Re: Dungeonbashing galore!
"Tänk dig om filmen Ailens börjat med att de kommer till planeten, går ner i Dungeon(en). Bashar Ailens och fortsätter med det. De går från rum till rum.. Skjuter Ailen på Ailen på Ailen. genomsöker rummen efter skatter och liknande. Efter 2 timmar och 12 miunters vandrande från rum till rum och moshande av monster så skulle jag då varit spyless. Till slut så möter de Ailendrottningen. Dödar henne och går tillbaka till värdshuset för att vila upp sig med massvis av Xp och skatter.
Men turligt nog så är inte filmen så.. tvärt om den är riktigt riktigt bra.."
Nej, som sagt var: den har en ståry, till skillnad från ditt exempel ovan. Cameron har dessutom en sällsynt känsla för att stegra spänningen hela tiden, något som spelledare borde ta efter, oavsett om de sysslar med ångestdrama eller dungeonbashande.
Varje ståry kan grovt delas in i tre delar: början, mittdel och slut. Början i Aliens förklarar kolonins och Ripleys bakgrund, och flyttar henne och marinkåristerna till LV-426. I mitten träffar man Newt, marinkåristerna får sin första kontakt med slempropparna, får totaldäng och barrikaderar sig. Burke försöker dessutom levla och Bishop försöker hitta en väg ut. I slutet bryter sig slempropparna igenom barrikaderna, man flyr jävel och Ripley ger sig ner för den sista fajten. Mamma får spö och alla går å lägger sig.
Visst, det är en story som stegras mot ett klimax.
MEN, och det är det här du vägrar inse, ståryn utspelar sig i och
bygger på stängda utrymmen (dungeons) och en syrablödande xenomorf med dubbelkäft (monster). Utan monster och stängda utrymmen hade inte Aliens ens kunnat existera som koncept, och därmed inte ståryn heller!
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>