Nekromanti Det svenska rollspelsåret 2006...

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
...samt summering av året som gått

Tänkte göra detta till lite av en tradition att ta upp de spel som förväntas komma följande år (se detta inlägg) samt summera året som gått, delvis baserat på mina tidigare "förväntningar".

Först summeringen:

2005 såg en del nya spel, precis som utlovats samt även en oväntad uppstickare. Samtidigt var det, precis som vi egentligen väntat oss, en del som inte kom ut, och bara hälften av de spel som jag ursprungligen listade såg dagens ljus 2005...

Det spel som väl syntes mest var nog Götterdämmerung. Skönt mystikrollspel i äkta 1700-talsanda där Riotminds äntligen fick visa vad de gick för på riktigt med ett regelsystem de helt själva fått bestämma över. Jag har själv tyvärr inte fått särskilt mycket tillfälle att bekanta mig med denna godbit, men det råder ingen tvekan om att Riotminds antagligen är Sveriges mest intressanta rollspelsmakare just nu.

Den enda av de revideringar vi kunde förvänta oss under året (eller tja, det kom ju egentligen i slutet av 2004, men jag listade det ändå) som kom ut var så Mutant: Undergångens Arvtagare. Jag måste med lite skam i kroppen erkänna att jag knappt ens hållit i ett exemplar av utgåvan och än mindre varit i närheten av att spela spelet (första utgåvan togs emot ganska svalt av min spelgrupp), men det verkar ha fått den respons det förtjänar (vad nu det egntligen ska betyda) och det verkar som om Järnringen har fått upp ångan ordentligt och bör väl räknas som Sveriges just nu i särklass mest produktiva rollspelsmakare med en redan stor bas av supplement.

Under förra årets sista månad kom även Skymningshem: Andra Imperiet ut. Även det listades i den gamla tråden, så det bör även det tas upp här. Det är väl det spel jag fått bekanta mig mest med då det faktiskt är i min ägo och jag måste säga att spelet motsvarade ungefär de förväntningar jag haft på spelet, vilka var någorlunda höga (jag tog mig enkom till GothCon för att köpa det direkt från da man himself och fick mig även en liten pratstund med Yass på köpet). En gedigen hårdpärmsbok till ett schyst pris. Underbart Krille!

Sist ut kom så ett spel jag inte tog upp på listan, det för att det inte ens sagts något om det då. Det är givetvis Noctum jag talar om. Tyvärr har jag haft ett än mindre förhållande till det spelet än något annat spel som kom under året, men det verkar ju onekligen smått intressant och visar återigen Sveriges position inom skräckgenren! Samtidigt är det kul med lite oväntade uppstickare, och Mischa L Thomas är nog knappast ett undantag.

Sedan var det ju de spel som det snackades om men som aldrig kom ut...

Det snackades ju en del om att Neogames skulle släppa Phobia i år, något som senare gled emot att det snarare skulle bli Neotech 3 som skulle släppas under året. Inget av spelen dök upp och som läget ligger just nu så verkar inget av spelen se en release inom det närmaste. Det som väl snarare försvarar Neogames är väl det faktum att de aldrig heller officiellt påstod att spelen skulle komma ut.

Western var ju också ett spel som skulle komma i nyutgåva, denna gång version 4. Så blev det inte, och inte heller har mycket dryftats på Rävspels hemsida i saken (senaste inlägget där angående revideringen var 10 maj). Vi får väl helt enkelt anta att det är Fenix som upptar Gillbringarnas tid och hoppas att de kanske får till det under 2006 istället.

I och med förra årets inlägg fick vi ju också luskat ut lite vad det var som Alltid Attack pysslat med, nämligen Science Fiction-spelet Ark som utlovades med 90% säkerhet utkomma under första kvartalet i år. Nu blev det ju som bekant inte precis så och vi undrar då vad som gjorde att spelet drog ut såpass på tiden. Nu vet vi ju förvisso att herr Thord Daniel Hedengren är en man med många strängar på sin lyra och vi för väl anta att han helt enkelt har haft fullt upp med annat. Hans personliga projektsida skvallrar dock om att spelet är 90% klart så vi kan väl förvänta oss ett fullmatat Ark under 2006 års första kvartal. Eller?

