Nekromanti Det rollspel ger oss:

Sodivra

Champion
I min förra tråd så ville jag kolla ifall rollspel främst var eskapism, för jag tycker att rollspel tillför snarare än ersätter. Att det låter mig förstå världen bättre. Jag var vääääldigt stolt över att ha en så unik och mogen och utvecklad syn ( :gremwink: ) men sedan så visade sig att nästan alla tyckte samma..

Så! Nytt ämne: Så vad ger rollspel oss, tror ni? Förutom att vi har kul, alltså. Kan rollspel lära perspektiv, empati, fantasi, andlig upplysning? På vilket sätt kan vi lära oss av verkligheten om vi spelar rollspel? Inte alls, kanske du säger? ÄR rollspelare klokare än alla andra? Klart vi inte är. Men det kanske finns någon på forumet som tror det..?

Vad säger ni?

"Nu är det jul igen, och nu är det jul igen och julen varar än till Gothcon!"

King Kromm

Hero
TJa, det stimulerar fantasin och gör oss till människor med fullständigt oberäklig fantasi, kanske inte men endå. Dessutom har jag tack vare rollspel börjar intressera mig för massor med saker(inte minst historia), har blivit någelunda allmänbildad efter jag starta som med rollspel. Så kunskap??

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nya perspektiv.

Rollspel ger oss förmågan att se på saker och ting från en annan persons ögon. Detta lär oss att allting kan ur en viss synvinkel så väldigt dåligt ut och ur en annan synvinkel se väldigt bra.
Att belysa saker och ting från mer än ett håll helt enkelt.
En extremt nyttig egenskap att ha, säger jag.

/Naug

Johan K

Gammal & dryg
Fantasi !!

Mig så ger den en fantasi som är klart bra & stor !!!
Sen så kanske den ger oss ett verktyg att sätta oss in i olika situationer som bygger på att man möter t. ex barn.. Drt hjälper iaf mig i mitt jobb..

JoakimSkoogh

Veteran
Re: Fantasi !!

Jag tror att rollspel ger olika erfarenheter till olika individer, vissa börjar prata mer, vissa utvecklar sin problemlösnings sida och så vidare.
Man får också släppa ut aggresiva känslor vilket passar på mig efterssom jag inte gillar onödiga känsloutbrott från den egna sidan.

Detta ger oss rollspel:

Empati - Förmågan att förstå andra personer, att veta vad de känner i olika situationer.
Social kompetens: Åtminstone för mig har den biten utvecklats enormt sedan jag började spela.

/BD, kommer på mer sen... kanske.

Johan K

Gammal & dryg
Exakt !!

Håller med dig helt !!
Intressant att rollsepl kan betyda såpass mycket för olika personer.

Troberg

Sinister eater
Empati, problemlösningsförmåga, situationsanalys, kamratskap, retorik, förmåga att hantera oväntade situationer, kreativt utlopp, grogrund för storhetsvansinniga drömmar och naturligtvis det viktigaste: en anledning att inmundiga diverse tilltugg.

Balderk

Swashbuckler
Re: Detta ger oss rollspel:

Ändå verkar det ju vara så att många rollspelare är/har varit lite utstötta eller utanför, kankse inte mobbade men inte precis "inne" eller "populära" detta gäller mest kankse skolan, vad vet jag. Lite blyga och så. Det kanske beror på att vi inte har så mycket gemensamt med andra? Eller så är det här bara en fördom, jag känner också väldigt sociala rollspelare.

Jag själv känner inte att jag är särskilt social. och jag har spelat i 8 år nu... Så jag sätter ett frågetecken kring den sociala biten.

Empati håller jag dock med om.

Och nej, rollspelare är inte klokare än andra, men däremot är det nog ganska många kloka, smarta intelligenta som söker sig till hobbyn, en annan fördom kanske.

/Balderk

G

Guest

Guest
Övning på att tänka i bilder [NT]

NT = No Text (Ingen text)

DanielSchenström

Swashbuckler
Vad rollspel gett mig.

Rollspel har gett mig vänner, de jag känt längst som jag umgås med är medspelare.

Rollspel har gett mig bättre engelska även om en hel del är termer jag inte har nån nytta av utanför spelandet.

