är utgången sedan länge. Det trots att MoN är ett av de ytterst få rollspelssupplementen som blivit återutgivna efter att ha varit borta i dryga tio-talet år.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Jag har hört många tala sig väldigt varma om Masks of Nyarlathothep men jag vet har inte lyckats få ur någon vad äventyret handlar om och vad det är som gör det så fantastiskt bra.

[/ QUOTE ]
Det är en mycket bra kampanj, inget snack om den saken, men det som framförallt gjort att det fått den klassikerstatus den har är att den var först och på många sätt satte standarden för den typ av megakampanj som under många år var Chaosiums alldeles egen lilla nisch. Jag har de flesta av CoCs långkampanjer (vete fasen om jag inte har alla när jag tänker efter) och ingen av dem är dålig men om någon satte en pistol mot min tinning och tvingade mig att välja en så skulle jag nog ta "Horror on the Orient-Express". Under samma vapenhot skulle jag nog sätta "Beyond the Mountains of Madness" på jumboplatsen. Inte för att den är dålig utan för att den är så låååååååång. Är det föresten nån som utan att få Pinoccio-näsa kan säga att de faktiskt spelat igenom eländet?

/Anders

Arfert

Facit

jag skulle också säga "mask of"... eller kanske orientexpressen... fast jag tyckte "masks" var lite roligare att spelleda, kanske för den kom först och jag hade ett tokbra spelgäng då...

MrG

Swashbuckler
Re: Det mest avancerade/komplexa äventyr du..

Velor på SydCon V, vansinigt kul, men så enormt många karaktärer och plottar att leka med och hålla reda på :)

Rising

Vila i frid
Min egen supermördarkampanj Altors Döttrar till Chronopia. Min mening från start var att det skulle vara ett eget universum med liksom en massa karaktärer som alla hade olika relationer till varandra.

Vad som verkligen gjorde det omöjligt att spelleda var att det var ungefär tjugo spelare inblandade, alla i olika grupper om ungefär sex vardera där några endast deltog i ett par få sessioner, medan andra ibland träffade varandra, och spelade med varandra utan att jag som spelledare var med, samt att jag knöt an en av mina egna pågående kampanjer i kampanjen så att de löpte parallellt tillsammans med varandra, samt gjorde likadant med en annan spelledares kampanj, även om jag var spelare i den kampanjen och därför inte riktigt visste allt om den kampanjens spelledarpersoner.

Dessutom blandade jag någonstans i mitten ihop två karaktärer i kampanjen och när jag väl kommit på mitt misstag så var det för sent att säga "oj, jag har begått ett misstag!" utan jag försökte lappa ihop allt efteråt istället, vilket fuckade upp precis allting och jag fick till sist göra så att han "hade blivit besatt av en demon" och så typ började hela kampanjen handla om den där demonen istället för det som jag hade tänkt mig.

Det var en galen, galen, galen kampanj. Den utspelade sig mestadels i en helt egen stad vi hade hittat på, norr om Chronopia, som heter Ganytonia. Det corny med kampanjen var att typ alla spelledartjejer (och det fanns hur många som helst!) var toppfoxy. Så numera, när vi läser något äventyr där den ena bruden avlöser den andra så brukar vi ropa "Ganytonia!"