Nekromanti Det senaste om Drakarboken...

Alla kapitel är nu i princip färdigskrivna och behöver bara finputs i form av korrekturläsning och annat smått och gott. Releasedatumet är dessvärre, som ni kanske uppmärksammat, flyttat tiil februari.
Anledningarna till förseningen är flera, allt från tentor för min del som man ju dessvärre inte kan skjuta på i all evighet, till en hårt pressad neocrew som sliter som galningar för att får färdigt Atlas boxen och Encyklopedian lagom till julhandeln.

Måste dock säga att jag faktiskt tror att boken kan bli riktigt bra - åtminstone om man ser till vad den innehåller för material. Jag har helt enkelt försökt att klämma in så mycket som möjligt användbart material om drakarna, därav att exempelvis kapitlet med ödlefolket flyttades till boken om bestialiska folk, så att kapitlet om de högre drakarna kunde expanderas från 6 till 16 sidor. Dessutom har jag försökt att vara lyhörd för många av era önskemål då det ju trots allt är för er som boken har skrivits... Hur som helst så hoppas jag att ni skall bli nöjda med det slutgiltliga materialet när (och om) boken väl har letat sig in i era bokhyllor...

Jag klistrar nedan in vad som är den preliminära texten till baksidan då jag tycker att den rätt väl sammanfattar bokens innehåll:

Drakar är en bakgrundmodul till Eon som beskriver allt man behöver veta om Mundanas drakar och allt som hör därtill. Drakarna i Eon är unika, då de i sitt djup har tagit ett rejält steg från standard fantasyns drakar, samtidigt som de typiska elementen finns bevarade till den grad att även den som önskar klassiska drakar kan känna sig nöjd. I boken behandlas de båda högre drakraserna mycket ingående med massivs av myter samt beskrivning av deras speciella anatomi, allehanda förmågor, boningar, sinnen, språk, mentalitet samt tips på hur man gestaltar och kan använda sig av dessa magnifika varelser i spelet. Givetvis beskrivs flertalet av dem också såsom individer och hela 30 stycken drakpersonligheter återges i kapitlet om kända drakar. Utöver detta behandlas en mängd av de lägre draksorterna och draklegender så som drakväktare och dräpare, drakryttare, fantastiska drakföremål och inte minst den mäktiga drakmagin. Modulen innehåller dessutom ett flertal idéer på äventyr samt ett stort kapitel med hemligheter varav de flesta hittills inte varit kända av andra än drakarna. Men nu har Du chansen, så ta och stig in i drakarnas mystiska värld och skåda den genom deras ögon bortom världens alla illusioner.

En liten aptitretare

"Sunariskogen låg i tystnad och stilla förväntan så när som på de tre vandrare som färdades under dess majestätiska kronor. De båda mystikerna i färgglada rober vandrade högtidligt medan adjutanten tittade sig nervöst omkring. Till skillnad från dem så var han inte lika säker på att det hela var en så värst bra idé. Han förstod inte hur de väntade sig att finna någon hjälp här, i alvernas skog, hos något som lika gärna kunde bli deras baneman. Deras folk var och skulle förbli slavar åt tirakerna och vad beträffade deras lilla grupp av utbrytare så fanns det nog inte mycket hopp. Då vaknade plötsligt skogen till liv och det kändes som en osynlig vind svepte genom deras kroppar och fick dem att tappa andan. Bortom en klippformation och all växtlighet därbakom kunde de plötsligt skåda ett mystiskt blått ljus. Förvånansvärt ljudlöst och smäckert kom den gåendes emot dem, lång som säkert tio hästar på rad med käftar stora nog att sluka dem alla i ett hugg. De vita och pärlemorskimrande fjällen gnistrade i solstrimmorna från lövtaket och fick den att se onaturlig ut, nästan som en gudomlig gestalt. Den var skrämmande men samtidigt otroligt vacker, ett tidlöst väsen från en tillsynes fjärran värld. Adjutanten var säker på att han stod inför döden då de alla plötsligt hörde dess röst eka som åska i deras huvuden. ”DÖDLIGA NI ÄR VÄNTADE” De båda kvinnorna kastade sig på knä i underkastelse och den äldsta av dem ropade: ”Ni o nådiga Vita, du o det Stora ljuset och Stjärnornas härskarinna, vi har kommit för att be om din hjälp.” Än en gång uppenbarades varelsens tal i deras sinnen likt en eterisk jättevåg som sköljde över dem. ”JAG VET VARFÖR NI HAR KOMMIT” allt de förmådda gör vara att buga sig till svars. ”JAG SÄGER ER ATT NI SKALL FÅ DEN FRIHET ERT FOLK SÖKER, EN DAG SKOLA ERA ARVINGAR HÄRSKA ÖVER HELA DEN RÖDA JORDENS LAND”. Först då kom adjutanten ihåg att andas igen."

