Nekromanti Det moderna klassbegreppet

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
En nymarxistisk läsning av bordieux kulturella kaptial vore väldigt intressant - alla kulturella sfärer är ju knappast jämlika :gremsmirk:

Sen är jag också intresserad av putnams Sociala Kapital som handlar mer om tillit och tro på medmänniskor.

Ett exempel är de programm som har instiftats för att hjälpa kvinnor som har utsatts för trafficking att komma in i samhället och ange sina förövare. Där var det tydligt att vissa hade mer kapacitet att ta tag i sin situation - det var antagligen deras sociala kapital.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
rjonas said:
Det är väl mest människor som inte har så mycket makt som de skulle önska att de hade som tjatar om klass?

Lycka är mycket viktigare än klass. Det är något lättare att leva ett lyckligt liv om man har det bra ställt. Men pengars påverkan på den enskilda lyckan är som att varva ur en växel i bil. När du kommer upp på rött får du inte ut mer effekt.

Egentligen borde politikerna diskutera situation istället för klass. Vi ska hjälpa de som har en svår situation. Att ställa klasser mot varandra skapar bara oro. Det är inte alltid att föredra att enskilda gör en klassresa. Vårt samhälle är fullt av fyrtiotalister som gjort en klassresa utan att för dennes skull blivit lyckligare utan eventuellt bara vilsna.

Klass som etikett gör inte heller någon nytta. Om jag lever ett lyckligt liv "trots" ett enklare yrke så vill jag väl inte få det kört i ansiktet. Samtidigt är de som känner stolthet i att tillhöra en överklass knappast värda någon extra beundran för det.

Man kan för all del sträva efter anseende men anseende kan man väl vinna på en mängd olika sätt? Man kan coacha knattelag, sjunga på operan eller vara styrelseproffs. Vägen till självförverkligelse ser olika ut för alla människor. Operadivan kanske känner sig ödmjuk intill fotbollsplanen, vad vet jag.

(Ditt ämne är flummigt så ursäkta mig om jag inte hittar fokus.)
Jag håller inte alls med dig om att klassbegreppet bara är intressant för dem som tycker sig ha för lite makt. Jag, till exempel, tillhör kultureliten, en klass med stundom väldigt hög status i samhället, social makt, om man så vill, om än mindre ekonomisk och politisk makt. Men jag menar att klassbegreppet är ett avgörande verktyg för att förstå vårt samhälle, helt oavsett om man hyser revolutionära böjelser eller inte.

Jag tycker några av de viktigaste komponenterna i klass nu handlar om kulturkonsumtion, tänkesätt och självbild. Ett tydligt exempel är hur de allra allra flesta som söker sig till "drömyrken" har liknande bakgrund inom en ganska snäv krets av medelklass och kulturarbetare.

En viktig sak om man ska ha nytta av klassbegreppet som saker och ting ser ut nu är att den ekonomiska biten kan vara ganska liten. En vän och jag har pratat ganska mycket om just det där, hur tydligt hennes arbetarklassuppväxt står emot min kulturelituppväxt, fastän hennes familj var ganska rika genom att pappans knegarfirma gick så bra, medan min familj var rätt fattig när jag var barn. Men klasskillnaden var tydlig i hur hennes familj inte hade några förväntningar på henne utöver att hon skulle skaffa ett redigt arbete och göra rätt för sig. Hon fick kämpa rätt hårt för att palla med den klassresa det innebar att bli student.

Ja, vad jag vill ha sagt är att klassbegreppet är asnyttigt och viktigt när vi försöker förstå och arbeta med samhället och vår och andras plats däri. (Sorry om jag är osammanhängande, skriver på min mobil och har lite svårt med överblicken...)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Simon said:
En viktig sak om man ska ha nytta av klassbegreppet som saker och ting ser ut nu är att den ekonomiska biten kan vara ganska liten. En vän och jag har pratat ganska mycket om just det där, hur tydligt hennes arbetarklassuppväxt står emot min kulturelituppväxt, fastän hennes familj var ganska rika genom att pappans knegarfirma gick så bra, medan min familj var rätt fattig när jag var barn. Men klasskillnaden var tydlig i hur hennes familj inte hade några förväntningar på henne utöver att hon skulle skaffa ett redigt arbete och göra rätt för sig. Hon fick kämpa rätt hårt för att palla med den klassresa det innebar att bli student.