I tråden nämndes också två andra spel som förväntades släppas under året. Ett av dessa var Starchallenge, Niklas Gerholms mastodontverk till SF-spel. Enligt Niklas själv så var Krille i färd med att sätta spelet och ett släpp förväntades under året. Senaste uppdateringen på hemsidan var 1 mars och sedan dess har vi inte hört så mycket.

Saga var även det ett spel som påpekades för mig, men inte heller det har vi kunnat se någon release av. Visserligen dök det uppenbarligen upp en liten förupplaga av spelet till LinCon i våras och arbetet verkar ha gått framåt sedan dess då Arfert kommit såpass långt att han diskuterar (diskuterat?) med tryckeri. Kanske ingen fullständig release i år men januari 2006 verkar inte precis som en omöjlig tidpunkt för spelet att fullt ut ta steget till en tryckt utgåva!
_____________________________________________

Så till vad vi kan förvänta oss nästa år! Återigen, i bokstavsordning.

1. Ark. Som jag noterade tidigare så beräknas Ark vara 90% färdigt. Betyder det att vi får se en release av SF-spelet under nästa år eller har det legat på 90% ända sedan förra året? Oavsett vad kan vi ju alltid hoppas...

2. Coriolis. Ytterligare ett SF-spel skymtas borta vid horisonten och visst, Järnringen har så vitt jag minns inte bekräftat en release av sitt spel under kommande år, men med tanke på hur långt projektet verkar ha kommit när man kikar in på www.coriolis.nu misstänker jag en release under nästa år. Järnringen brukar kunna vara produktiva. Frågan är dock inte om rymdtemat riskerar att svämmas över nu när vi har ett spel ute och två på gång. Tur att Terra One inte kommer än på ett tag...

3. Drakar och Demoner Trudvang. Dags för Riotminds att återigen visa vad de går för när de nu helt tagit över tyglarna för DoD och kan göra vad helst de önskar med spelet. En del frågor dyker dock upp: Kommer det att vara kompatibelt med gammalt material? Är det inte för mycket med en tredje grundregelbok på såpass kort tid? Det är ju knappt så man hinner lära sig de nya reglerna... Oavsett vad kommer nog spelet gå bra och det inte helt oförtjänt heller om spelet håller den klass som kan förväntas av en produkt med ett sådant känt varumärke.

4. Neotech 3. Neogames har inte levererat någonting under året som gått, något som kanske förvånar. Visserligen finns det anledningar till varför det blivit så, och Neogames verkar kunna komma igång igen på allvar nästa år. Det finns visserligen inget officiellt om det, men jag placerar Neotech 3 som en liten "Dark Horse" under nästa år. Det behövs helt enkelt en nyutgåva av det sedan länge slutsålda spelet och kanske, kanske kan det komma nästa år. Snarare det än Phobia.

5. Noir. Marco Behrmann goes solo och verkar göra det med stil! Med Sin City på film borde vi ju helt enkelt ha ett spel som representerar genren och Noir verkar inte göra oss besvikna! Att han bjudit på en hel del information här via forumet och tagit lärdomar av våra kommentarer är bara extra tufft och får väl ses som nån sorts garanti för att spelet kommer att bli något alldeles extra!

6. Saga. Detta verkar helt klart bli av. Som vi tidigare kunnat konstatera borde spelet nästan redan ha kommit i tryck. Januari Tomas?

7. Starchallenge. Vad? Ett fjärde rymdrollspel? Ingen fara antar jag, då Starchallenge uppenbarligen kommer att ha en väldigt låg upplaga. Kanske inte så konstigt, då regelboken uppenbarligen ska få Eon Grand Luxe att kännas tunn. Frågan är vad som händer med spelet då vi inte hört någonting av Niklas på ett tag här på forumet.

8. Western 4. Ska det gamla västernspelet få sig en välförtjänt uppdatering nästa år då? Vi får väl hoppas och de enda som vet något i frågan är folket på Rävspel.

