Han skriver i sitt inlägg att det finns tvà fràgor att svara pà, vad ska hända och hur löser vi det. När spelarna även har inflytande pà vad som ska hända och inte bara att hitta lösningarna, tycker jag inte längre äventyret är rälsat.
Sant, men det behöver inte vara rälsat
*, bara för att spelledaren förberett vad som ska hända. Som en förtydling så menar inte jag med "inte rälsa" när en spelledare ger sken av val när det egentligen är rälsat.
I rälsade scenarion så kräver i regel spelledaren att spelarna tar ett ställningstagande som spelledaren har hittat på. Spelledaren kan dock, med hjälp av
agendor, anpassa det planerade till det ställningstagande som spelarna tar. Själva startskottet i scenariot handlar då mer om att skapa ett ställningstagande. System som Noir och The Shadow of Yesterday har satt detta i system, där spelledaren får verktyg till att - via rollpersonerna och därmed spelarna - att skapa startskotten.
En
fisktank (intrigdrivnet scenario istället för måldrivet) kräver att spelledaren skapar
företeelser (personer, händelser) som är bundna till varandra på något sätt. Detta i kombination med företeelsens eventuella drivkraft blir en agenda. Man har ett akvarium full med fiskar (rollpersoner) och sedan släpper man ner pirayor för att se vad som händer. När rollpersonerna sedan börja röra sig i fisktanken och stöter på en piraya så drar det till sig fler pirayor.
Så, frågan "Vad händer" behöver inte endast betyda sådant som direkt involverar rollpersonerna (de ska hitta en skatt), lika lite som "Hur löser vi detta" endast är en fråga om hur man löser en konflikt (vi slår ner monstren för att få skatten). Det blir väldigt styrt som spelledaren besvarar den andra frågan, men det behöver inte bli styrt bara för att spelledaren besvarar den första.
Nu blev det en hel del termer. Jag hoppas att det inte förvillade.
/
Han som tycker att fik i regel spelar sig själva
* Med
rälsat menar jag nu "Spelledaren har planerat att rollpersonerna ska ta sig från punkt A till punkt B".