Det ska sägas att det är konstaterat att den överlägset viktigaste orsaken till att en elev får höga eller låga betyg är vilka föräldrar man har. Barn till arbetarklassföräldrar klarar sig statistiskt sett betydligt sämre i skolan.

Vilket, för mig, tyder på en rejäl strukturell slagsida. I arbetarklassfamiljer är det mindre viktigt med kunskap, alltså blir ungarna skoltrötta fordonarelever (väldigt förenklat). Det är inte "fri vilja". därför är det viktigt med klassanalys.



(Jag själv hade tur; min mor har arbetarklassbakgrund (morfar var fiskare och allmän lågstatusarbetare, stor barnkull, hon gick kortaste gymnasieutbildningen hon hittade och blev kontorist; skrev maskin typ), men när jag växte upp blev hon fascinerad av barns utveckling och läste på om utbildning och studieteknik och grejer, och var alltid extremt tydlig med att det var skitviktigt med kunskap och med utbildning. Jag är än idag impad och skittacksam för att hon på det sättet ändå ansträngde sig för att jämna vägen för mig så att jag faktiskt hade vett nog att uppskatta, i någon mån, kunskap. Jag vet inte om jag gjort någon "klassresa", men jag tycker nog min mor gjorde en...)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
För den som är intresserad av begreppet kulturellt kapital så kan jag rekommendera läsning av Pierre Bourdieu.

Han använder också begreppen symboliskt kapital samt habitus.

Ett exempel på en av honom genomförd undersökning, är den när han låter olika människor resonera kring olika sorters musik.

Daidalos är det förlag som jag beställer böcker från och de har en del Bourdieu.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Stora proletariat av klassiskt snitt existerar fortfarande i det förr kallades 3:e världen och de står alltjämt för merparten av den 1:a världens industriproduktion, så jag personligen ser ingen anledning att överge Marx' klassyn helt och hållet.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
krank said:
rjonas said:
Lycka är mycket viktigare än klass. Det är något lättare att leva ett lyckligt liv om man har det bra ställt. Men pengars påverkan på den enskilda lyckan är som att varva ur en växel i bil. När du kommer upp på rött får du inte ut mer effekt.
Jag ser å andra sidan lycka som nästan helt irrelevant. Klart man kan vara lycklig fast man är underklass och olycklig fast man är hög. det spelar ingen roll i det här sammanhanget. Frågan är om vi ser något värde i demokratin, i tanken om allas lika rätt- och möjligheter.
Precis. Vad är värdet med demokratin, tanken om allas lika rätt- och möjligheter? Frågar du mig så skulle jag säga att värdet är att det gör att folk mår bättre, vilket gör att lycka inte alls är irrelevant. Tvärt om, det är om man ignorerar lycka som saker och ting blir irrelevanta.

krank said:
Anseende är heller inte relevant. Återigen blandar du in saker som bara är relevant på individnivå.
Att hjälpa kollektivet är ju å andra sidan samma sak som att hjälpa individerna som kollektivet består av. Det är ultimat på individnivå som saker och ting händer. Allt det här pratet om demokrati och att alla ska ha samma möjligheter, det är ju där nere på individnivå som dom här sakerna har någon effekt.

Att högerfolk har en tendens att stirra sig blinda på individer och på så sätt missa kollektivet (vilket är samma sak som att vissa individer blir bortglömda) är en annan femma. Det är väl snarare det man bör använda som invändning mot rjonas prat om individer, inte att individer är oviktiga, för det är dom inte.

Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Android IV said:
Så, över detta vill jag sätta vissa "objektiva" moraliska riktvärden, som faktiskt är viktigare i ett samhälle i stort än den individuella lyckan. T.ex. kunskap, möjligheten att tillgodogöra sig kunskap. Så "fria" valmöjligheter som möjlig. Förmågan att kritisk granska fakta och fatta beslut. Förmågan att tänka i större sammanhang än den personliga välfärden.
Jag får väl säga samma sak till dig som jag sa till Krank: varför ska vi sträva efter dom sakerna?

Übereil
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
krank said:
Det ska sägas att det är konstaterat att den överlägset viktigaste orsaken till att en elev får höga eller låga betyg är vilka föräldrar man har. Barn till arbetarklassföräldrar klarar sig statistiskt sett betydligt sämre i skolan.

Vilket, för mig, tyder på en rejäl strukturell slagsida. I arbetarklassfamiljer är det mindre viktigt med kunskap, alltså blir ungarna skoltrötta fordonarelever (väldigt förenklat). Det är inte "fri vilja". därför är det viktigt med klassanalys.



(Jag själv hade tur; min mor har arbetarklassbakgrund (morfar var fiskare och allmän lågstatusarbetare, stor barnkull, hon gick kortaste gymnasieutbildningen hon hittade och blev kontorist; skrev maskin typ), men när jag växte upp blev hon fascinerad av barns utveckling och läste på om utbildning och studieteknik och grejer, och var alltid extremt tydlig med att det var skitviktigt med kunskap och med utbildning. Jag är än idag impad och skittacksam för att hon på det sättet ändå ansträngde sig för att jämna vägen för mig så att jag faktiskt hade vett nog att uppskatta, i någon mån, kunskap. Jag vet inte om jag gjort någon "klassresa", men jag tycker nog min mor gjorde en...)
Det är sjukt likt mina föräldrars uppväxt.

Morfar var privatchaffis, taxichaffis och ett tag sjöman (med tillhörande tatueringar).
Mormor var servitris.
Farfar var lokförare och Farmor var stenograf.

Men farsan blev läkare (och doktorerade i traumakirurgi) och morsan blev sjuksköterska och eventuellt vårdlärare (och är den i familjen med längst sammanlagd utbildning).
Detta för att de värderade kunskap och stödde mina föräldrars försök att få kunskap.

Det är det sjuka med det moderna Sverige. I alla andra länder bestäms klasstillhörighet framför allt av tillgången till utbildning (ta t.ex. Storbrittanien eller USA. Ganska dyrt att gå på de finare utbildningarna. Så dyrt att om man inte är en av de lucky few som får stipendie så krävs det rika föräldrar). I Sverige av graden av förakt för kunskap, vilket är så sjukt med tanke på hur hårt den svenska arbetarrörelsen jobbade för att ge alla lika tillgång till utbildningsmöjligheter.

Fast å andra sidan finns det kanske en alternativ förklaring för vissa i alla fall. Medelklass och högre är oftast kontorsjobb där man jobbar framför allt med huvudet från 9-5.
Jag har extrajobbat en del som servitör och inom hemservice, och när jag jobbade som servitör så började ju jobbet vid 1500-1700 eller något sådant. När jag jobbade inom hemservice så var jag oftast så trött när jag kom hem (vid 5 tiden) att jag ofta sov ett par timmar.
För någon med ett mentalt jobb så är det nog inte så påfrestande att vara med barnen. När alltid flyter så kanske det till och med är avkopplande?
För någon med ett mer fysiskt jobb så kanske man inte orkar eller har möjlighet att involvera sig i barnens utbildning till samma grad.