Pendragon

Swashbuckler
Lite spontan korrektur...

"Drakar är en bakgrundsmodul till Eon som beskriver allt man behöver veta om Mundanas drakar och allt som hör därtill. Drakarna i Eon är unika, då de i sitt djup har tagit ett rejält steg från standardfantasyns drakar, samtidigt som de typiska elementen finns bevarade till den grad att även den som önskar klassiska drakar kan känna sig nöjd. I boken behandlas de båda högre drakraserna mycket ingående med massivs av myter samt beskrivning av deras speciella anatomi, allehanda förmågor, boningar, sinnen, språk, mentalitet samt tips på hur man gestaltar och kan använda sig av dessa magnifika varelser i spelet. Givetvis beskrivs flertalet av dem också som individer och hela 30 stycken drakpersonligheter beskrivs i kapitlet om kända drakar. Utöver detta behandlas en mängd av de lägre draksorterna och draklegender så som drakväktare och dräpare, drakryttare, fantastiska drakföremål och inte minst den mäktiga drakmagin. Modulen innehåller dessutom ett flertal idéer på äventyr samt ett stort kapitel med hemligheter varav de flesta hittills inte varit kända av andra än drakarna. Men nu har Du chansen, så ta och stig in i drakarnas mystiska värld och skåda den genom deras ögon bortom världens alla illusioner."

Såja... några små ändringar så lät det genast riktigt mycket bättre. :gremwink:

Var försiktig med särskrivningarna och framför allt ordvalet när du vill låta högtidlig. Annars ser innehållet okej ut, men du behöver definitivt korra texten mer om det här var ett smakprov på hur hela modulen ska se ut..

/Joel - som händelsevis har tid att till exempel korra en modul eller två.

Hartland

Warrior
Gha! stop it! You are killing me!

Mycket läckra aptitretare... Jag kan knappt vänta på huvudrätten!

Varför kan det inte vara den 30:de imorrgon?

(SVAR: För att då hade den inte hunnip bli korrad och därmed försenad *SUCK* )

/Hartland - gillar drakar och förhoppnings vis även eondrakar =)

Pendragon

Swashbuckler
Gah! Romanismer!

Nej, men allvarligt... måste du använda meningar helt i versaler? Och du gjorde några missar i kommateringen dessutom.

"DÖDLIGA NI ÄR VÄNTADE"

eller

"Dödliga, ni är väntade!"

Välj själv.

/Joel - som inte tycker att kraften i ett enkelt utropstecken bör underskattas.

Tackar, tackar!

Var försiktig med särskrivningarna och framför allt ordvalet när du vill låta högtidlig. Annars ser innehållet okej ut, men du behöver definitivt korra texten mer om det här var ett smakprov på hur hela modulen ska se ut..
Det är sant att texten inte är korrad men anledningen till att jag släppte väg den ändå var för att jag helt enkelt tyckte att den hade något att säga om boken som sådan. Korrläsande är å andra sidan inte heller längre mitt problem (mitt problem blir att ta igen de tentor jag missat... :gremsmirk:) - det får grabbarna på neogames fixa. Om de i inte tycker texten duger så får jag skriva en ny eller så får de skriva en bättre själva.

