Re: Ogenerisk science fiction
"S:AI, Ark och Coriolis har jag faktiskt varken läst eller spelat, men S:AI trodde jag var väldigt Star Wars (space opera, liksom)"
Det finns space opera och det finns space opera. Det är en nästan lika bred genre som fantasy - så länge som det är i rymden och röjer fett så är det space opera. Det gör att man lika gärna kan stoppa in Macross, Starzinger, Star Wars och Blixt Gordon i den övergripande termen. Men liksom, det är kört att försöka fjärma sig från Star Wars, eftersom Star Wars är den ena stora normsättaren inom science fiction. Allt kan alltid liknas vid Star Wars på ett eller annat sätt och förnekar man det så är man bara dum (läs: pretto, blind eller helt enkelt bara korkad).
Så ja, Andra Imperiet är definitivt space opera, och precis som Star Wars så härstammar det till viss del från svärdsromantik. Faktum är att termen "jedi" inom Star Wars kommer från "jidai geki" - kostymdramer inom japansk film, med hänvisning till "samuraj-eran" och massor med svärd. Och både jag och George Lucas bygger våra rymdfajter på Andra Världskrigets luftstrider - Slaget om Storbritannien, Memphis Belle, Slaget om Midway, ni vet. Så så långt är det gemensamt. Och jag har tittat på Star Wars d6 och dess regler om Kraften för inspiration till magin.
Det gör att det är ganska enkelt att använda Andra Imperiets regler i Star Wars miljö, men å andra sidan så säger det ju inte så mycket, eftersom några tjommar på andra sidan Atlanten har använd Dungeons&Dragons regler i Star Wars miljö. Dessutom har regelsystemet från första Star Wars kommit att bli ett generellt regelsystem som även kan användas i fantasy eller äventyr i modern tid - och reglerna härstammar ursprungligen från Ghostbusters RPG. Så vad reglerna kan användas till säger inte så mycket. Det viktigaste är att de passar miljön.
Så vad innehåller miljön, egentligen? Vanliga samurajsvärd har redan nämnts, liksom andra världskrigsflygrymdfajter. Därutöver innehåller den tung byråkrati, stöddiga yakuza, japanska skolflickor i miljöer där de inte borde vara (exempelvis i jaktskepp eller på slagskepp), shinto-tempel, robotrustningar och ninjor (allt är bättre med ninjor), och det skulle faktiskt inte förvåna mig om någon stoppade in en eldsprutande jätteödla som härjar i en större stad eller en ensam hämnare med barnvagn. Än så länge så har man inte sett så mycket av det i Star Wars (såvida man inte drar hejjans långsökta liknelser mellan Darth Maul och ninjor).
Hur skiljer detta sig från ARK och Coriolis? Tja, jag har faktiskt ingen aning eftersom de inte är utgivna än, men jag har fått ett intryck av Coriolis som påminner om EVE Online, och jag har fått ett intryck av ARK som påminner om Homeworld, Aniara och Battlestar Galactica. Åtminstone jag tycker att det är rätt så skilt från svärdssvingande japanska skolflickor i jaktskepp som slåss mot ninjor.