Den "stödtid" där ungdomar behöver motivation som mest är ju just mellar klockan 15 och 20 där de som jobbar i vissa arbetarklassyrken har som absolut minst energi eller möjlighet att hjälpa till.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ubereil said:
Precis. Vad är värdet med demokratin, tanken om allas lika rätt- och möjligheter? Frågar du mig så skulle jag säga att värdet är att det gör att folk mår bättre, vilket gör att lycka inte alls är irrelevant. Tvärt om, det är om man ignorerar lycka som saker och ting blir irrelevanta.
Jag tror att det här är en filosofisk skillnad mellan oss som vi kommer att ha svårt att komma förbi; för mig är som sagt lycka inte så intressant. En positiv bieffekt av godartad utveckling kanske, men för mig är utveckling ett större mål än lycka; både på det personliga och samhälleliga planet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Cybot said:
Den "stödtid" där ungdomar behöver motivation som mest är ju just mellar klockan 15 och 20 där de som jobbar i vissa arbetarklassyrken har som absolut minst energi eller möjlighet att hjälpa till.
Absolut. Det är en av de viktiga faktorerna. Däremot finns det också en hel del föräldrar som hyser visst förakt mot intelligentian, vilket också då blir ett förakt för kunskap. Det är inte så viktigt att lära sig saker man inte behöver när man jobbar, typ. Och ska man ändå bara jobba i bensinmack, varför ska man lära sig historia? Algebra?

Det låter nästan parodiskt när jag skriver det, men tyvärr finns de här åsikterna kvar. Det hjälper inte ett dugg att vi har en skolminister som aktivt stödjer det här tänkandet... Men han ska jag nog inte gå in på, för då blir det här inlägget alldeles för otrevligt.


Jag håller med om skillnaden mellan t.ex storbritannien och här. Jag tycker skillnaden framför allt är intressant, just eftersom den visar att det faktiskt inte räcker med att tillhandahålla bra utbildning. Man måste hitta sätt för eleverna att ta till sig den också.



På jobbet, alltså i skolan, upplever jag klassproblematiken i praktiken. Jag hör ungarna prata om sin framtid. En del drömmer om att bli börshajar. Andra drömmer om att bli mackbiträden. De allra flesta ser skolan enbart som något man måste utstå för att kunna få jobb.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
krank said:
Ubereil said:
Precis. Vad är värdet med demokratin, tanken om allas lika rätt- och möjligheter? Frågar du mig så skulle jag säga att värdet är att det gör att folk mår bättre, vilket gör att lycka inte alls är irrelevant. Tvärt om, det är om man ignorerar lycka som saker och ting blir irrelevanta.
Jag tror att det här är en filosofisk skillnad mellan oss som vi kommer att ha svårt att komma förbi; för mig är som sagt lycka inte så intressant. En positiv bieffekt av godartad utveckling kanske, men för mig är utveckling ett större mål än lycka; både på det personliga och samhälleliga planet.
Och själv undrar jag vad självändamålet med utveckling är. Liksom, om utvecklingen inte leder till att vi de faco får det bättre, är det då verkligen utveckling? Och hur kan vi veta hurvida utvecklingen leder till förbättring utan att definiera vad vi menar med "bra"?

Det är konsekvenserna av utveckling vi vill åt, inte utveckling i sig.

Übereil
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Håller inte alls med. Utveckling har helt klart ett egenvärde. Att "ha det bra" har inget eget värde.
Först o främst är att "ha det bra" väldigt subjektivt byggt från egna upplevelser. En person kan "ha det bra" med 8000 ´på fickan, en annan med minst 20000.
Att "ha det bra" är passivt, medan utveckling är aktivt. Faktum är att "ha det bra" kan hämma utveckling.
Människan mår bra av utveckling, hjärnan får knark av det och man blir glad. Men människan är av naturen lat, behöver vi inte utvecklas så gör vi det heller inte.
Så kort o gott
Utveckling=Bra
Att ha det bra=Dåligt
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Mikael Johansson said:
Håller inte alls med. Utveckling har helt klart ett egenvärde.
Och vad skulle det vara? Jo:

Mikael Johansson said:
Människan mår bra av utveckling, hjärnan får knark av det och man blir glad.
...och det är det som ger utveckling värde: vi blir glada av det (dvs vi mår bra). Hade vi inte blivit glada av det då hade det inte varit värt att sträva efter. Dvs det har inget värde i sig själv, det är bara värt något som ett medel för att nå glädje.