Men tackar för kritiken sådan tas alltid emot om den som i ditt fall är konstruktiv! (Vad gäller korrläsande så skicka ett mail till neogames så kan de säkert ordna med den saken)

Ah! Romanismer!

måste du använda meningar helt i versaler?
Förstår din tanke och till viss del håller jag med. I längre meningar blir det inget vidare. Anledningen till att jag trots allt valde att göra så är då jag tyckte det var det enda som gjorde drakarnas sätt att kommunicera rättvisa. Poängen med ett utropstecken är ju uppenbar men frågan är om det verkligen räcker för att representera ett väsen som inte kommunicerar som vi gör? Vi kan förvisso vråla för full hals men aldrig komma i närvaron av drakarnas totala kommunikation där de dels tankemässigt bränner in skriften i mottagarsinnet samtidigt som de kan sätta luften i rörelse med sin magi och på så sätt skapa avsevärd akustik.

Beslutet är dock inte upp till mig utan neogames att fatta då det är de som bestämmer den textmässiga layouten.

Mouja

Hero
Jag rödmarkera lite saker =)

Drakar är en bakgrundmodul till Eon som beskriver allt man behöver veta om Mundanas drakar och allt som hör därtill. Drakarna i Eon är unika, då de i sitt djup har tagit ett rejält steg från [color:\\"red\\"] standard fantasyns [/color] drakar, samtidigt som de typiska elementen finns bevarade till den grad att även den som önskar klassiska drakar kan känna sig nöjd. I boken behandlas de båda högre drakraserna mycket ingående med [color:\\"red\\"] massivs [/color] av myter samt beskrivning av deras speciella anatomi, allehanda förmågor, boningar, sinnen, språk, mentalitet samt tips på hur man gestaltar och kan använda sig av dessa magnifika varelser i spelet. Givetvis beskrivs flertalet av dem också såsom individer och hela 30 stycken drakpersonligheter återges i kapitlet om kända drakar. Utöver detta behandlas en mängd av de lägre draksorterna och draklegender så som drakväktare och dräpare, drakryttare, fantastiska drakföremål och inte minst den mäktiga drakmagin. Modulen innehåller dessutom ett flertal idéer på äventyr samt ett stort kapitel med hemligheter varav de flesta hittills inte varit kända av andra än drakarna. Men nu har Du chansen, så ta och stig in i drakarnas mystiska värld och skåda den genom deras ögon bortom världens alla illusioner.
Först har vi " standard fantasyns " och som Pendragon påpekar, är det " standardfantasyns ".
Sedan kommer " massivs ". Jag skulle tro du menar "massvis".

Boken verkar bra :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
kursivering?

Varför inte använda kursivering till drakprat?

/Naug, tycker att det skulle se mer stilfullt ut

Boll

Veteran
Re: kursivering?

Jag tycker faktiskt att det blir bra med versaler till drakarnas tal. Lite som Den Svarte i "Sagan Om Drakens Återkomst" (Wheel of Time).

Det blir mer överväldigande med versaler, plus att det mer känns som om det talet faktiskt skiljer sig från vanligt tal. Kursivering skulle mer ge intrycket av att det är en mus som talar, eller någon med väldigt skör röst - tja, det skulle i alla fall ge det intrycket på mig.

Ett kommatecken tycker jag dock gott kunde ha funnits där.

Varför inte använda kursivering till drakprat?
För att stämningstexten på baksidan (vilken den texten var skriven för) redan är kursiv. Annars hade det varit ett enkelt sätt att skapa liknande effekt.

ripperdoc

Myrmidon

Du KAN inte skriva i versaler...det är helgerån. Används kapitäler i sådana fall, precis som Dödens yttranden i Terry Pratchett-böckerna. Det är bra att lyfta fram drakarnas särskilda "tal", men inte med versaler (om du tillåter mig att upprepa mig). Kapitäler, eller något annat...

/RipperDoc - småchockad

Gastono

Hero

Låter som en otroligt "sweet" modul!
MÅSTE KÖPA!
*tar fram min plånbok och böjer den upp och ner*
*ett par 50-åringar och ett par knappar faller ut*
*SUCK*

Hartland

Warrior

/RipperDoc - småchockad
Om man frågar mig så är det nog det som är meningen att man ska bli...

