Arvid
Warrior
Hur beskriver man något som är totalt utanför den här världen?
I en lång kampanj vi spelar har en av rollpersonerna precis blivit förd till en sorts slumrande skuggvärld bortom hans egen värld. Han har hört talas om den sedan tidigare, spelgruppen hade under en kort tid haft en sten i sin ägo, Nattens Ljus, som i korta stunder förde in dem på en plats som mest såg ut som ett mörker med stora ljusglober långt bort, som de flöt igenom. De har hört platsen omtalas som "urmörkret", men i övrigt vet de inte mycket.
Men den här gången ska han dit "på riktigt" och jag sitter och funderar hur jag ska göra för att beskriva det. Jag har tänkt mig något fruktansvärt konstigt, så att det nästan ska vara ofattbart, men hur kan man beskriva nåt sånt? Jag har funderat på att använda konstiga rim, och ett underligt språk (med vissa ord han inte känner till, eller genom att prata på ett underligt sätt). Eller kanske genom att använda ofullständiga beskrivningar hela tiden, så att han får ett nys om vad som händer men aldrig riktigt kan greppa det. En följdfråga till det här: Hur kan folk agera på en sådan plats? Eftersom de vanliga sakerna inte fungerar ("jag går närmare för att titta vad det är") så är det en risk att det bara blir en lång spelledarbeskrivning av det hela, vilket jag inte vill. Man skulle kanske kunna spela mycket på att han långsamt får upptäcka hur man gör de enklaste manövrarna (som att flytta sig). Någon som har gjort något liknande? Tips eller förslag?
I en lång kampanj vi spelar har en av rollpersonerna precis blivit förd till en sorts slumrande skuggvärld bortom hans egen värld. Han har hört talas om den sedan tidigare, spelgruppen hade under en kort tid haft en sten i sin ägo, Nattens Ljus, som i korta stunder förde in dem på en plats som mest såg ut som ett mörker med stora ljusglober långt bort, som de flöt igenom. De har hört platsen omtalas som "urmörkret", men i övrigt vet de inte mycket.
Men den här gången ska han dit "på riktigt" och jag sitter och funderar hur jag ska göra för att beskriva det. Jag har tänkt mig något fruktansvärt konstigt, så att det nästan ska vara ofattbart, men hur kan man beskriva nåt sånt? Jag har funderat på att använda konstiga rim, och ett underligt språk (med vissa ord han inte känner till, eller genom att prata på ett underligt sätt). Eller kanske genom att använda ofullständiga beskrivningar hela tiden, så att han får ett nys om vad som händer men aldrig riktigt kan greppa det. En följdfråga till det här: Hur kan folk agera på en sådan plats? Eftersom de vanliga sakerna inte fungerar ("jag går närmare för att titta vad det är") så är det en risk att det bara blir en lång spelledarbeskrivning av det hela, vilket jag inte vill. Man skulle kanske kunna spela mycket på att han långsamt får upptäcka hur man gör de enklaste manövrarna (som att flytta sig). Någon som har gjort något liknande? Tips eller förslag?