Det har gett mig en hobby som både ger mig underhållande läsning, utmaning i att berätta historier, måla upp miljöer och utmana mina spelare med intriger, fällor, och utmanar mig (det blir mycket tänkande när det kosntrueras äventyr ibland.)

Det har gett mig ett annat sätt att tänka, jag tänker ur fler infallsvinklar och har lättare att se helheten i en situation snarare än bara vad som händer.

Det har gett mig kilovis med rollspelsprylar av pengar som annars skulle lagts på tv-spel och serietidningar troligtvis.

Det ger en en fribiljett till märkliga nya världar och miljöer som många andra bara får/konsumerar i passiv form på film och tv.

Beroende på vad man har med i sina äventyr och ens spelare så kan det säkert lära en saker, men det tror jag alla de berättande formerna kan.

Två av mina spelare skulle hävda att man lär sig ta tag i saker och tänker mer kreativt. Detta baserar de på att de stannat och hjälpt några vars kylarvatten tagit slut i bilen. De föreslog helt enkelt att man skulle ge sig in i skogen och försöka hitta vatten (i en pöl/bäck/whatever). Sagt och gjort.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vill tacka livet...

Rollspelandet finslipar min kreativitet, motionerar min fantasi och ger mig möjligheten att uppleva fantastiska äventyr som jag aldrig hade råkat ut för i verkligheten. Med rollspelandet hjälp kan vi byta roller, tänka i nya banor och kanske även förstå sådant som tidigare framstått som obegripligt. Rollspel är nyttigt så lossa på slipsen och låt inspirationens andar uppfylla dig. Känn hur du lämnar din kropp och svävar ut i det blå.....

Jimmy_SL

Warrior
Re: Detta ger oss rollspel:

"Eller så är det här bara en fördom, jag känner också väldigt sociala rollspelare"

Öh? Idiotiskt eller? Rollspelare är väll precis som dom flesta andra rollspelare, precis som dom som spelar hockey är väll precis som alla andra som spelar hockey :gremtongue: Dåligt exempel....
Rollspelare är väll precis som normala människor, dom kan vara jätte sociala, men jag hart om fall där ANDRA personer ser att rollspelarna är osociala, men det beror ju på att dom inte vill prata med den som spelar rollspel för han är en TÖNT.
Jag själv har spelat rollspel med nästan alla som går i min klass, så dom vet vad det handlar om, och accepterar att jag och mina polare spelar rollspel, själv är jag social, finns ingen som sagt att jag är tönt för att jag spelar rollspel, det har snarare hjälpt mig mycket!
På SO-timmarna, när man har historia vet man en hel del mer om medeltiden, kelterna m.m. än vad andra vet...

Baron Marak

Swordsman
Jag tror nog jag har fått en mer livlig fantasi då det gäller att hitta lösningar och liknande. Vidare så har man lärt sig att spela en annan person, spela känslor och t.o.m. motsatta könet.
Dessutom så har jag fått lite annat att göra än att sitta framför datorn och spela något hjärndött spel. Kan ibland gladeligen plocka upp penna och kollegieblock och börja skriva lite tankar och teorier. Har på detta sätt blivit bättre på att skriva för hand (Det går att läsa vad jag skriver numera).
Slutligen så blir man bättre på att analysera och se lite längre bort än de flesta andra. När det gäller politik så tänker man i det långa loppet och försöker hitta vad som är fel (Som det oftast är...).
Tankar nedkladdade i hast, tack för ordet!

Vindhand

Myrmidon
Paranoia

Vad jag märkt hos mig och mina spelare så är det snarare en viss paranoia och förmågan att planera för alla eventualiteter. Om en tunnelbanan stannar mitt i en tunnel och ena änden börjar brinna så kan man ge sig på att rollspelaren i vagnen har kollat var nödutgångarna finns och funderat på hur farlig en el-skena egentligen är.

M.a.o: jag tror det ger en förmåga för krishantering. Notervärt är ju att det är vad man ofta använder rollspel till när det inte spelas på kul. Folk får rollspela sina arbetsintervjuer för att lära sig hantera dem med mindre dålig stress. Blivande poliser får rollspela besvärliga situationer för att inte bli paralyserade när det händer på riktigt o.s.v...

Kan rollspel lära perspektiv, empati, fantasi, andlig upplysning?