Ja, det var väl hela listan, och får vi tro den så kommer 2006 att bli framtidsrollspelens år. Kommentarer? Hittat felaktigheter? Vet du om något som vi andra inte vet om? Ett eget spel på gång rentav? Räds inte att delge oss det! 2006 är snart här...

<font size="1">Edit: Visste att jag glömt något (Noir). Sorry Marco... </font size>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Noir

Om inte helt oförutsedda händelser infaller kommer Noir under 2006, ett lyxigt och vuxet rollspel i en alternativ verklighet med skräck, mörker, sex och våld.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tråkigt att det är så väldigt jämntjockt på produktfronten i Sverige. Av de tryckta spel som finns att tillgå nu eller är på väg är det tre-fyra ganska generiska fantasyrollspel, tre-fyra ganska generiska science fiction-rollspel, två skräck/mysterie-spel och så Western. Flera av spelen är BRP-derivat. De är och verkar generellt stabila, men det enda som är i närheten av att kännas fräscht är något som kan ses som ett substitut för Star Wars D6. Är verkligen Sveriges rollspelsmarknad tillräckligt stor för en sådan här likriktning? Vem ska köpa både Coriolis och Ark (och Starchallenge)? Och ska de dessutom köpa Skymningshem Andra Imperiet? Och vem ska skaffa Trudvang, Västmark och Saga? Och behöver man då dessutom Eon? Jag kan förstå att man vill satsa på säkra kort om man ska trycka spel, för att inte gå alldeles hiskeligt mycket minus, men den här utvecklingen kan ju inte vara ekonomiskt försvarbar heller?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,660
Location
Fallen Umber
det råder ingen tvekan om att Riotminds antagligen är Sveriges mest intressanta rollspelsmakare just nu
Om man med "intressant" menar "inkompetent", kanske. Götterdämmerung är en katastrof, både när det gäller regler och världsbeskrivning. Idén kanske är cool, och bilderna snygga, men mycket mer är det inte.

Trevlig sammanfattning, dock :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Noir

Jag är lite nyfiken på hur ni tänkt er att den här alternativa verkligheten ska fungera. Finns det något skrivet om det i nån gammal tråd månne?

- Ymir, undrar
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Får försvara mig med att jag knappt ens kollat i böckerna och bara testat det en gång. Fast det blev inte så mycket av den gången då största delen av det spelmötet gick åt till att göra rollpersoner. Så vi fick väl spelat nån timme max...

Får f.ö. erkänna att jag inte är något direkt RM-fan, ville bara skriva något schyst om spelen...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,660
Location
Fallen Umber
Re: Basin City anyone..? [ANT]

En fiktiv värld lik vår egen, fast mörkare vad jag förstått... Vill minnas att Marco skrev nått om det, men kan inte hitta tråden...
Det var i intervjun.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga

Ja du har rätt i ditt antagande, Saga kommer ut i början på 2006. Håller på att gå igenom de sista detaljerna med tryckeriet "as we speak"... så beroende på beläggning så borde det komma ut slutet januari - början på februari. Trycks via samma kanaler som Skymningshem (tack Krille).

Behövs det fler fantasyrollspel i Sverige? Har ingen aning, och för mig är den frågan inte så intressant heller... Vi (jag och Johan) har gjort det spelet vi vill spela, och eftersom vi jobbat så länge på det är det dags att det kommer i tryck. Sen är det en annan sak att vi vet att det finns många spelgrupper i sverige som redan spelar betaversionen, och vi har fått massor med positiv respons. Så det är dags att förse dem med den färdig versionen av spelet..

Vi ska även försöka få i tryck spelledarskärm, mer kanpanjmaterial och äventyr. En del av det kanske kommer ut som nedladdningsbara PDFer, vi får se. I vilket fall som helst ska vi stödja spelet med så mycket annat vi har råd med.

