Men jag ger upp, som sagt. Min förhoppning var att försöka förstå roten till problemet en gång för alla. Men jag känner mig mest bara frustrerad på hela diskussionen och känner inte alls igen mig, så det är närmast omöjligt för mig att försöka få ut något av det annat än att det handlar om preferenser.
Lustigt, för jag känner inte igen mig heller. Jag känner överhuvudtaget inte igen något någon sagt i tråden i dina beskrivningar.
Det närmaste man kommer dina hyperboler är typ: Om man presenterar något på ett sätt som gör att det drar till sig folk som gillar agatha christie-mordmysterier där man alltid hittar facit, så kommer de som gillar sånt att bli besvikna om det visar sig vara något annat, något som de inte gillar.
Är det en väldigt viktig del av det du vill göra, att spelarna går in med den felaktiga uppfattningen att ditt scenario är ett agatha christie-liknande mordmysterium? Är det centralt, att de tror att de kommer att få facit i slutet? Det är nog den biten
jag inte kan förstå, tror jag. Varför hela projektet tydligen faller ihop som ett korthus om du inte kan få locka in folk som gillar mysterier-med-facit och ge dem mysterie-utan-facit istället.
För de enda problem folk i den här tråden ser med Onda Människor är just det. Hittar du ett sätt att inte locka till dig de som vill ha Agatha Christie-facitmysterier så finns inga problem.
Och om det är en viktig del av ditt scenarios "grej" att göra christie-facitmysterie-gillare frustrerade så är det kanske inte så konstigt att scenariot gör scristie-facitmysterie-gillare frustrerade?
Det känns som att det du vill är att göra folk frustrerade men att de typ ska gilla att bli det. Och det tror jag blir väldans svårt att uppnå.