Har dock inte läst Patchts böcker och kan inte säga om det är att råna honom. =)

/Hartland - Har bara G i svenska och vet inte vad en kapitär är :gremconfused: :gremblush:

Vindhand

Myrmidon
Re: Lite spontan korrektur...^2

Jag kan inte låta bli... jag har korrat en rapport hela dagen så jag har fastnat i en loop. Tag det inte för allvarligt :gremsmile:

"Drakar är en bakgrundsmodul till Eon som beskriver allt man behöver veta om Mundanas drakar och allt som hör därtill. Drakarna i Eon är unika[color:\\"red\\"],[/color] då de i sitt djup har tagit ett rejält steg från standardfantasyns drakar[color:\\"red\\"],[/color] samtidigt som de typiska elementen finns bevarade till den grad att även den som önskar klassiska drakar kan känna sig nöjd.

röda komman är överflödiga.

I boken behandlas de båda högre drakraserna mycket ingående med massivs av myter samt beskrivning av deras speciella anatomi, allehanda förmågor, boningar, sinnen, språk, mentalitet samt tips på hur man gestaltar och kan använda sig av dessa magnifika varelser i spelet.

"massvis"

Anatomi syftar på myter vilket förhoppningsvis är fel.

Sinnen är förmågor, onödigt att nämna båda.

Givetvis beskrivs flertalet av dem också som individer och hela 30 stycken drakpersonligheter beskrivs i kapitlet om kända drakar.

Staplade huvudsatser.

Utöver detta behandlas en mängd av de lägre draksorterna och draklegender så som drakväktare och dräpare, drakryttare, fantastiska drakföremål och inte minst den mäktiga drakmagin.

A och B och C, D, E och F. Det blir en konstig uppräkning.

Det är också ganska mycket "drak-" vilket är redundant.

Modulen innehåller dessutom ett flertal idéer på äventyr samt ett stort kapitel med hemligheter varav de flesta hittills inte varit kända av andra än drakarna.

"idéer till äventyr" eller kanske "idéer för äventyr", inte "på".

Men nu har Du chansen[color:\\"red\\"],[/color] så ta och stig in i drakarnas mystiska värld och skåda den genom deras ögon bortom världens alla illusioner."

Om meningen börjar med "Men" borde den nog varit en bisats.

Det röda kommat borde ersättas med en punkt eller ett semikolon och "så" borde försvinna.

Man kan också fråga sig om det är drakarnas mystiska världs illusioner man skall se bortom.

IMHO

Vindhand

Myrmidon
nitpick

färgglada rober

rober?

hos något som lika gärna kunde bli deras baneman.

Om det inte är en man kan det inte bli ens baneman, "bane" funkar bra.

De vita och pärlemorskimrande fjällen gnistrade i solstrimmorna från lövtaket och fick den att se onaturlig ut,

Till skillnad från den alldeles naturliga och vardagliga uppenbarelsen av en tio hästar lång drake vars fjäll inte gnistrar i solen? :gremgrin:

De båda kvinnorna kastade sig på knä i underkastelse och den äldsta av dem ropade: ”Ni o nådiga Vita, du o det Stora ljuset och Stjärnornas härskarinna, vi har kommit för att be om din hjälp.”

Ni eller du, hon borde bestämma sig... men man kan förstå hennes nervositet.

”JAG SÄGER ER ATT NI SKALL FÅ DEN FRIHET ERT FOLK SÖKER, EN DAG SKOLA ERA ARVINGAR HÄRSKA ÖVER HELA DEN RÖDA JORDENS LAND”.

Den coola draken borde inte vara nervös dock. "ert folk skall få den frihet ni söker" skulle varit mer rättvisande väl? Draken borde också bestämma sig om den vill tala gammaldags eller ej, inte "ni skall" och sedan "[de] skola".

I övrigt tycker jag det är både väl beskrivet och stämningsfullt.