Übereil
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Men vafan, kom vi inte fram till att hålla den diskussionen utanför tråden? Starta en ny tråd eller ta det i småpraten.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Sorry, glömde bort det.

...det positiva är att jag nu kan skyffla det vidare på Mikael att starta en ny tråd om han vill diskutera vidare.

Übereil
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Kanske är det ett klassbegrepp som förtydligar socialismens budskap runt individen som behövs: det brukar ju framställas som om socialismen handlar om kollektivet, men Marx teorier byggde ju från början på individens alienisering. Och genom den reformsinnade socialismen har individuell frigörelse stått högt på agendan.

Min personliga modell är en socialism som är samtidigt individbaserad och kollektivbaserad: individen kan inte förstås utan det sociala sammanhang i vilken den ingår och det sociala/samhället kan inte förstås utan de individer som utgör det. Det blir en skarp kritik mot liberalismens oproblematiserade frihetsbegrepp liksom mot alla auktoritära och totalitära ideologier.


(p.s. löst inspirerad av hermeneutisk läsning: text-kontext-text)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,977
Location
Barcelona
Socialismen som politisk praktik har kanske passerat bäst före-datum, men som teori och samhällsanalys lever den i högönsklig välmåga, och är oundgänglig för en grundlig förståelse av samhället.

Här blir det också viktigt att skilja mellan klassbegrepp och klassbegrepp, utifrån begreppets funktion och kontext. I en analys som syftar till att leda fram till en politisk praktik har begreppet "arbetarklass" i mångt och mycket förlorat den betydelse det hade under 1900-talets tidigare hälft -- vi har ingen stor industriell arbetarklass med gemensamma värderingar och erfarenheter längre. Det var på grundval av denna klass som socialdemokratin en gång byggde upp sin styrka, och socialdemokratins nedgång har följt i spåren av denna klass upplösning. Inga nyheter här. För att formulera en vänsterpraktik idag måste man identifiera nya grupper som kan bli framtida politiska subjektiviteter, och då kan ett monolitiskt arbetarklassbegrepp i värsta fall förblinda en för de nya sociala verkligheterna.

I ekonomiska, sociala och strukturella analyser, däremot, är "arbetarklass" eller ännu hellre "proletariat" ingen dum term, och det faktum att arbetarklassen i ekonomisk bemärkelse (folk som arbetar, löntagare) är större idag än den någonsin varit gör inte begreppet mindre relevant, snarare tvärtom. Vi lever de facto i ett samhälle av löntagare, som på alla vis uppfyller Marx' beskrivning av denna klass ekonomiska funktion, och detta får förstås konsekvenser för den ekonomiska, politiska och sociala verkligheten. Problemet här handlar snarare om att förstå längst vilka linjer arbetarklassen är fragmenterad: Högutbildade mot lågutbildade, fast anställda mot folk som tvingas hoppa mellan ströjobb, industri mot tjänstesektor, hög- mot lågkvalificerade, städer mot glesbygd, svenskar mot invandrare, kvinnor mot män. Denna fragmentering är vad som gett högern dess framgångar: Det finns ingen solidaritet i en så splittrad "arbetarklass".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,977
Location
Barcelona
Politik har inget med lycka att göra. Alla kan vara lyckliga eller olyckliga till följd av serotoninbalansen i hjärnan, helt oavsett deras ekonomiska omständigheter. Att börja prata om lycka leder ofrånkomligen till ett banalt moraliserande av politiken, vilket i grund och botten är en högerinställning: Högerns fantasi har alltid varit den lyckliga, lydiga, skötsamma arbetaren, som lever enkelt och ödmjukt utan att ställa till besvär.

Politik handlar om makt, rätt igenom. Frågan är vem som ska ha makten.
 
Top