sen är det YTTERLIGARE ett projekt vi hoppas kommer i tryck under året, nämligen vårt STEAMPUNK-spel. En stor del av texten är redan klar. Det kommer vara ett "agentspel" som utspelar sig i ett alternativt 1880-tal. Mekanurg är med i det här projektet på ett hörn också...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,166
Location
The Culture
Ogenerisk science fiction

tre-fyra ganska generiska science fiction-rollspel
Vad är det för generiskt med de svenska science fiction-rollspelen? Vi har ett postapokalyptiskt nybyggarspel med talande djur och studentikos humor, ett detaljistiskt cyberpunk- och technothrillerspel och ett cineastiskt manga- och space opera-spel. Om det finns någon science fiction som är generisk borde den väl snarare ligga i närheten av Star wars eller Traveller, och det gör inte något av de svenska spelen. Sedan har vi två andra science fiction-spel som är på väg (Ark och Coriolis) och de verkar inte heller så vansinnigt generiska, men jag väntar med omdömet tills jag ser dem.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ogenerisk science fiction

Jag medger att mitt påstående är en aning tunt, men Neotech liknar ju ett gammalt svenskt spel, och ett gammalt utländskt (i alla fall litegrann), och Mutant:UA har ju en svensk förlaga som bygger på en utländsk förlaga.
S:AI, Ark och Coriolis har jag faktiskt varken läst eller spelat, men S:AI trodde jag var väldigt Star Wars (space opera, liksom), och Ark och Coriolis trodde jag var väldigt Traveller. Men framförallt har jag svårt att tänka mig att någon kommer köpa Ark, Coriolis, Starchallenge och Skymningshem Andra Imperiet. Så olika kan de väl ändå inte vara?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Saga

"sen är det YTTERLIGARE ett projekt vi hoppas kommer i tryck under året, nämligen vårt STEAMPUNK-spel. En stor del av texten är redan klar. Det kommer vara ett "agentspel" som utspelar sig i ett alternativt 1880-tal. Mekanurg är med i det här projektet på ett hörn också... "

Haha, ja, vad är gejjen med att alla ska göra de generiska idéerna först, och släppa de coola grejjerna sen? Om det där blir bra så är det ett svenskt spel jag tänker lägga vantarna på! (Allra helst får det släppas lagom till jag spelat klart min pågående D&D-kampanj, går det att ordna kanske? :gremlaugh: )
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ogenerisk science fiction

Jag medger att mitt påstående är en aning tunt, men Neotech liknar ju ett gammalt svenskt spel, och ett gammalt utländskt (i alla fall litegrann), och Mutant:UA har ju en svensk förlaga som bygger på en utländsk förlaga.
... och alla rollspel har ju D&D som förlaga, så det behövs nog inga nya rollspel alls :gremsmile:

(Vilket gamla svenska spel liknar Neotech?)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Ogenerisk science fiction

(Vilket gamla svenska spel liknar Neotech?)
Jag antar att Neotech liknar nya Mutant, medan MUA är en ny version av gamla Mutant. Däremot har jag missat att gamla Mutant kan anses bygga på en utländsk förlaga - vilken?

Dewil
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Basin City anyone..? [ANT]

Jo, det visste jag, men jag undrade mer hur fiktiv världen är. Fiktiv som WoD eller fiktiv som Eon liksom? Finns Kina och Afghanistan? Eller finns det direkta motsvarigheter till Kina och Afghanistan? Eller rör det sig om helt påhittade kulturer, folk, etc? 'Lik vår egen' kan ju betyda väldigt mycket...

- Ymir, därför nyfiken
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Re: Ogenerisk science fiction

skymningshem är inte särskilt mycket Star Wars. Annat än i att det inte tar så hårt på naturlagarna. Det är mer åt samurajer i rymden-hållet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Får f.ö. erkänna att jag inte är något direkt RM-fan, ville bara skriva något schyst om spelen...
Yay! :gremelak:

Men det var en trevlig sammanställning i alla fall.

Vad ser du fram mot för spel?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Re: Saga

Fast, fasen, är inte steampunk också rätt gjort? Inte i Sverige kanske, men ... ni vet ... i världen? Jag gillar visserligen genren, och man ska ju inte dömma ett spel innan det ens har släppts, men spontant käns det inte så jätteskoj.

Jag förespråkar istället Stonegoth. En stenåldersvärld gone wrong, där trendigt deprimerade jägare/samlare försöker överleva bland elddemoner, blixtfurstar och döden-i-natten.
 
Top