Det _kan_ säkert. Problemet (eller fördelen) med rollspel är att det är vad man gör det till. Vissa spel kan säkret lära vissa spelare empati, andra spel kan lära folk sannolikhetslära och åter andra spel lär folk att man verkligen kan sparka häck om man bygger ut sin draco-lich med en gnomish-flamethrower.

Jag tror att rollspel kan hjälpa oss att förstå lite grann hur andra människor har det och hur de ser världen. Sedan så utvecklas ens fantasi, ens språk, eventuellt ens skådespelar färdigheter (beroende på hur mycket man rollspelar ens RP) och så förbättras ens berättar teknik (i alla fall om man är SL)

Lär oss att tänka, fundera, se på saker från olika vinklar. Det lär en problemlösning och förståelse för andra människor.
Annat kan väl vara läsvana, förmåga att förstå ett händelseförlopp...

magoo

Hero
Så mycket!

Andra har redan räknat upp kreativitet, fantasi, underhållning mm. Jag håller med. Färdigheter jag har skaffat mig från rollspel använder jag dagligen i mitt arbetsliv - främst improvisationsförmåga, förhandlingsteknik och beslutsfattande men också samarbete med andra. Två hjärnor är mer än en plus en.

Sen har också rollspelat lärt mig att ha roligt, inte ta så seriöst på allt utan slappna av lite. Vad gör mitt misstag om hundra år? Det går att fixa det mesta.

Nyfikenheten på allt tackar jag rollspelandet för. Att snoka rätt på kunskap, att rota på nätet, att bläddra i tidningar och böcker och fråga om allt som en besvärlig femåring. Värdelöst vetande? Jag kan det!

Sist men inte minst tackar jag rollspelet för alla udda människor jag har träffat. Alla roliga, spännande människor, personligheter. Jag är en tråkig Svensson (villa, bäbbe, katt och vanligt jobb) och uppskattar mycket att få umgås med folk som har förståelse för att man kan lägga pengar på tecknade original-StarTrek i stället för på en ny gräsklippare. :gremlaugh:

Muggas

Hero
självförtroende

...innan jag spelade rollspel var jag en blyg liten jäkel... tack vare rollspelandet fixar jag nu en halvtimmes presentation på universitetet bra utan att förbereda mig i mer än 10 minuter.. framför allt som sl lär man sig att förmedla något till andra på ett bra sätt, utan att läsa ngt innantill... med andra ord, förmåga att sätta sig in i andras syn på saker samt imrovisationsförmåga (vilket redan nämnts här ett antal gånger).. utan rollspelandet hade jag aldrig varit den jag är idag, och jag hade definitivt inte gått på universitetet och klarat mig så bra som jag gör.. så visst, rollspeandet är en form av eskapism, med de färdigheter som du utvecklar som rollspelare är väldigt applicerbara i det verkliga livet... så tack, alla speltillverkare och rollspelspolare (snyft)

w176

Förlorad dotter
Lika barn leka bäst

Sist men inte minst tackar jag rollspelet för alla udda människor jag har träffat. Alla roliga, spännande människor, personligheter. Jag är en tråkig Svensson (villa, bäbbe, katt och vanligt jobb) och uppskattar mycket att få umgås med folk som har förståelse för att man kan lägga pengar på tecknade original-StarTrek i stället för på en ny gräsklippare.

jag tror du är inne på lite rätt spår även om den direkt anledningen till att man börja spela rollspel kanske inte är det så har rollspel (eller sitta på dethär/sånahär forum för den delen med) den förbaskat trevliga bieffekten att att man träffa intressanta människor och/eller/synonymen folk som liknnar en själv om man spelar rollspel.

Nördar! (Nja, det där kanske vara att ta i men folk som spelar rollspel har ofta en annan massa intressen (som också klassas som nördiga) som är intressanta som på någor sätt har någon liten koppling till rollspel (historia, kampsport, lajv, anime, datorspel eller vad det må vara) och villket gör andra rollspelar extera roliga att vara med eftersom man har sådana intressen. I villket fall som helst han det vara en anledning till varför man fasnar föroch fortsätter att spela rollspel. Eller nått...

/Elin lite ot, men inte sånt ot så därför så tyckte jag det inte passade att märka medellandet med det